Ekollon
Jag tror jag fått ett problem. Men jag är inte säker. Låt mig förklara!
Alla de hästar vi haft genom åren har gått i samma hagar med samma växtlighet och ungefär samma förutsättningar. Hästarna har tillgång till hö i hönät under dagen och har mycket träd, buskar och annat att pilla med. De står inne under natten, med hönät.
Nu har vi upptäckt att de hästarna vi har nu börjat knapra på ekollon. Detta behöver trots allt inte betyda att hästarna inte gjort de tidigare.
Skulle ni oroa er? Vi har trots allt haft hästar här i 20 år och aldrig några problem med detta trots att det är samma hage. Kan det plötsligt vara ett problem?
Vad gör man? Att stängsla bort ekarna är inte ett alternativ då de står i en kulle och ekollonen rullar nedför kullen. Det betyder att nästa halva hagen försvinner. E.v kan vi fälla ekarna till vintern men då de växer precis bakom huset är det ganska riskfyllt. Plocka dem är ett evighetsjobb.
Är det tillräckliga mängder? Får Hästarna så gott som tömmer hönäten och knallar runt i hela hagen. Kan de då få i sig en farlig mängd ekollon eller är det bara om de konstant står och äter?
Vilka ekollon är farliga? Är det bara de "färska" gröna som är farliga eller även de bruna?
Det är knappast bara vi som har ekar i hästarnas hagar. Så hur skulle ni resonera? Tacksam för lite svar :D
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
Alla ekollon är farliga och förgiftning är riktigt allvarligt med leversvikt och njurproblem! Stängsla bort GENAST om ni noterat att någon häst börjat intressera sig för dem!
En av våra hästar var på väg att dö i ekollonförgiftning för några år sedan - det kan gå riktigt fort utför för dem och det är inget att leka med så bryr du dig om dina hästar så bort med ekarna från dem!!!
Med vänliga hälsningar
Chess
#1 Naturligtvis bryr jag mig om min hästar, annars hade jag inte skapat denna tråd.
Okej, men du har inga teorier om varför de kan ha börjat äta dem nu och inte tidigare? De har som sagt stått ek där i 20 år.
Är det någon häst som inte stått där innan eller som är hyfsat ny? Ek är gott, så har dom fått upp smaken för det så fortsätter dom gärna. Men det är många hästar som aldrig kommer på tanken att prova. Kanske någon häst ni har där ätit det på något annat ställe tidigare? Eller plötsligt råkat smaka på det och då fått smak för det.
När jag var liten så hade vi hästar i en hage där det fanns 4 stora ekar. Men jag tror aldrig jag såg hästarna käka av det. Minns inte, då var man liten och funderade inte så mycket på det där. Nu i vuxen ålder så har jag sett hästar som inte brytt sig alls om ek medan andra hästar kan varah elt galna efter det.
En tanke osm slår mig är att hästar ofta är visa gällande att veta vad dom ska äta. Kanske det är något ämne i ekollonen som någon av dina hästar vill åt? Något som saknas hos den hästen, som den vill få i sig. Skulle ju kunna vara så…
Medarbetare på westernridning.ifokus
#3 Det konstiga är att alla tre hästarna gick i samma hage förra hösten också. Jag tänkte inte heller på det när jag var liten. Inte för än nu, alltså när vi haft olika hästar i samma hage under 20 år!! Så skumt!
Ja det är sant! Men frågan är bara vad…
Tack för ditt svar :D

Det är beroendeframkallande har jag för mig så äter dem det en gång fortsätter dem.
#5 Ja, det har jag också hört.
Har nu stängslat av ungefär halva hagen för så hästarna inte kan komma åt ekollonen. Vi kommer att fälla ekarna till vintern.
Men vi har också mängder med hasselnötter. Är det någon som vet om hasselnötter är giftiga för hästar?
En ek bär inte alltid frukt (ekollon). Det kan dröja många år innan det komma ekollon på ett träd igen. Därför kan den eken mycket väl ha stått där i 20 år utan problem.
Ekollon är beroendeframkallande för hästarna och är giftiga och totalt livsfarliga för våra fyrbenta. Har de börjat äta ekollon gör de i stort sett vad som krävs för att komma åt dem, eftersom de blir beroende.
I vår hage fanns en ek som stått där sedan tidernas begynnelse. Ett år märkte vi att alla hästarna stod där uppe hela dagarna - de åt ekollon.
Eftersom de blir beroende och måste ha mer och mer blir också hästarna till slut farliga och låter dig inte komma nära eller hindra dem.
Vi fick avliva 2 hästar den hösten pga förgiftning.
Kapa trädet eller stängsla om hagen omgående.
Fast stora ekar får väl inte fällas hur som helst utan tillstånd??
Vi har två ekar utanför hage och en av dem har kronan innanför så att det faller ner. Hästarna vill gärna ha ekollonen så länge de är gröna, men bruka verkar de rata. Jag har en räfsa och krattar bort ekollonen för det är inte mycket till gräs under eken och då är det ganska lätt. Räfsar innan jag släpper ut dem på mornarna.
I en av de andra hagarna har vi en ekdunge med stora, fina ekar mitt i hagen. Där får hästarna gå på vår och sommar. För fjolårets gamla ekollon rör de inte och då spelar det ingen roll om det faller massor på hösten för då finns där ju inga hästar som kan ta de färska ekollonen.
Vet inte hur stor mängd ekollon som krävs för förgiftning, men det är säkert olika för varje individ? Att göra hästarnas hagar 100% ekollonfria kan jag inte, men jag kan iallafall se till att de inte kan få i sig några större mängder.
Kanske TS kan stängsla bort ekarna och det område det faller ekollon på under den tid ekollonen faller och är goda och gröna?
Eller äter era hästar även de bruna? Det har jag nämligen inte sett mina göra utan de bruna ligger kvar.

#9 precis, man får inte fälla ekar hur som helst.
Tack förr alla tips och råd :D
#8 Mina äter de bruna ekollonen också.
Som jag redan sagt har jag nu stängslat bort ekarna.
Angående fällning av ekar: Ekar är inte fridlysta, men vissa ekar är "naturminnen" och på så sätt skyddade. Även i naturreservat och liknande kan fällning av träd vara förbjuden.