Träna galoppen
Min häst har lite problem med att galoppera rent. Eller rättare sagt, det verkar som om han inte bryr sig om det är samma galopp fram som bak. Han tar gärna korsgalopp. Helst höger bak och vilken som fram. Men så ibland när jag fattar höger galopp så blir det vänster bak och höger fram.
Jag har mest galopperat honom ute tidigare, men nu börjar vi mer och mer jobba på ridbanan så nu vill jag börja pyssla med galoppen och få den korrekt.
Jag har provat lite olika sätt, bla att bara överställa honom för att frigöra bogen och sedan fatta. Men då är det liksom 50/50 om det blir rätt eller inte. Men så har jag börjat med att fatta galoppen ur roll back, vilket ju gör att alla fötterna kommer korrekt automatiskt. Så då har det varit mycket lättare att få rät galopp och att få den ren. Så det har jag tänkt fortsätta göra en tid.
Men sen har jag alternerat mellan att galoppera långsidan, långsida + gå in ett varv på volten, långsida + varv på volten + långsida. Har tänkt att det är fattningen som är viktigast och att han får känna på galoppen lite, men han har ju inte riktigt någon bärighet i galoppen än. Är det lagom sträckor jag tar, eller borde jag galoppera längre/kortare?
Så har ni tips på hur jag kan öva upp musklerna för bärigheten och göra honom stark i rätt galopp? Har tillgång till 20x40 ridbana och all möjlig natur ute.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Medryttarhästen har blivit lite likadan när jag börjat kräva korrekt fattning och bärig galopp. Min instruktör anser att just fattningar är stärkande och brukar säga att galoppen aldrig blir bättre än fattningen - och det verkar stämma. Därför jobbar jag mycket med fattningarna. Blir det fel galopp bryter jag av direkt, blir det rätt galopp men en mindre bra fattning så bryter jag av efter kanske en halv volt. Blir fattningen bra och galoppen rund och fin fortsätter jag så länge han bär sig bra, mest på volt men med kortare bitar längs långsidan. Dock inte mer än kanske 2 minuter som allra mest. Är vi ute blir det ju mest rakt fram, men bara så länge han bär sig och är mjuk i insidan.
För att medryttarpålle ska fatta rätt och rent måste jag ha honom mjuk i insidan, väl framme i ytterhanden och - framför allt - inner bak måste sättas ned väl under honom. Instruktörens tips är att tänka "inner bak mellan frambenen". Det kan underlätta om jag går lite innanför spåret och trycker honom utåt och alltså fattar ur en lätt sidvärtsrörelse.
#1 Jo men min pålle kränger lätt runt sin kropp och fattar fel/kors ändå, även om jag gör så som du beskrev sist. Han är helt bekväm med korsgalopp. Därför har jag börjat fatta ur en rollback eftersom det "tvingar" honom in i rätt och ren galopp. Tar han fel ändå (för att fattningen ur roll backen inte blir bra eller att han ändå lyckas kränga runt kroppen) så bryter jag direkt. Men tar han rätt så har jag låtit honom stanna i galoppen en stund, och då varierat mellan långsida/långsida+volt/långsida+volt+långsida. Men även när jag galopperar det sista alternativet så blir det ju bara egentligen några sekunder, banan är ju inte så stor och eftersom vi inte har så mkt bärighet så går det ju ganska fort. Eftersom jag gör fattningen ur rollback så blir det ju naturligt att vi hamnar på långsidan.
Medryttarpålle är också blixtsnabb på att byta plats på utsida och insida i bråkdelen mellan "nu är han fin" och "nu provar vi att fatta", och så blir det fel eller kors, eller så fattar han rätt och byter i nästa steg. Tydligt stöd i ytterhanden verkar vara bästa medlet mot det, tillsammans med eftergift på innerhanden.
Men vad är "rollback"?
Rollback är en helomvändning som hästen kommer ut ur i galopp. Hästen står still, backar upp något steg tills bakbenen hamnar i rätt position, vänder 180grader och kommer ur vändningen i galopp.
Om hästen ska göra en rollback åt vänster så vänder hästen på sitt högra ben, vilket gör att det blir frånskjut på det högra benet och både bakben och framben kommer i rätt ordning direkt. Så lyckas man bara fatta galoppen precis i vändningen så som det är tänkt så blir det rätt galopp.
#3 Jag har problem med att fatta när jag ska lägga honom rakt/böjt och sedan plocka in bakdelen, överställa och fatta. Det blir för stor andel fel galopper, känns faktiskt lite ojyst mot hästen och känns som om det inte hjälper oss så mycket framåt. Är rädd att det blir för mycket bråk. Men med rollback får jag alltid mer än hälften korrekt, ofta uppe mot 80% korrekta fattningar.
