Banta häst?
Hej! Har en liten storhäst på 154 cm som har blivit lite rund om magen. Han är ganska "grov" men jag vill att de extra kilona ska bort så han kan börja bygga muskler och bli fin.
Han rids nu:
Måndag: Lugnt 1h
Tisdag: Vila
Onsdag: Lugnt 40 min
Torsdag: Hårt 40-50 cm
Fredag: Hårt 1h
Lördag: Lugnt 30-40 min
Söndag: Hårt 1-1/2h
Han är väldigt seg och när han blir trött blir han envis och inte vill, måste därför vila honom nån/några dagar i veckan. (Har tyvärr ingen bild)
Personligen skulle jag inte rida två hårda pass dagarna efter varandra. Då är det bättre att byta ut det mot ett av de lugnare passen.
Rid hårt t.ex onsdag, fredag, söndag och däremellan lite lugnare. Någon vilodag är knappast nödvändig (för hästen i vilket fall).
När du säger att du rider hårt, vad gör du då?
och när du rider lugnt, vad gör du då?
Om man vill banta en häst kan man till en början strunta i muskelbyggandet. Det kommer den dagen hästen orkar jobba på det sättet.
En häst som skall bantas skall röra sig länge, dvs. långa joggingturer (trav alltså) i gärna en timme eller två. Har du möjlighet så rid ut. Det blir mycket roligare både för dig och din häst.
Att sitta på en ridbana och fila gör inte att hästen går ner i vikt. Den blir mara fort muskeltrött och sedan ovillig att röra sig (om den är tjock och lite otymplig).
För att få en häst att orka bygga muskler krävs en bra grundkondition och det får du av de långa joggingturerna.
#1 Jag har träning på fredagar tillsammans med andra, om jag rider han honom lugnt dagen innan fredag blir han galen på lektionen för han tycker det är så kul, hoppar och studsar, bockar och skenar.
När jag rider hårt jobbar jag mycket lösgörande, bommar eller hoppar. Ett riktigt dressyrpass kanske med fokus på skänkelvikningar/öppnor, kanske mycket gas och broms=övergångar, ställa och böja
När jag rider lugnt kanske jag bara skrittar i en halvtimme eller skrittar, travar, galopperar utan att begära något av honom.
Rider ut gör jag ganska ofta, travar och galopperar på fält och stubbåkrar.
#2 För bantningens skull är dressyrarbete inget jag skulle rekomendera. Dressyr bygger muskler men ger mindre på kondition och energiförbrukning.

#3 muskler kräver mer energi, det höjer ämnesomsättningen.
Se över foderstaten är mitt tips. ta bort allt kraftfoder!🙂
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#4 Muskler byggs av proteiner inte av fett.🙂
Naturligtvis skall all kraftfoder bort.

