Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1212 ggr
[Dogsy]
0

Förliten

Jag är 10 år och har ridit i ca 5-6 år kan jag ta ansvar för en ponny och kunna sköta om den

Obs vill endast ha seriösa svar

Emmetem
3

Enligt mig så är du för ung för detta. Kanske dina föräldrar skulle kunna ta ansvar för hästen, OM de är intresserade av att skaffa häst. Men nej, jag tror inte att du är tillräckligt gammal för att sköta om en häst själv.

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Fialialej
3

Problemet är väl att du kanske är för ung för att kunna ta ansvar om någon olycka skulle hända. Det händer ju trots allt ganska mycket olyckor i samband med hästar.

"På natten är alla katter svarta"

Felliiis
2

Håller med ovanstående. Du är för ung för att ta ansvar för en ponny på egenhand.

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

Caf_Roy
2

Om du har hästkunniga föräldrar som kan ta den vuxna delen av ansvaret och duktiga människor omkring dig i stallet som du kan fråga och träna för skulle jag säga att du är redo för en egen häst.

Enligt min åsikt måste minst en hästkunnig vuxen vara fullt involverad i varje häst, både för hästens och övriga involverades skull.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Underbarn
0

Är dina föräldrar intresserad och kan ta ansvar över ponnyn också, hjälpa dig med allt så är det givetvis OK. Men helt ensam nej…
Jag var 14 när jag fick min första ponny och skötte allt på egen hand (allt från in, utsläpp, till mockning, fodring, ridning, Ja ALLT. Vi hade eget stall).

[Dogsy]
2

Tack för svaren och ja ja mina föreldrar har haft häst båda två pappa har en hund mamma två hundar

imsuchadiva
0

Man kan inte säga ja eller nej enbart på åldern. Det är erfarenheten och drivet som gör det. Givetvis måste du även ha en förälder som är med och hjälper till och som har det största ansvaret. Så om du känner dig mogen för att ha en häst och dina föräldrar är med på det så tror jag absolut att du skulle klara det :) Är man under 18 år så ska en vuxen vara med i stallet och vid ridning :) Lycka till!

[Dogsy]
3

Tack, Min mor har en häst isamma stall

Caf_Roy
1

Då skulle jag nog säga att det är upp till din mamma (låter som att hon blir huvudansvarig eftersom hon har en egen), men jag tycker definitivt att du är redo!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

equestphoto
0

Jag köpte min första ponny när jag var 12, men då hade jag en hästkunnig mamma som stod för alla kostnader. Det är väl främst det man måste kunna lösa, vem står på försäkringen? Vem betalar hyra/mat? Har man rätt hjälp är det väldigt nyttigt att ha egen ponny, man lär sig otroligt mycket om ansvar! :)