obehörigt i hästhagen
Om det kommer in en bild där en häst går innanför taggtråd blir det ett ramaskri, men jag har sett en hel del bilder här där hästar går i hagar bland redskap, vagnar och annat onyttigt, har även sett bilder på hur man longerar hästar på en gårdsplan där det finns trädgårdsmöbler blommurnor och annat, det är väl ganska stor risk att hästarna skadar sig även på sådant?
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Absolut, jag har inspekterat och hittat riktigt otrevliga stallar där stallgångar är fyllda med farliga verktyg etc.
-Även om jag inte gillar taggtråd, så finns det även farliga saker som hästar kan skada sig på.

problemet är att man blir nog hemmablind. man ser bara felen hos alla andra. "använd speglen och inte kikaren när du letar efter fel", den försöker jag gå efter.

Och jag tänker inte ens i sådan banor. Men det är säkert sant så som du skriver. Har inte sett det bara.
Det värsta jag har sett var en kvinna som hade sina hästar i en pytteliten hage som var full av gamla slanor som användts till hässjor! Spetsiga som gigantiska tandpetare. Det slutade också med ett dödsfall i hagen. Stakad rakt in i bröstkorgen!
usch… ibland kan nog vissa saker vara farligare än vad man tror..syftar nu inte på slanorna!

Det räcker med att det t.ex glömms en skyffel i hagen, är oturen famme kan hästen skära upp sig rejält på den, eller gammla balaband som slingar sig om benen.
ja det med balsnören är vanligt… att de ligger och skräpar här och där..
ja, det är sant!Jag vet en som har ett staket med ståltråd som ligger i backen som hästarna kan fastna i, och balsnören är farliga! de kan fastna o skära in i hästens ben ! USCH!
man blir nog tyvärr hemmablind 

Jag förstår att det är mina bilder som är bland dom du reagerar på, först dom med blomkrukor och trädgårdsmöbler. Dom bilderna är tagna under en NH kurs och jag håller med om att det är onödigt mycket farligt men samtidigt är det miljötränig. Det är bättre att möta "faran" under kontrollerade former.
Jag vill bara påpeka att det inte är logering för man ska inte logera i repgrimma men det har säkert funnits fler bilder på "olämpliga miljöer". Eftersom vi som använder våra hästar ofta hamnar i situationer som inte är helt hästiga och därför även tränar våra hästar hemma för "faror".

Nu kommer vi till bilderna med en vagn i "hagen", det är samma när jag hade rullat ut en vagn och skulle borsta rent den. Jag valde då att låta hästarna gå under kontrollerade former och bekanta sig med vagnen själklart under uppsikt. Eftersom det är meningen att Ametist ska köras in så är det ju bra om han "hälsat" på många typer av vagnar innan och i tidiga år.
Nu kommer jag inte att använda denna vagn då den är såld och jag inte gillar att köra fyrhjuligt (det är så bökigt att backa).
Om du skymtat en svart vagn på mina bilder så är den inhägnad och hästarna kommer inte åt den utan att jag är med. Också miljöträning.
Den stora skillnaden mellan taggtråd och miljöträning är att hästarna lämnas ensam med taggtråd vid miljöträning så är det under kontrollerade former och under uppsikt. En häst ska inte bli skrämd när man miljötränar en häst ska få bättre självförtroende och bli säkrare när man hamnar i olika miljöer. En tävlingsplats kan ha nog så många konstiga och farliga situationer är det nytt för hästen då kan det bli farligt.

Kiara, jag har överhuvudtaget inte tänkt på vems hästar och omgivnig jag beskrivit, utan det var bara en fundering jag fick när jag såg några hästar i mina trakter som gick i en "farlig miljö" och då kom att tänka på att en liten " varning" kanske vore på plats, och att det kanske skulle ge någon en tankeställare.

#12 i vilket fall som helst så är det ju bra att förklara bilderna eftersom någon kan tro att det bara är att lämna en häst i farlig miljö. Jag är fortfarande emot taggtråd och det ena behöver ju inte utesluta det andra.
När det gäller bild #9 så tycker jag att det var onödigt mycket farligt på en gång, men jag var inte nöjd med kursen (mer än maten) han lät NH träningen gå över till dumdristighet. Sen när vi skulle lasta och åka hem så visade han att han inte levde som han lärde. Men det är en annan femma.
# 13. Har ni varit på NH träning? Det lät inte så positivt? Har själv funderat på att gå en sån träning. Är så imponerad av det man sett en del människor göra. Har ni inga positiva erfarenheter och/eller kunskaper så man kan rådfråga någon här?

Måste säga att visst finns det fler faror i hästarna när miljö. Och vissa saker kanske man inte ens tänker på.
Men att jämnställa det med taggtråd som alla vet är farligt tycker jag är lite fel.
Jag anser att det inte finns något som berättigar till att ha taggtråd till sina djur. Är så emot det som man kan bli.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#14 Just denna kursen var jag inte nöjd med, han var för stressig och för utmananden av ödet. Det finns ju många bra NH tränare också, men det är ju svårt att klaga på en kurs.
Jag jobbar väldigt mycket med mina hästar och att träna dom i olika situationer och hade hoppats ganska mycket på just denna kursen. Men som sagt alla tränare är inte bra, fördelen var att min unghäst fick komma på miljö träning.
#15 Jag håller med det finns inget som ursäktar taggtråd det är så onödigt och jag är glad för att det kommer att bli förbjudet.