Helklippt häst
Har tänkt helklippa pållen nu om några veckor. För tillfället går han utan täcke, har riktigt tjock vinterpäls och går enbart med täcke om det skulle vara riktigt mycket regn. De har fri tillgång på hösilage, en stor hage utan träd i, 2 hästkompisar. De går ute från ca 06 till 20 men oftast går han in vid 18 tiden och blir riden ca en h. Stallet är väldigt välisolerat och värms snabbt upp när hästarna kommit in. Då han är ny hos mig vet jag inte hur frysen han är. Men rent generellt förstår jag att han behöver täcke på sig i stort sätt dygnet runt. Vad skulle ni ha investerat i för täcken? Hur mycket foder i stalltäcken, utetäcken, skrittäcken mm?
-Bättre ökänd än okänd
När jag helklipper min har hon ett 200g stalltäcke där jag över det lägger lite olika beroende på temperaturen, ha ett regn ett 100g och ett 300g till henne.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Till vår häst som aldrig sätter någon vinterpäls behöver vi ett vanligt år ett tunt, mellantjockt och tjockt innetäcke, två tunna regntäcken och ett fodrat, ett termotäcke och två svettäcken, ett fleece med hals och ett tjockare i ylle tror jag det är. Sen kombinerar man efter väder, börjar med ett tunt regntäcke, sen blir det ett tunt regntäcke och ett tunt innetäcke under, sen ökar tjockleken (man kan gå ner i tjocklek på innetäcket när man ökat på yttertäcket) tills han vid kallare än -25 ungefär har medeltjockt innetäcke och termotäcke. En hals att sätta på regntäcket kan vara bra att sätta på vid riktigt busväder också.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Ska också helklippa min häst för första gången och jag vet inte hur frusen han är då han jämt sätter mycket päls fort. Han har redan mest päls av alla hästar jag träffat xD
Iaf. så har jag ett 200 g som jag kommer täcka på vid minusgrader. Fleecefodrat regntäcke vid 0 och plusgrader. Ska försöka köpa ett 300-400 g med hals som jag kan ha vid kallare än -15. Hinner jag inte köpa ett så blir det fleece under 200 g. I stallet hade jag faktiskt inte tänkt ha något alls? Men jag vet inte? Det är ett som ditt stall, välisolerat och blir snabbt varmt när hästarna kommer in. När hästarna är ute är det ändå minst 5 grader i stallet. Men när hästarna är inne kanske det är 10-15 grader. Kanske istället ska köpa ett stalltäcke med 100 g foder som jag kan ha de kallaste nätterna? (liten plånbok) Samt ha under vintertäcket på 200 g när det är som kallast? Dvs dubbla täcken. Förra året var det bara några få veckor som var så där jätte kalla. (Jag bor mer mot norr och här är det torrare).
#3 Ja, på söndag ska han klippas. Kommer som det ser ut nu ha ett 50 g stalltäcke på natten, 200 g utetäcke utan hals i hagen, fleecefodrat vattentätt skrittäcke vid uteritt och ett vanligt fleece skrittäcke vid ridning i ridhuset. När det börjar bli kallare kommer han få ha ett 200 g stalltäcke, 350 g vintertäcke och varmare skrittäcken :)
-Bättre ökänd än okänd
#4 Jag ska klippa min på torsdag! :) Kommer ha liknande som dig!
Han ska få ett 150 g stalltäcke när det är kallare än 20- ute, och 200 g vintertäcke ÖVER stalltäcket (350 g totalt) när det är kallare än -15 ute.
200 g vintertäcke när det är "varmare" än -15 och inget i stallet. Alltid utan hals… har inget.
Fleece ländtäcke vid uteritt och i början vid uppvärming i ridhus. 😃 När jag skrittar ute i skogen de dagar det är -20 och kallare kommer jag ev. ha dubbla fleece ländtäcken. Tills hans päls vuxit ut lite mer.
Nu har han 50 g stalltäcke och 150 g ute. Vid uteritt och uppvärmning har han ett skrittäcke med fleecefoder. När det blir kallare får han börja med lite tjockare täcken :)
-Bättre ökänd än okänd
#4: Varför helklipper du hästen om du ändå har täcke på när du rider? Till och med i ridhuset?
Bättre är väl då att halvklippa, då slipper du täcka så mycket under ridning.
Har hästen alltid täcke på sig mister det väl lite sin funktion att helklippa?
Bara reflekterar lite.. :)
#7 hon har väl bara täcke o ridhus vid UPPVÄRMNING tills hästen är varm och tränad ordentligt, som jag :)
#7 Precis som #8 skriver har jag det enbart under uppvärmning :)
-Bättre ökänd än okänd
Okej, lät lite mer rimligt. ;)