Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2919 ggr
examynia
0

nu är nog min gräns nådd..

japp.. sitter här med 4 frakturer på 3 revben… hästen blev rädd än en gång å jag flög av… så nu har jag fått  nog.. blr att försöka sälja honom…

frågan är om de går att sälja häst nu eller m man ska vänta till våren?

Gronstedt
1

Aj, stackare!

Jag vet inte om det finns någon "rätt" tid att sälja hästar - det är snarare så att man ska hitta rätt person som är i rätt fas i sitt liv. Sätt ut annons och se vad som händer, det är nog det enda du kan göra. Får du inte det rätta svaret så kan du alltid vänta.

CelsiusT
0

Jobbigt, men jag tror det är bra för dig att du fattat det beslutet. Du har kämpat väl!

Jag tror som nummer ett att det inte finns en rätt tid. Bara att slänga ut på annons. Det är svårt att sälja häst, men bättre att sälja nu när hästen ändå är riden än att vänta så han har blivit stående länge. Tips! Sätt inte för lågt pris, bättre att pruta på plats ;P Det lockar fel människor när man sätter låga priser.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Sarah
0

Usch din stackare :( är nog rätt beslut. Ska vara kul med hästar. Är för dyrt och energikrävande för att bara kämpa hela tiden.

Alex
1

Fy vad trist! Men låter som rätt beslut, det blir ju inte roligt att betala en massa pengar för att få skador, ridning och hästägande ska vara roligt!

I övrigt tror jag inte det finns någon rätt eller fel tid, bara rätt/fel köpare och pris.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

equestphoto
2

Se till att den nya ägaren vet vad han/hon köper för häst, så det inte blir samma sak för nya ägaren..

examynia
0

jo de har jag tänkt.. för han behöver en erfaren ryttare som kan hantera detta… frågan är om man ska skriva i annonsen att han är tittig å hoppar lite eller om man ska ta de när man pratar eller på en provridning?

har aldrig sålt en häst förut så..

för detta sas inte till mig när jag köpte honom..

Gronstedt
1

#6: Skriv att han inte är en nybörjarhäst eller att han kräver en erfaren ryttare, sedan kan du berätta mer om hurdan han är när någon är intresserad av att titta närmare på honom. Du ska förstås inte ljuga om problemen, men om det står i annonsen kanske ingen ringer alls.

examynia
0

#7 de var lite så jag tänkte åxå.. för de som är ett problem för mig kanske inte är nåt problem för nån annan så självklart ska jag vara ärlig omde.. frågan är bara soms agt hur m an ska lägga fram de:P

men där fick ajg bra tips=) tack

[Moa-]
2

Ja, anser att det är bättre att vara övertydlig redan i annonsen, skriv som det är om problemen. Troligen är problemen mer omfattande än att han är tittig och hoppar till, annars hade du troligen inte haft brutna revben. Men lyft samtidigt fram de positiva faktorerna som han säkert har. Jag har många vänner som aldrig skulle köpa en "tråkig"/"ordinär" häst utan vill ha de som hoppar till eller reagerar. (Givetvis har de även andra krav och tävlar vilket gör att de kräver framåtanda och dylikt.)

Jag som köpare skulle bli väldigt arg om jag åkt långt för att provrida en häst och när jag kommer fram får information som gör att jag direkt kan inse att det inte är en lämplig häst för mig.

Gronstedt
3

#9: Man kan berätta om problemen när intressenten ringer/mailar - man behöver ju inte vänta tills vederbörande står med foten i stigbygeln!

[Moa-]
2

Gronstedt; varför vänta? Och att ha samma samtal med helt fel människor om och om igen är bara uttröttande…

examynia
0

ja jag hade inte tänkt att säga de när dom är framme:P

men för många kanske de inte är nåt problem egentligen men om man skriver detaljerat i annonsen hur han gör så kanske de blir ett problem som egentligen inte är nåt problem om man bara säger sen att såhär är han.. han är tittig å hoppar ibland..för han gör de ju inte jämt

soms agt jag vet ju själv hur de är nu.. hade dom sagt de till mig så hade jag antagligen inte köpt honom så här står jag nu så tänker givetvis inte göra samma sak mot nån annan som hände med mig..

Gronstedt
3

#11: Moa; varför inte? Att prata med intresserade hästspekulanter är ett bra sätt att hitta rätt person att lämna över sin häst till.

Caf_Roy
4

De flesta förväntar sig att hästen skönmålas en aning i annonsen. Inte lika mycket som i bostadsannonser där "sjöglimt" betyder att man kan ana något blått i fjärran om man står på balkongräcket, men ändå. Så om du skriver i annonsen att han är tittig finns det risk att folk tolkar det som nervvrak.

Att skriva att han behöver en erfaren ryttare / inte är en nybörjarhäst i annonsen och berätta om problemen vid kontakt med seriöst intresserade tror jag är bäst väg att gå. Berätta kort och sakligt om vad du har för problem, informera men skräm inte iväg. Det är viktigt att de vet vad de tittar på men de kanske inte tycker att hans beteende är ett problem så ingen idé att skrämma iväg dom.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Peppe
2

Säger som #14!

Att hästen är sprättig behöver inte alls vara ett problem för en annan ryttare. Gör det inte större än det är, utan att för den skull hymla med det. Han är lättskrämd, thats it.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[Moa-]
1

Dock om någon brutit revben på grund av det, så låter det enligt mig som ett visst problem.

Rutinerad ryttare kan lika gärna innebära att de skall rida med fina hjälper, eller kunna ta hästen vidare till högre nivåer…

Hoppar hästen skulle jag personligen säga ett den behöver en orädd ryttare snarare än en rutinerad, möjligen en välbalanserad ryttare. Men det är endast jag, då jag anser att just termen "rutinerad ryttare" i annonser är så intetsägande och svårtolkat…

Målet borde enligt mig vara att hitta en köpare som är ute efter en dylik häst, inte en köpare som möjligen i nödfall kan tänka sig detta.

Caf_Roy
3

#16 Att man brutit något när man ramlat av betyder inte att hästen är farligare än vilken annan häst som helst man har ramlat av, det betyder bara att man hade otur när man landade. Jag skadades aldrig när jag blev avslängd av en svår häst, men när en annan i stallet tappade balansen litegrann på en snäll häst och ramlade av bröt hon flera ben. Så att hon brutit revbenen säger inte mer om hästen än att hon ramlat av.

Målet är inte att hitta en ryttare som vill ha en häst som hoppar åt sidorna, målet är att hitta en ryttare som inte ser det som ett problem eller som kan hantera det på ett bra sätt.

Om man skriver om ett problem i en annons brukar de allra flesta utgå ifrån att det är värre än det står, så störst chans att den ultimata köparen kommer och kollar får man om man skriver något som "kräver erfaren ryttare" eller möjligtvis "tittig" i annonsen och förklarar närmare vid intresse.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Sarah
1

Ja skador och farlighet är ju inte relaterade :) hamnade på akuten då jag ramlade av en nästan stillastående häst barbacka :P hon tog ett steg framåt, jag hängde inte med, välte bakåt och fastnade med foten i tygeln på ngt sätt, hon blev rädd och slet av mitt ledband…

Alex
3

Jag håller med, skriv att hästen kräver en rutinerad ryttare och berätta mer för de som mailar/ringer. Långa annonser där man radar upp allt bör undvikas, jag har själv läst såna, bl.a gällande hästar jag känner, där det finns exempel på hästar som framgår som mer eller mindre oridbara, som jag själv satt upp nybörjare på under turridningar, utan problem…

Grejen är ju dessutom att alla förskönar annonser och därmed läser alla annonserna så också. Står det t.ex att en häst är "lite stel" läser folk "oböjbar". Dessutom är det svårt att förklara problem kortfattat i text, det är som gjort att misslyckas. Mycket bättre att ta det muntligt där man kan förklara läget ordentligt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Uss
0

Tycker också att man redan i annonsen bör ge en vink om att det inte är en "lätt" häst, men HUR tittig hästen är kan ju ändra sig om den kommer i en annan miljö - om jag kommer ihåg rätt från andra trådar är det väl så att det som hästen inte trivs med i det här fallet är att gå ensam, så om den kommer till någon som aldrig rider ensam så kanske det inte blir något problem!

