Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 4147 ggr
Loa-bg
0

Botulism - hur lång vila?

Ahh, man ska ju inte tro att man blir utan otur så där jättelänge även ifall det i det här fallet var mitt eget fel.

När vet. var här och behandlade Samson för hornhinneinflammtion, så vaccinerade han även Peppe mot botulism eftersom Peppes ägare gjort detta regulbundet (även ifall vi själva ger hö). Nu kommer det roliga, precis när vet. satt in sprutan och sprutat sa han att han skulle vila en vecka. Ok, bara det att jag ska tävla nästa helg!

Så hur gör jag nu? Läste på internet att en del tyckte att hästar inte alls behöver vila efter vacc, och en del tyckte att lugnt arbete en vecka utan för mkt svett. Tävlingen är på lördagen, så om jag kan rida honom lite smått så funkar det nog, har två dagar på mig sen innan tävlingen.

Mvh //Loa

MiaMaria
0

Alla säger olika om vaccinering, men de vanligaste är att hästen tar de lugnt 2-3 dagar, dvs lättare arbete, inget fysiskt krävande. Men sen är de att tuta o köra som vanligt. Men med just den vaccinationen vet jag inte. Hör med din veterinär igen samt kanske även andra för att få klarare besked

gejsa
0

Ja, min veterinär sa förr att dom skulle vila i 1-2 dagar vid vaccinering. Men att det är något annat i det så dom behöver inte vila längre. Men däremot säger jag som MiaMaria det är kanske är skillnad på botulismvaccin. Så då kanske dom måste vila. Det är ju väldigt starkt som gör en del hästar sjuka också. Så det är nog bäst att ta det lugnt tyvärr.

Loa-bg
0

#2 Det är det jag är rädd för :(

Ingen annan som har någon idé?

Peppe
0

min vet som vaccinerade Peppe sa att han inte behövde vila nåt alls. ta det lugnt ett par dagar bara. (botulism)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[slo]
0

Ja i och med att det är en liten mängd virus så tycker jag det är bäst med ett par dagar vila… Det är ju samma med människor, anstränger vi oss för mycket när vi nästan är sjuka, blir vi oftast sjuka ;) Men tävling om en vecka är nog inga problem, ring och hör med en veterinär för säkerhets skull. Lycka till! :D

fridak
0

kan du inte höra med veterinären avd det är som gör att han måste vila i en vecka? Vad han räknar som vila och om det itne går att börja lite tidigare?

Loa-bg
0

Ok, tack så mkt allihopa för hjälpen :)

Pratade nyligen med min syster och hon tyckte att jag skulle låta honom vila i två-tre dagar och sedan rida lätt nån dag och sen köra på som vanligt. Det kommer inte bli någon större träning eller ansträngning i veckan, jag hade redan innan tänkt mig lätt dressyr och bomträning i vårt miniridhus.

Så det blir tävling! Phu, säger jag bara, vill inte missa denna tävlingen, planerar att vinna ju ^^

Lorita
0

två dagar brukar mina få stå mår dom sen bra så lunkar livet på som vanligt, än har inte jag haft något problem vid någon vaccinering. en inackorderad häst hon fick feber i tre dagarefter influensavaccin och slutade krubbita dom dagarna.

Hon fick stå längre tills febern var över och två dagar till

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning