Checklista och kostnad?
Det vore så snällt om ni kunde skriva en checklista på de allra nödvändigaste sakerna när man skaffar häst, förutom sadel, träns och grimma. Vad betalade ni för de nödvändigaste sakerna när ni köpte häst ungefär? Är bara lite nyfiken ^^
Mvh Jennifer, Melker, Milton & Skipper ❤
22/4-13 JUSTIN BIEBER
If you can´t be the things you want, learn to be the things you´re not...
Medarbetare på sajten: Justin Bieber ifokus.

Beror väl ochså var/Hur du ska ha hästen. Har du eget stall eller ska du hyra in tex men saker man behöver (lånar stallets) stallgrep, skyffel, sopborste, skottkärra, spån (eller annat underlag i boxen) krubba, grovfoder, bomull, bandage, jodopax, sax, borstar och hovkrats, ev kraftfoder… Man kan räkna upp hur många saker som hellst.

jag har bara det hästarna har på sig när dom rids = så lite som möjligt och i utrustning.
Sen är det grimskaft, longerlina, hovkrats och borstar
lite sjuksaker som blå-spray bandage och tamponger, övrigt har jag skaffat när det behövs
Jag hyrde stallplats så jag betalade det nödvändiga som behövs där, som vattenhink, saltsten, påfyllnad av strö. Resten fick jag med.
Jag fick med mig i princip all utrustning så jag behövde bara köpa en ansiktsborste, sjuksaker och ett fleecetäcke.
Fick betala chaufför och transport också för att ta dit hästen ;)
Sedan var det bara det vanliga man behöver betala per månad.
Sadel - 4000 Stigläder: 170 kr Stigbyglar: 150 kr Sadelgjord: 200 kr Träns ink tyglar: hade jag hemma sedan förr (annars ca 300-500 kr) Bett: lika så (annars ca 150 kr) Pannband: (köpte 2 separat för att variera): 100x2 Boots (köpte vintertid, brodd): 100 kr för två Senskydd: 200 kr Strykkappor: 200 kr Schabrak: 150 krx3 (har 3 att variera mellan) Vintertäcke: 200 kr Regntäcke ofodrat: 200 kr Regntäcke fodrat: bytte åt mig detta med ett för stort vintertäcke av en vän, annars ca 300 kr Fleece/transporttäcke: 250 kr Ländtäcke ett reflex ett fleece: 150x2 Transportskydd: 300 kr Grimma: fick köpa ca 4 st under en kort tid för de gick jämt sönder, 100 krx4 Grimskaft: 60 krx2 Reflex: 50 krx2 Massa småsaker på hööks som borstar, ryktlåda, rumpvärmare, ludd och sånt för kanske 500 kr. Sen har mina ridkläder kostat. Ridskor, vinterridskor, vinterridstövlar, ridbyxor, jacka, lite hade jag redan sedan förr, osv. Nästan allt jag köpt är begagnat därför så billiga priser. Jag hur stallplats men hade grep och lite sånt sedan vi hade eget stall :) spån å allt sånt ingår i hyran. Detta är vad jag köpt! Men spridda på någon månad. Det jag hade direkt var grejerna från hööks och Sadel vintertäcke träna följde med hästen men jag har inget av de kvar idag
Rätt mycket saker kan du köpa efterhand du ser att behovet finns.
Men det viktigaste jag har är nog en välutrustad sjuklåda, där jag har det mesta jag kan behöva om hästen skulle bli skadad. Gillar verkligen inte att bli stående med en trasig häst utan att ha den sårvård som behövs. Så försöker att ha allt jag ser ett behov av där.
Kanske lagt lite mer än en tusenlapp på att köpa in allt till den, men väl investerade pengar!