Uss
0

TS; Så himla tråkigt, hoppas du hittar en köpare snart - och en lite mindre skvättig häst som du kan ha roligt med i stället! Islandshästar är ofta väldigt trevliga "visslar" ;D

examynia
0

#21 tack.. jag älskar islandshästar å mina första 9 hästår var de islandshäst… så vill gärna ha en-.. dock så väger jag lite för mycket för en islandshäst i dagsläget.. men mitt mål är att skaffa en i framtiden=)

equestphoto
0

Tyvärr så räcker det inte alltid med erfaren ryttare, VÄLDIGT många ryttare anser sig vara erfarna fast de inte är det.

Håller med som nån ovan sa, att skriv kanske orädd ryttare eller liknande och att han kanske inte är trafiksäker? Om det är så att han hoppar när ni är ute och rider?

Min häst är likadan, men han passar mig perfekt iaf, så finns nog många där ute som inte skräms av en tittig häst, men det är onödigt för både dig/häst/köpare att komma och kolla på hästen när man inte har det som krävs som ryttare.

Uss
0

Men man måste ju inte rida? Jag är lite i samma sits, men vi springer min häst och jag och så rider jag någon gång emellanåt på dotterns häst som är större och som jag räknar med klarar min (nuvarande) vikt bättre.

examynia
0

fast de är ridningen som för mig är de roligaste så  fast jag inte rider vare dag så vill jag ha möjligheten

Uss
1

Jo visst är det så, men ju mer jag springer desto snabbare kommer vi dit, pålle o jag :D Pålle behöver ju sättas igång oxå, förra året trodde jag att han skulle pensioneras, köpte liten rockard o allt (jag kunde inte få benet över ryggen på honom fast jag stod på pall, men sen blev jag typ av med värken i höften så nu siktar vi på ridning igen)

Lorita
0

Jag skulle skicka hästen till ett försäljningstall som först har den en månad för till ridning och utbildning.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

examynia
0

#27 ja jag har funderat på de lite åxå.. kollat runt lite å pratat med några å sådär..å om man kanske kan hitta en ny till mig där åxå å byta in osv..

men får se..kommer nog lägga ut annons först å se vad som händer..

Lorita
0

#27 Lägg inte ut annons innan för då förstör du läget för förmedlingsstallet, jag har själv två på försäljning just nu och dom ville inte att hästarna skulle vara annonserade innan

examynia
0

tänkte mer ifall man skulle byta häst med dom.. inte så att dom ska sälja honom åt mig..

för kommer inte att ha råd att betala 5000:- i månaden för att dom ska sälja den åt mig:/

Lorita
0

#30 vad är hästen värd?

jag betalar 4000 kr per ponny och dom räknar med att jag får sålt inom en månad, nu lämnade jag den 15.de så det kommer bli två månader i vilket fall, jag får betala.

examynia
0

runt 25-30 000:-  så de är ju ingen dyr häst vi pratar om.. så frågan är om han är svårsåld eller inte när han är så "billig"

gaah!! de är så svårt detta:( mycket att tänka på

Spiritinthesky
0

#32 vart finns du?

Isa Aronsson

www.stallequino.se

examynia
0

oskarshamn… smålandskusten

Peppe
0

#34 jag bor i närheten, kanske vet nån som är intresserad. Vad är det för typ av häst?

examynia
1
Spiritinthesky
0

#36 superbra annons! och finfin pålle.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

[Moa-]
1

Jag skulle även jag säga att det är en välskriven annons! Hoppas att du hittar en lämplig köpare, både för ditt och hästens bästa. =)

examynia
1

#37 #38 tack=) ja jag blev rätt nöjd.. 

ja jag är sååå ledsen att jag itne kan reda ut de.. för tycker att han är såååå underbar i övrigt.. är bara de där lilla som gör de så svårt=(

har faktiskt en tjej från stan som ska titta på honom redan i morgon=) så får vi se hur de känns med henne=)

Uss
0

Håller tummarna att pålle och tjejen klickar!

Peppe
0

👍

examynia
0

tack ska ni ha:D

Spiritinthesky
0

#42 hur gick det??

Isa Aronsson

www.stallequino.se

examynia
0

hon kom aldrig då hon egentligen ville ha en foderhäst

Spiritinthesky
0

#4 pma gärna mig

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Alex
3

#45 Menar du mig eller skulle det stå 44? Oavsett är ju det enklaste att PM:a själv. 😉

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Spiritinthesky
0

#46 Ops! Satt på telefonen tyvärr, fattar inte det där ;)

Isa Aronsson

www.stallequino.se