Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3866 ggr
[piraten90]
0

oskodd på vintern?

Kan man ha en häst oskodd på vintern? Hur mkt kan man rida då isåfall?

Är det sant att man försämrar hovkvalitén om man skor en häst?

davidia
0

mina hästar är oskodda året om.

gejsa
0

Det beror på hur underlaget är där du rider. Hemma hos oss har vi is så vi kan aldrig rida oskodda. Då skulle dom halka och bryta benen. Vi har skor och 4 brodd på varje sko.

wewwa
0

Min är oskodd året om…

bubbelbubbel
0

klart du kan, men precis som gejsa säger så kan det ju bli rätt halt, och det är lite läskigt att sitta på en häst som halkar.
men det funkar ju. :)

Lorita
0

Alla mina är oskodda året runt, inga problem och halt kan det bli i GBG Hemlis

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

gejsa
0

Visst Lorita men du rider väl inte dina hästar. Hon ska rida sin. Det är en viss skillnad. :)

wewwa
0

Jag kan ju tillägga att min är shettis… hahaha

Loa-bg
0

För ett par år sedan när jag inte red så där jättemkt (som jag gör idag, tävlingar och träningar stup i ett) så blev vi rekommenderade av hovslagaren att ta av B-ponnyn skorna så blev det inte fullt lika halt. Mitt på vinter behövdes ju inte skor heller, man red i snö eller i i ridhus där det var mjukt underlag.

Ingen aning ifall kvalitén försämras, men jag skulle kunna tro det till viss del. En D-ponny jag lånade fick inte gå utan skor av ägaren för hon var för känslig, men jag vet att människorna som köpte henne tog av bak och att kvalitén efterhand blev bättre.

Loa-bg
0

dubbelpost

Lorita
0

#6 klart jag rider mina hästar, de som nu är inridna, varför skulle jag annars ha häst? Kiara kommer jag inte att rida, hon är 121 cm och lite liten för mig, men hoppas jag kan hitta en liten ryttare till henne så småningom. Nu är det körning som gäller, för henne snart är hon inkörd.

Man slipper snöstyltor om hästen är oskodd, det är också vanligt här i GBG.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Mangis
0

Mangis har gått barfota de senaste två vintrarna. I vintras reds hon inte men tömkördes på vägen. Ridningen fungerar bra med broddade Easyboots. Hennes hovar har blivit mycket hårdare, tjockare och jämnare sedan jag tog av skorna, men det tar tid att komma dit. Stella hoppas jag aldrig ska behöva skos.

Peppe
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag red Peppe som vanligt på vintern. Man galopperar ju inte på blankis även om hästen har skor och brodd. (vi har testat galopp i nerförsbacke på isgata Peppe och jag, barfota och barbacka i repgrimma. det gick aldeles utmärkt, även om det inte var frivilligt från min sida)

och JA, skorna försämrar hovarna märkbart. Peppe har gått oskodd i 3 år innan vi skodde honom och nuvarande hovslagare är helt salig över vilka superhovar han har.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

thilda-
0

för mig så skulle de aldrig funka att ha hästarna oskodda.. för på vår stallbacke så äre rena rama isgatan på vintern. och då det är som värst så tar hästarna inte ens ut! så halt har vi ibland hehe :) och det är knappt vi tar oss dit med bilen =/

Alex
0

#12 Vem har sagt att man inte kan galoppera på is..? ;) http://www.youtube.com/watch?v=GaIwOwYC4Lw 

Själv föredrar jag broddar, blir väldigt mycket bättre fäste.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Peppe
0

#14 jag har aldrig sagt att man inte kan, tvärt om (läs igen). men vanligtvis galopperar man ju inte på blankis.

[slo]
0

#14 En tanke slog mig… Is är ju väldans hårt, är det så himla bra för hästens ben och hovar?

#15 Märkte du ord eller kollade du inte på filmen? Dom töltar ju i hockeyrinkar :P Det räknas väl som blankis om nåt :)

Othello
0

Klart att det går bra att va i en hockeyrink med skor & brodd det är ju värre när man får snö klumpar i skona då blir det ju halt vare sig men har brodd eller nä (om man e utan snösulor).. Men ska men inte ha brodd & kan ha hästen oskodd så är det mindre halt en va att ha bara skor… Sen rider man mycket i skogen & vägar med väldigt lite trafik & ridhus kan man bra va utan skor tycker jag.. Men rider man på vägar som plogas & mycket trafik som "packar" snön då blir det isgata då är nog skor & brodd bra att ha…

Peppe
0

#16 nej det är inte för hårt. va nån som påstod att is var det abolut bästa underlag att rida på, förutom att det är halt då. det sviktar.

och nej jag märker inte ord, fattar inte hur du kan få det till det? och nej jag har inte kollat länken, orkar inte ;)

Thorsson
0

hur kan man ta risken och rida på en ishockeyarena, med broddar man de halka och så med, så vf ta risken?!?

Alex
0

#19 Med bra, nya broddar så är det inga problem. Kan säga att det är inte ovanligt med tävlingar på is när det gäller islandshästar. Och jag har aldrig vart med om att nån häst har halkat på is med broddar, om den inte haft snöstyltor. Men sen vet jag ju inte hur det är med era hästar, de kanske inte är lika stadiga som islänningarna? Jag vet inte, men eftersom ni påstår att de kan halka så verkar det ju så..?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Mangis
0

Med Mangis gick det också alldeles utmärkt. Bättre på is än på grusväg faktiskt. Neråt i europa hade de ju förr hoppning på is (snö), vet inte om de håller på fortfarande?

Thorsson
0

#20. calle är snubblig av sig, men alla hästar kan ju halka. Men islänningar ska väl vara allt bra stadiga på sina fötter? ;)

Alex
0

Knappast med ordentliga broddar…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

Alla hästar kan galoppera på is med broddar. Ju fortare en häst springer desto mer kommer broddarna in i isen.

Ville bara poängtera det. :)

Mangis
0

#24 Bra poäng!

gejsa
0

#25# Man kan ju säga så här. *fniss* Jag vet att det är så eftersom Gejsa skenade en gång med 2 broddar i varje sko på blankis i över 2 km när hon var ung. Och vi halkade inte ett dugg men däremot när hon skrittade då. Därför vet jag det. hihi