#5 det var ett svar på det du skrev i #3, där nämns varken protein eller fett.
"För bantningens skull är dressyrarbete inget jag skulle rekomendera. Dressyr bygger muskler men ger mindre på kondition och energiförbrukning."
Återigen, mycket muskler kräver mer energi i grundunderhåll. Det är lättare att banta en häst med mycket muskler än en med nästan obefintliga, eftersom muskelmassan "äter upp" en rätt stor del av energin hästen äter på en dag, bara genom att existera.
Men jag håller med om att lågintensiv träning över lång tid är att föredra vid fettförbränning 🙂
Intervallträna en eller ett par ggr i veckan. Då börjar du med att skritta fram honom så han blir varm och mjuk, sen galopperar du två-tre minuter i joggingtempo. Långa, runda steg. Skritt lika länge och upprepa ca tre gånger, beroende på hur mycket han orkar. Skritta av ordentligt på väg hem, gå gärna bredvid så inte du får träningsverk av att ha stått i lätt sits så länge heller.
Hästarna brukar tycka att det är jobbigt men kul och det är bra för att omvandla en mage till kondition.
Dressyrpass är bra, men inte lika bantande som joggingrundor. Prova att rida ut och rida lite dressyr som du varvar med att springa på lite, tex träna på öppna på en grusväg och när han gör en bra får han som belöning galoppera av sig. Det gör dom villigare att arbeta och de bus-springer i bättre form och gör av med mer energi.
Jag skulle lägga upp det så här:
Må: Vilodag, dvs helst ut och skritta och trava lösgörande, med syfte att stretcha efter söndagen. 30-40 min
Ti: Uteritt. Varva mer kravlösa långa travsträckor (fortfarande i form dock) med lite dressyr och belöna med något roligt, som att kuta uppför en backe i full fart. 60-90 min
On: Dressyrträning. Jobba på. ca 60 min
To: Uteritt, som tisdagen. Gå igenom det som kärvade lite igår och se till att hästen är rastad och på topp dressyrmässigt inför morgondagen. 60-90 min
Fr: Dressyrlektion
Lö: Aningen lugnare uteritt med mer lösgörande och stretchande än dressyrträning, ingen racing. 45-60 min
Sö: Intervallträning, se ovan. Brukar ta 45-60 min inkl uppvärmning och avskrittning.
Lycka till!
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Ni nämner att trava långa stunder, upp till en timme och jogga osv… jag syftar då vid uteritt. Men vart hittar ni sådant bra underlag som är så långt att man kan trava konstant i en timme? Jag har vart jag än ska rida hårda grusvägar eller asfalt 60% av ridturerna (vissa mer), 20% ojämna skogsvägar som bara går att skritta på och knappt 10-20% med bra lagom mjukt underlag där det är ok att galoppera.
Jag vill gärna bygga upp konditionen på min häst men vet inte vart jag ska jobba? Vill inte göra det i böjt spår i en paddock. Ja ni vet ju givetvis inte hur det är där jag bor! Men är det ok att trava långt på hårt underlag som grus? För det finns kilometerlånga grusvägar här (där det inte är stora stenar eller massa småsten utan mest hårtpackat "sand"liknande, ganska jämnt underlag och när snön lägger sig på då blir det ju mjukare men annars är det hårt som asfalt). Min häst fick kotledsinflammation i somras och jag är så rädd att det ska komma tillbaka…
Vi har EN slinga av grus som liknar en smal liten travbana, lagom mjukt som går i en stor "cirkel" runt en åker där är det perfekt att galoppera och trava runt flera gånger. Men det blir hårt och fruset till vintern och sedan oplogat. 😕
#8 Hästar är stäppdjur och stäppen är ofta torr och hård. Därför har hästens ben en annan typ av uppbyggnad än människan.
Hästar klarar av att jogga på både asfalt och hårda grusvägar utan att ta skada så länge de inte utsätts för mycket höga hastigheter på det årda underlaget. Oftast är det faktiskt tvärtom att hästar tar mer skada av att alltid gå på mjukt underlag.
Man kan och bör inte jämföra hästen med oss människor. Det är inte jämförbart.
Så ut och jogga du på alla underlag. Även i skogen. I början kan man ta det lite försiktigt men i takt med att hästen orkar kan du också öka travsträckorna på hårt underlag.
Grusvägarna brukar vara ganska fina i alla fall någon gång i veckan, speciellt nu på hösten.
Vi har massa långa grusvägar, går finfint att jogga där. Ett av dom bästa underlagen att jogga på. Även asfalt går fint. Här har vi även lååånga fina skogsvägar som man kan rulla på, fast där brukar jag passa på att galoppera ;P Så joggar vi lite lugnt på gruvägarna. Såklart galopperar vi även en hel del på grusvägarna, men inte superhård galopp på grus varje dag. Men trava på eller jogga lugnt längre sträckor på grus kan jag lätt göra flera gånger i veckan.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Får man fråga hur du har lagt upp ridpassen? Bara för skojs skull? :) Är lite nyfiken! Vad är skillnaden mellan dina hårda och lugna ridpass?
Jag travade på förr ganska mycket på både asfalt och grus men jag har blivit nojig sedan han fick kotledsinflammation, för jag vet inte om det berodde på underlaget. Där av min undran! Jag vet inte om han fick det pga min ridning, eller om han hade det när jag köpte han (jag besiktigade han aldrig, men hans kotledsinflammation upptäcktes 6 månader senare så jag tycker inte han borde ha haft det så tidigt? :o) för han kan inte ha fått det för att han "överansträngt" i ridhus/böjt spår för han reds aldrig på ridbanan (1 gång i månaden knappt).

#13 det kan lika gärna bero på en för liten sadel.

