vad tycker ni?
jag har hört många åsikter om detta nu..
jag vill klippa min häst.. en typ av islandsklippning då de är bara på bogen å precis under halsen som han svettas… men jag vill inte hålla på med en massa täcken för då kommer han att bli svettig under täcket istället då han får enormt mycket päls.. en del säger att man inte behöver ha täcke när man bara klipper så.. då organen som är känsliga fortfarande är täckta med päls..
andra säger att man inte bör låta hästen på utan täcke hur mycket eller lite den än är klippt..
vad tycker ni.. vill höra fler åsikter om de hela.. min häst kommer i såfall klippas om ett par veckor.. å vi har fortfarande runt 12-15 grader varmt på dagen å de står inne på natten å då blir de åxå varmt.. å klipper jag nu hinner de ju växa ut lite päls.. + att jag inte ska klippa ända in till huden utan de blir med en liten distans på..
hur tycker ni?
han har gått klippt så innan utan några tendenser till att frysa över huvudtaget.. å då klippte jag ungefär samma tid.. klippte bara en gång.. tror han uppskattade att slippa stå inne flera timmar efter ridning för att torka.. han blir såååååå rastlös…
han får monsterpäls för övrigt.. ser ut som en lurvig björn.. å ha täcke när de bara är fram på bogen å en strimma under halsen känns lite överkurs.. med tanke på att han inte blir blöt där om de regnar eller snöar heller..
vad tror ni?
är de taskigt att låta han gå utan täcke med den klippningen? alla åsikter välkomna:D
Klippte mitt djur idag och jag har inte planerat att ta på honom täcke än. Han svettas bara han kommer in i stallet, som är ett kallstall, så räknar med att han inte lär frysa än på ett tag.
Men i vinter får han allt ha täcke på sig ändå, misstänker att vintarna på Öland inte blir allt för roliga.
Vi klippte halsarna för någon vecka sedan, vi lämnar någon mm päls och de klarar sig genom vintern med det. Någon mer gång lär vi få klippa innan våren. Vi har aldrig täcke på för att det är kallt, men om det är kallt och ösregnar på tvären kan vi ta på ett regntäcke. Alla hästar är olika, precis som vi människor, en del är fryslortar o andra inte - dottern fryser med tröja, fleece o tjock höstjacka, själv har jag lärt mig att alltid ha underställ på vintern ;D men våra hästar har tjocka pälsar o svettas inne på nätterna nu trots att vi har kallstall o bra ventilation
Här finns en liknande tråd där du kanske kan får lite tips? http://ridsport.ifokus.se/discussions/4d71452db9cb46221d05a5dd-klippa-lite-utan-tacke
Är det endast halsen det gäller tror jag inte det ska vara några problem utan täcke, täcket skyddar ju ändå inte halsen så länge du inte har ett halstäcke (vad mycket hals det blev xD haha). Men prova dig fram, oftast brukar man ju märka om hästen fryser så du får ha lite extra koll helt enkelt :)
~ ♥ fritzzjavel.blogg.se ♥~
Hals och bog kan du klippa utan problem utan att hästen behöver täcke. 🙂 Vill man gardera sig lite extra kan man undvika att klippa under den kallaste perioden (pälsen hinner växa ut lite så hästen får lite skydd, men inte så mycket att det dröjer flera timmar innan hästen torkar). Sen är det ju faktiskt så att det är blåst och nederbörd i kombination som är värst, inte kylan i sig. Har de tillgång till stråfoder att tugga på så klarar de sig dock fruktansvärt bra, även i sämre väder. Speciellt i kombination med vindskydd.
Jag har jobbat i stall med islandshästar där vi klippte hals, bog och mage på hästar som gick på lösdrift och de hade inget behov av täcke så länge de var torra.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Klippte min på samma sätt som Zaphix i #2 gjort med sin. Tog inte många dagar innan pälsen vuxit från 1mm till 1 cm och nu svettas han lika illa som innan klippningen.
Så om nån vecka eller två blir det att klippa ner under magen på honom också men lämna över ryggen så vi slipper täcka mer än nödvändigt.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#2 Var kommer din häst ifrån?
#7: Ifrån en amatörtravtränare Ånge. Vi bodde i Sundsvall tidigare, men har flyttat runt lite i Sverige sista året och bor nu på Öland.
Känner du igen honom?
#8 Ja, han var så väldigt lik en häst som jag hade i träning för några år sedan, från Östersund. Så det var inte alltför långt bort ändå!
#9: Nä, dom flesta kallbloden är ju ändå därifrån. Han har dock bara stått i träning hos sin uppfödare, kvalade som 8 åring och inte mer startad, så han dög inte riktigt som travhäst. ;)
#10 Men han är riktigt fin! :)