Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2118 ggr
Anna
0

Ryggning

Hur gör du när du ska rygga din häst?

Att luta sig bakåt & lägga vikten i tyglarna, höja händerna och såga hästen i munnen - så vet jag många som gör. Blir som himla arg när jag ser sådant. Ser så himla hemskt ut! Tycker inte man borde rygga alls om man gör på det sättet, inte tills man lärt sig.

Jag brukar luta mig något bakåt och göra små förhållningar i tyglarna + ge en liten skänkelhjälp samtidigt som jag "tänker" bakåt. Är det rätt sätt? Är väldigt okunnig i vissa saker, på ridskolorna jag gick på i 5 år fick man inte lära sig sådant.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Mandysan
0

Jag flyttar fram skänklarna ngt (kan inte flytta bak pga att jag är olika i mina ben och då blir det sidförande)och trycker lite lätt, gör en helvhalt innan….

ElinSvensson
0

jag flyttar bara bakmina skänklar en aning, innan rörde jag lite på bettet när ja skulle lära han, men nu kan han det bara på skänkeln :) vet inte heller om det är rätt, men ja gör så ialf :P

AliceL
0

att luta sig bakåt borde du inte göra anna, det trycker ju fram hästen. nä, bara håll om men skänklarna lätt, så att hästen förstår att den ska röra sig, och inte gå åt sidorna, och ta mjukt i tyglarna.. ;)

SofiaGenne
0

Jag rätar lite extra på mig, flyttar skänklarna bakåt, höjjer händerna en aaning, och håller kanonstilla, medan jag trycker med lår & ben. När jag vill ha stopp, håller jag kvar stadigheten i tyglarna, och tar fram skänklarna en aning, och driver frammåt.

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Anna
0

#3 Det tänkte jag inte ens på, tack för tipset :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

PonnyAnnie
0

Jag rättar på mig lite ,drar bak skänklarna lite,kramar om och tar lite lätt i tyglarna.

SofiaR
0

Usch, hatar sågning. De ryttare somhåller på med det borde pröva att rida på hacket, då får de känna på hur en häst verkligen känns utan att behöva såga.

När jag ber hästen rygga så brukar jag smacka på lite/skänkla lite (beror på om detär ett krutpaket jag sitter på eller inte) sen gör jag små förhållningar