Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 698 ggr
examynia
0

vad behövs i en annons?

jag har nu bestämt mig för att sälja min häst då vi inte passar varandra riktigt..

hur tycker ni att man ska lägga upp säljannonsen?

vad ska vara med? vad ska inte vara med?

hur mycket ska man säga i själva annonsen helt enkelt?

nån som har lust att hjälpa mig?

har aldrig sålt en häst förut

Spiritinthesky
0

Namn, ras, ålder, utbildningsnivå, egenskaper, temperament, vilken ryttare den bör passa och avsluta sedan med ring/maila för mer information! :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Gronstedt
0

Bild på hästen.
Hästens ålder, färg, mankhöjd, ras, härstamning, utbildningsnivå och huvudsakliga användningsområde. 
Orten där den finns.
Hur den är i hantering och hur den fungerar i flock.
Eventuell utrustning som följer med.
Huruvida du kan tänka dig foder i stället för försäljning.
Prisidé och kontaktuppgifter.

examynia
0

tack… med tanke på egenskaper.. ska jag säga at han är tittig å hoppar åt sidan för saker han blir rädd för? för de är anledningen till att jag säljer honom

[Moa-]
0

Hellre mer information än mindre information, det spar tid både för dig och spekulanter, att få sju mail och fem samtal där du upprepar samma information hjälper varesig dig eller spekulanten.

Som jag skrev i den andra tråden, skriv ut problemen ordentligt i annonsen. Det blir inte bra varesig för dig, köparen eller hästen om köparen inte är väl informerad. Låt det hellre ta tid och hitta en köpare som ser det hela långsiktigt och är villig att behålla hästen än att försöka bli av med den snabbt. Undersök om det är brådskande även  möjligheten att lämna ut honom på foder/skaffa medryttare så att hästen inte blir stående…

examynia
0

tack… ja medryttare har han redan som tur är … efetrsom jag inte kan hålla igång honom på ett tag…=)

[Moa-]
0

Okej, ja, hoppas att det löser sig på bästa sätt i alla fall! =)

Caf_Roy
0

Jag tror inte att du borde skriva mer om problemet i annonsen än möjligtvis "tittig". Alla hästar brukar ha någon nackdel som vore värre för vissa än för andra, så bara för att det är ett stort problem för dig betyder det inte att det är ett stort problem för andra. Man brukar inte skriva om problem i annonser om det inte gör hästen i stort sett ohanterlig.

De senaste hästarna vi har köpt hade: *Rädsla för älgar *Fobi för traktorer och behövde drogas för att klippas *Stod på bakbenen om han inte fick sin vilja igenom *Riktigt rädd för vatten.

Hästen som stod på bakbenen stod det i annonsen att han behövdeen erfaren ryttare, vi hade aldrig ens ringt om det hade stått i annonsen att han gjorde så och han är den bästa häst jag någonsin suttit på. Hade de skrivit om problemet i annonsen hade jag aldrig fått träffa honom.

Han som hade fobi för traktorer stod det heller inget annat än smicker (välförtjänt) om i annonsen. Hade det stått att han var rädd för traktorer hade vi tittat på nästa annons i stället, eftersom vi står på en bondgård med mycket traktorer. Att han var rädd för dom, vilket var ett väldigt litet problem för dom då dom inte hade några, fick vi veta när vi provred. Samma sak med klippningen, vilket var ett större problem för dom. Traktorfobin tränade vi bort på ett par månader och klippningen gick hur bra som helst så länge jag var med. Gick jag runt hörnet däremot fick han frispel.

Att hästen var rädd för älgar fick jag veta efter det att jag barbacka jagat bort en älg med hästen. Skitkul, tyckte han. Vadå rädd?

Vattenfobin fick vi upptäcka själva och jobbar fortfarande med.

Jag har aldrig ångrat ett köp, men hade blivit bortskrämd från de hästar som betytt mest för mig om jag fått för mycket information för tidigt.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

KnutKrut
0

#3 - Är han tittig? Alltså med alla ryttare dvs tittig av sig själv. Eller är det som med min att han kan bli tittig om jag blir spänd eller osäker? Är han inte tittig med alla ryttare kanske han bättre ska beskrivas som vaken och känslig? En häst som vill ha en trygg ryttare.

Jag har problem med min häst som tidigare ägare inte alls upplevt och sådana problem de beskrev för mig när jag köpte, de har vi lätt jobbat bort här, dvs. de är inte något problem längre. Sen finns det sådant förra ägaren upplevde som problem, men som är helt oviktigt för mig och därför inte heller blir ett problem och sådant som hästen aldrig gjorde hos tidigare ägare och som därför inte var problematiskt här, men som jag tycker är viktigt och som det därför blir problematiskt när hästen inte tycker som jag.

Beskriv hästen som han är rent generellt, för alla ryttare. Om du hittar en intresserad köpare så kan du ju berätta då att du upplever hästens om tittig. Det är en sak att ljuga om viktiga saker, det är en annan att berätta allt som man själv upplevt som negativt när man är som mest deppig och nedslagen.

Alex
1

Skriv en kortfattad annons, en annons ska inte vara en halv roman om hur man upplever hästen och vad som hänt, utan kortfattat så man får en grunduppfattning om vad det är för typ av häst (om det är en bra "lunka i skogen-häst", tävlingshäst, en häst under utbildning, en häst med problem som behöver jobbas med osv).

- Kön
- Ålder
- Ras
- Mankhöjd
- Utbildningsnivå/tävlad
- Hur den är i hanteringen (ex. lätt att sko, lasta, snäll i övrigt, åtminstone om det är positivt, annars kan man ta det när nån ringer och frågar)
- Hur den är i ridningen (ex. om den är enkel och passar "alla", om det är en het tävlingshäst, om det är en häst som kräver sin ryttare av nån anledning)

Men som sagt, ingen roman om allt, utan ytterst kortfattat. Läs lite annonser på nätet och se hur folk skriver, så kan du få en uppfattning. Men tänk på att alla räknar med att en annons är förskönad.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Underbarn
0

Utbildningsnivå, hur hästen är att rida (stark, het, känslig, lyhörd, arbetssam, pigg, egen motor? Tittig, trygg, osv), trafiksäker, hur den är att transportera. Rädd av sig? Lugn eller kanske nervig?
Snäll mot andra hästar?
Kan den stå ensam? Kan den ridas ensam och i grupp?
Kräver den något särskilt av ryttaren? Ex. envis, tuff, visar vem som bestämmer, tydlig, lugn, stadig hand och/eller sits/balans kanske?

Kön, ras, pass, vaccinering, ålder.

Ang problemet hade jag bara skrivit, "tittig" inget mer. Så får intressenterna fråga. Varför är han tittig? Både ensam och i grupp? Vissa är bara tittig ensamma. Det kan vara värt att nämna isf.
Du kan ju träna bort det?