Men frågan är om man kan ligga och nöta galoppfattningar genom att bara rida på långsidan, eller om det är bra att alternera med att ibland gå in på volten. Stärker volten honom något när han är så obärig, eller måste jag få igång fattningar och bärighet först för att det ska vara någon vinst med att gå in på volten? Eller ska man kanske skita i volten och bara jobba långsida + helt fyrkantsspår?
#4: Plocka inte in bakdelen, då har han ytter bak mer under kroppen än inner bak och då blir det fel. Överställ inte, det låser innerbogen. Tänk möjligen att du fattar ur en lätt öppna, i det ögonblick då inner bak är på väg fram för att sättas ned.
Oavsett volt eller fyrkant så ska hästen vara mjuk i insidan och ha innerbak väl inne under sig, det är det som är det viktiga för att bygga styrkan. Jag tycker det är lättare att få hästen att spåra korrekt på böjt spår, på raka spår tappar den lätt balansen och tar in rumpan för att slippa använda sitt inre bakben så mycket.
#5 Men om jag inte ställer honom utåt och har rumpan lite innanför så får jag definitivt fel galopp. Iaf om jag ska fatta vänster galopp.
Provade idag att fatta höger galopp på volten. Det gick jättebra, hade honom mjuk och fin i höger varv i trav och fick framförallt en perfekt fattning och han höll ganska bra bärighet iaf ett halvt varv på volten. Men han är så mycket starkare i höger galoppen än i vänstergaloppen. När jag ska träna vänster galopp så blir det bara pannkaka av allt. Fick iaf till några bra vänstergaloppfattningar ur rollback.
Men jag funderar på om jag är sned i kroppen. För när jag tänker efter har jag alltid haft lättare för att jobba med högergaloppen än med vänstergaloppen. Jag fungerade perfekt ihop med min förra häst som hade lättare för vänster galopp, då behövde jag inte jobba så mycket själv för den, medan högergaloppen var den jag fick slita för med henne och det verkar passa min kropp bättre. Jag känner lite att höger galopp så har jag inga problem med koordinationen, men när det kommer till vänstergaloppen så känns det som om min kropp inte riktigt hänger med, den gör inte som jag vill riktigt.
#6 jag är likadan. Vänster galopp har jag i ryggraden medans höger får jag kämpa med konstant. Jag har en skada i vänster ben/sida av ryggen, och det är alltså yttersidan i min höger galopp som sviker. Jag har fått träna detta med korta, men många fler pass i höger galopp, och i dagsläget har jag bara en pålle kvar som jag inte riktigt samarbetar med :) men jag försöker också tänka på att inte överanstränga mig själv, så i skogen får hästen själv välja.
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#7 Grejen är att jag vet att min ena sida är kortare än den andra och jag vet at jag har lätt att bli sned. Kanske faktiskt borde gå och kolla upp detta, kanske behöver knäcka till ryggen och bäckenet lite igen.
Men tycker du det är okej att hästen själv får välja ute? Jag tänker lite som så att hästen då lätt blir starkare i den andra och då får man istället jobba än mer på banan.
För mig är det också min utsida som är svag i galoppen. Och eftersom det är vänster galopp så innebär det att det är min högra sida som är svag. Kände idag att jag liksom har svårt att styra benet bakåt och när jag väl får det i bra position så är det jäkligt jobbigt att trycka rätt med vaden. Känns som om jag blir stående på tå och att hälen ändå bara pekar ut och att jag inte riktigt får arbetat med vaden. Ja, lite överdrivet kanske, men typ den känslan iaf. Ska nog se om jag kan gå och kolla upp om jag blivit sned igen, och sedan träna mina muskler. Så får jag fortsätta jobba vänster-fattningar under tiden ;P
"#8 av CelsiusT " Testa att backa hästen utan att korrigera riktningen , om hästen inte backar rakt så vet nu vilken sida som är svagare eller åtmintone tar mindre steg. Backningsövningen i sig är väldigt bra för att mjukgöra och stretcha in bakdelen under hästen vilket sen kommer väl till pass när man fattar galopp samlat. Att lära hästen backa är en bra förberedande rörelse innan man börjar lära hästen att samla sig.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#9 Ryggning jobbar vi mycket med. Vilken sida som är svagast på honom vet jag ;P
#8 precis det jag menar! Hästen får välja, och jag får skylla mig själv genom att jag behöver arbeta mer på banan =) Jag har alltså fysiskt ont, hela tiden när jag rider höger galopp, därav får hästen alltid välja själv ute i skogen så jag också kan få mig en rolig galopp.
Jag har nästan 3 cm kortare vänsterben än högerben och diskbråck i ryggen samt nerver som ligger fel och klämmer. Så jag vet, det är för jävligt.
Isa Aronsson
www.stallequino.se