Eller en vrickning eller ngt annat.

#13 en klassiker när man köper häst! exakt det här jag menar i tråden "Foder sämre än sälja"
Kan bero på allt möjligt;
Ny hovslagare
Nytt underlag
Annan uppvärmning
Annan ridstil
Annan intensitet och upplägg på ridpassen
Annan utrustning
Annan hagvistelse (typ av hage, timmar ute osv)
osv osv Behöver inte alls vara någons fel, men det är en stor omställning för en häst att byta hem. Är tämligen vanligt att hästar blir lite halta (kotledsinflammationer) några månader efter köp/försäljning
#13 Säger som #16 och vill även tillägga att foder (även bete oftast) är en stor omställning som faktiskt påverkar sådant mer än man kan tro.
Hårt underlag är sällan det som orsakar skada, det är tvärt om, mjukt underlag som belastar senor och leder på hästen.
tack för era svar! Gjorde mig lugnare. då ska jag nog bara rida på som vanligt och hoppas att det inte dyker upp nå fler hältor. Jag gissade förut att det dels kunde ha att göra med hans gamla sadel som jag först red i (jag fick den med) innan jag insåg att den inte passade alls. Den var dels för rak och dels för smal, låg i lutning. Men veterinären trodde inte alls att det berodde på sadeln. Iof var veterinären urkass för hon kunde inte hitta hältan och anade inte alls någon kotledsinflammation eller fångkänning (som jag misstänkte) vilket nästa veterinär nästan direkt upptäckte. Idag har jag en ny utprovad sadel som vi ridit i sedan han blev frisk (jag red barbacka till en början innan jag köpte sadeln) #16 foder som i fodervärdskap? Ja jag vågar nog Inte låna ut en häst av den anledningen ;o

#18 förmodligen foder som i mat :)
#19 jag förstår inte, vad då foder sämre än att sälja?

Hahahaha, såg fel på nummer och trodde du länkade till #17… som iofs länkade till #16. I #17 står det ju även om foder (mat) som kan ge vissa problem.
#21 så lan det gå haha för jag förstod att hon menade foder som i mat men #16 syfta på fodervärdskap såg jag när jag läste tråden
#12 När jag rider lugnt rider jag typ 10 min skritt (5 i varje varv), 5 min trav på fyrkantspåret per varv utan något fokus på form. 2 min galopp i varje varv, på fyrkantspåret, utan fokus på form, skrittpaus i 3 min, sen kanske jag fokuserar lite på formen och travar två varv på A och C volten, sen galopperar jag samma sak som i galoppen, skrittar ut i skogen 5 min eller runt gården 5 min, KLAR
Ibland kan ett lugnt pass bara vara att skritta i 30 min men det är väldigt sällan.
Mina hårda pass så rider jag fram likadant så på de lugna men sen jobbar form och bakbensaktivitet mycket i trav i ungefär 20 min och sen galopperar lite då och då och jobbar VÄLDIGT, ibland lägger jag ett fokus på någon övning kanske framdelsvändning, skänkelvikning, öppna, galoppbyten, utan stigbyglar.
Så rider jag mina lugna/hårda pass!!
#13 #14 #15 #16 #17 #18 #19 #20 #21 #22 Nu har ni börjat en annan diskussion på på detta inlägg så gör ett nytt inlägg för att fortsätta diskutera!!!
#23: Nu vet jag inte vilken kondition din häst är i, men dina hårda pass slutar där mina lugna börjar 😮. Ett "hårt" pass för mig är 40-60 minuter ute i alla gångarter, inklusive ett par hopp, sedan 1 timme på ridbanan i alla gångarter, med övergångar, böjda spår och fokus på form, rakriktning och bjudning, sedan avskrittning hem till stallet. Skolor, vändningar och sidvärtsrörelser petar jag in någonstans under nästan vartenda pass, oavsett om vi är i paddock eller ute.
Ett lugnt pass för mig är lösarbete eller arbete vid hand 30-60 minuter. Det du kallar ett lugnt pass kallar jag framridning …
Din häst verkar ju få ganska mycket muskelträning, så mitt tips för att banta den är mer jogging ute längs vägarna, i god, avspänd form, med lugn, rund galopp där underlaget tillåter. Då bygger den både bukmuskler och överlinje och bränner kalorier, och mer muskler bränner som nämnts ännu mer kalorier.
Jag skulle också tipsa om att rida hästen i en låg rund form och böja och ställa när du värmer upp. Då blir hästen varm och mjuk i hela kroppen och bättre förberedd för träningspasset. Finns ingen anledning att värma upp utan krav på form, kräv bara en form lämplig för uppvärmning av hela kroppen.
#24 Om jag skulle jobba min häst så mycket som då jobbar din så skulle min vara död vid det här laget, jag har fått tips att bara trava långa sträckor någon/några gånger i veckan och skritta restan av dagarna för han har inte kondition.
Jag hoppa förra fredagen och när jag hade redan fram stog han och gunga och var super anvådd, och det var bara framridningen.
#26: Jo, det tar tid att bygga kondition och det är viktigt att inte gå ut för hårt. Men du måste pressa honom lite grann om konditionen ska bli bättre. En sak du kan göra är att jogga tills han blir andfådd, skritta tills han andas normalt, jogga tills han blir andfådd, skritta …
#27 Okej, det lät bättre…

