Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 6217 ggr
hannah96
0

Häst som reser sig.

Har haft min häst i 2 månader nu. Och när jag är ute och rider själv, ( vilket jag har gjort tre gånger) så reser hon sig och ska hem. Självklart tycket jag detta är så jävla obehagligt, vill ju inte direkt gå omkull på asfalt eller ramla över… Sen vill jag ju kunna vara ute och rida själv. 

Hon reser sig inte högt. En gång har det hänt endast för att hon märkte att jag fick lite panik. Detta brukar bara hända en gång under hela rundan vi är ute och rider. 

Är det någon som har tips på hur man får väck detta? Jätte tråkigt och jobbigt att hon ska hålla på såhär..

Spiritinthesky
2

Hon är antagligen inte trygg med tt rida ut ensam. Ta med sällskap eller ge dig INTE.Du kan också visa henne att det inte är farligt att gå ut själv. Vågar inte du, be någon annan göra det. 

Lycka till!

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Caf_Roy
1

Håller med #1. Det bästa är att ha inställningen "Ja, titta vad du kan. Ska vi fortsätta med det vi höll på med nu?".

Min ponny brukade backa ner i diket och ställa sig på bakbenen när han inte fick sin vilja igenom, han var van vid att ryttaren fogade sig då. Men när han insåg att inget varken bra eller dåligt kom av hans uppvisning slutade han ganska snabbt. Det är en jobbig övning att göra om man inte får ut något av den.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

UtanAlias
1

Innan du gör något annat så tycker jag du borde ta ut en veterinär eler equiterapeut som får kolla igenom hästen. Kanske tandläkare?

Du har bara haft hästen i två månader & jag antar att du besiktade den innan köp? Gick den igenom ua?

Sarah
0

En snabblösning när det händer är att ta i ena tygeln och böja hästen. De kan inte stegra och böja samtidigt. Då "drar" du ner hästen.

hannah96
0

#3 Hon gjorde så när jag var och provred henne också, och när vi besiktigade henne så var det inga problem över huvudtaget!

hannah96
0

Men förhoppningsvis kommer det en dag då jag kommer säga ifrån ordentligt. Men just nu finns inte modet där. Ska nog inte tänka mycket utan bara göra..

WornOut
1

Om hästen är frisk och kry så verkar det som att den testar dig. Varje gång du "ger efter" för det här beteendet så lär sig hästen att den ska göra så. Förmodligen behöver du ta hjälp av en mer erfaren ryttare.

Underbarn
0

Använd martingall det gör att hästen inte kan lätta fram lika mkt. Finns en häst i mitt stall som reser sig(inte så mkt) och hans ägare rider ALLTID med martingall av den anledningen. Även i dressyr. Han har försökt vända hem med mig en gång och då har jag känt hur martingallet verkligen hjälpt. Han är alltid värst med nya ryttare men är bättre och bättre ju oftare man rider han. Hon har haft han o ett år och han kan fortfarande försöka om än väldigt sällan nu. Sedan är det bara öva och öva, rid ut oftare, rid ensam oftare, kanske promenera för hand? Så den lär sig att du är ledaren och att den ska känna sig trygg utanför stallet med enbart dig som sällskap. Du har bara ridit 3 gånger ensam och det är inte mkt :) en annan häst i mitt stall vägrade gå från stallplanen ensam första tiden men nu är det inga problem alls med han. Min häst försökte vända första 2 månaderna jag red ensam (jag red ensam 2 gånger i veckan) men jag har haft han i 10 månader mu och han försöker inte vända en enda gång. De testar dig!

Sarah
0

Min unghäst har kunnat resa sig lite då och då när saker inte passar damen. Det har hon gjort ända sen hon var liten (6 månader ca) och jag började med korta promenader. När hon tyckte att vi skulle vända efter tio meter och jag gick vidare så reste hon sig. Mindre och mindre desto mer hon vänjer sig vid arbete, men jag blev ändå väldigt rädd när jag satt på. Efter att ha fått hjälp av ett proffs som visade hur enkelt det var att få ner henne om det hände (genom att göra som jag skrev ovan) så är jag inte rädd längre. Jag testade att göra det när hon reste sig, det funkade, vi snurrade runt lite och sen har hon inte gjort det igen. Hjälpte mig otroligt mycket bara att veta att det går.

ThePaulina
0

Du skulle ju kunna prova att leda på en promenad och visa att hästen inte är ensam, och att du "vågar".:)

hannah96
0

Använder martingall på henne när jag rider. Men förhoppningsvis vänder det när jag kan visa att jag bestämmer. Har en runda som vi brukar rida innan vi rider i paddocken och efter. Det brukar oftast vara efter, för då vill hon bara hem. Och sen då när man är ute och rider..

Caf_Roy
1

Mitt tips är att inte säga ifrån på skarpen, då kommer hon bara stressa upp sig mer och det blir värre. Låt henne i stället landa i fred och be henne sen att göra det du bad om innan hon reste sig. Vänd henne om hon försöker gå hem och bara be henne igen. Om inget negativt (tex en tillrättavisning) kommer av att hon reser sig har hon ingen anledning att stressa upp sig mera och om inget positivt kommer av att hon reser sig (som att hon vinner) har hon ingen anledning att anstränga sig. Det är jobbigt att stå på två ben och inget man gör i onödan.

Det handlar inte om att sätta sig i respekt, det handlar om att vara konsekvent, lugn och tålmodig.

Brollan1
0

En häst som rör på sig står alldrig på bakbenen, så rör på hästen i någon riktning.

"#12 av Caf_Roy " Har du börjat gå på alla fyra nu "Det är jobbigt att stå på två ben och inget man gör i onödan." ? ;-) (kunde inte hålla mig, LOL;-)

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Caf_Roy
1

#13 Javisst, varför använda mina egna när hästen har dubbelt så många?

Linnea
0

Min ponny reste sig visserligen inte men han tvärvände alltid när vi red ut. Flera gånger per uteritt, och snabbt gick det. Han slängde sig alltid åt höger av någon anledning så jag blev ursnabb i vänstran att hålla emot när han försökte vända. Ofta vände han helt men då vände jag tillbaka honom igen åt "rätt" håll, dvs inte snurra runt i en cirkel utan vände han höger så vände jag vänster. Efter många om och men så slutade han när han äntligen insåg att jag inte tänkte ge med mig.

Skynda långsamt så går det fortare.

hannah96
2

Tack för alla tips. Var ute och red idag, och en gång hände det. Som #15 säger, hon drar åt höger, inte åt vänster. Sa till henne riktigt ordentligt och visade att det var jag som bestämde, hon gick och spände sig ett tag sen var det bra med det. Förmodligen kommer det att hända igen ju, men nu vet jag vad som händer om jag säger till och att det hjälper.