Sakta av..
Jag rider en unghäst som jag behöver ''hjälp'' med.
När man galopperar håller han igång som vanligt men sen när man bryter av så börjar han skritta/jogga (efter några steg blir det skritt) men man kan få igång han från joggadet om man driver mkt.
Alltså det går inte att få han att ha en vanlig ''arbetande trav'' efter att ha saktat av från galoppen.
Men hur kan man träna in detdär typ?
Vill endast ha svar på den frågan, inget annat.

Driv framåt i avsaktningen. Enkelt svar. man saktar inte av (byter gångart) genom att rida slöare/långsammare utan man ber hästen ändra takt och tempo. Alltså när du vill att den ska bryta av från galopp till trav rider du den in i samling innan du gör en förhållning. Efter hästen svarat på förhållningen rider du fram direkt och ger mycket eftergift. Hoppas du förstår.
#1: Ja, ska pröva mig fram för det är så jag gör.. :)
Sen får du kanske också ta med i beräkningen att en unghäst kanske inte riktigt klarar av att gå från galopp in i arbetstrav. Det krävs ju lite muskler för det. Men annars säger jag nog som #1, så träna på, det kommer.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#33: Jag vet.. Det är därför jag undrade hur jag kan träna då han är unghäst och inte klarar det. Jag ska träna på, min fråga var bara hur och jag fick svaret från #1.
#4 Jag ser att du fick svaret i #1, vilket jag ju också skrev. Men där gäller ju också att ta hänsyn till muskler. Och musklerna byggs ju inte bara av övergången. Övergången kanske är för svår att ta till direkt, kan ju vara så att hästen behöver stärkas i gångarterna var för sig först, för att sedan klara av övergången (som ju är svårare att klara än gångarterna var för sig).
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag har också svårt att få min häst att komma in i en "samlad" trav med ok steg direkt efter galoppen. Vi galopperar, bryter av till trav och då blir det som att han "springer in" i galoppen fast tvärt om då, blir som en form av slängtrav, högst obalanserat att sitta i, tills jag fått han att sakta ner ordentligt (tar någon sekund) i arbetstrav. Han kan galoppera från halt, skritt och trav utan problem (han springer alltså inte i galoppen). Vet inte om han är för svag? Han är erfaren och ska kunna det annars, för han är utbildad LA. Hur ska jag stärka han så han orkar?
#5: Yes.
#6: Skapa en egen tråd.

Ts, Varför så tråkig ton?
#7 ok förlåt
Utöver de tips du redan fått så är det väl en bra idé att träna just övergångarna (under förutsättning att hästen har muskler och ork). Dvs ta några få galoppsteg och gå ner i trav därifrån, så att hästen inte hunnit bli trött av galoppen och ser nedsaktningen till trav som vila.
Dock måste väl någon med liknande problem kunna få skriva och ta del av tipsen du får? Det kan ju trots allt vara så att ni har utbyte av varandras erfarenheter och tips? 🙂
#6 Fungerar halvhalterna ordentligt för er? Jag skulle rekommendera att träna övergångar galopp-skritt-trav och galopp-halt-trav för att sen ta galopp-halvhalt-trav för att hästen inte ska rusa in i traven.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Innan du börjar göra allt som ovanstående tipsar om är det viktigt att han KAN göra det. Är han utbildad till det, finns konditionen till det? Annars får du börja med det :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
#8: Hade inte tid så stressskrev, men varför är det tråkig ton bara för jag lixom inte använde massa tecken/smileysar? Skriver så ibland.
Ska träna på alla sätt, övergång, kondition o.s.v :) Tack!