Vad gör man med en häst som tycker det är pest att rida ut ensam och man inte kan få sällskap så ofta? Intervallträning, jo tjena. Det har vi testat. Jag blir Arnold Schwartznegger innan han får bättre kondition då..
Skynda långsamt så går det fortare.
#29 På vilket sätt pest? Tråkigt och blir seg och slö? Eller blir hästen osäker/rädd. Eller blir hästen motsträvig? Blir hästen busig och tokigt påhittig?

#30 Seg… Men såå fin och pigg på hemvägen!
#31 Då kanske det hänger på att göra roligare saker när ni är ute ensamma? Lite roliga racer över ängar, hoppa lite träd, rida och möta upp andra ryttare och rida tillsammans osv.

Vintertid kan vi rida genom kohagarna (men det får vi väl egentligen inte längre då det har blivit naturreservat) och där är han jättepigg men marken är väldigt knölig så man rider ju inte fort där..vilket han vill.
Annars har vi bara grusvägar.. Kohagarna omringar stallet helt, och dom är stora.
Hoppa träd hade jag gärna gjort men dom som sköter skogen är så duktiga på att plocka bort allt. I kohagarna finns en del men de stockar som är lämnade ligger bland massa sten eller så är dom för stora.
Så det blir grus, grus, grus. Inte så spännande. Finns ett par korta gräsvägar men dom rider vi ju förbi så fort.
Han är öht svårmotiverad i allt arbete (utom jakter, terränghoppning och hopptävlingar).
Kan du inte hitta lite grenar att lägga upp å sådär då?

Jag har också en häst som inte är jätteförtjust i uteritter ensam. Han blir osäker och tappar all bjudning. Med sällskap tycker han det är roligt, men det är svårt att trolla fram sällskap när inget finns…
Jag tränar ibland intervaller på ridbanan istället. DET tycker han är roligt för där finns inga ponnyätande monster 🙂

På vägarna? Där kör ju jägarna med sina bilar så det hade dom nog inte gillat.
#36: Vi rider ofta på traktorvägar i skogen, och på många ställen går det att trampa upp en liten alternativ slinga bredvid, där man kan lägga en stock mellan ett par stubbar. Det blir inte superhögt, men några galoppsprång och ett skutt kan det ju bli 🙂.
En annan sak för att göra uteritter roligare är att begära form och arbete av hästen hela tiden. Serpentiner, skolor, sidvärts, övergångar, alla fattningar ska vara korrekta och så vidare. Då aktiverar man både kropp och knopp.
Och som #35 skriver, man kan träna kondition på ridbanan också.
#36 Nej du kan ju inte lägga det där det ska köra bilar. Men i skogen, antingen på små stigar du rider på eller vid sidan av stigar om du är rädd att du stänger av.

#37 Min häst har precis börjat gå i form, har inte hunnit prova den i naturen än.
Som jag skrev i #29 så har jag provat intervallträning vid flera tillfällen men det brukar bli så förbaskat jobbigt så jag slutar ganska snabbt igen.. Det är inte så att han inte orkar för det vet jag att han gör. Han är bara såååå slö.
Snälla kan du #29 göra en ny tråd av det??