Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 2973 ggr
Idlil
0

Tips på lösgörande övningar

Hej, nu vill jag gärna ha massor av tips på övningar som får hästen mjuk i kroppen, lösgörande och vill slappna av. 

Alltså massor med dressyr övningar som får hästen mjuk i båda varven skulle vara underbart att få! :)

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Gronstedt
0

Spårning och balans - det är alltid grunden i allt arbete, antingen du är på ridbanan eller ute i skogen. När hästen spårar och är i balans både framåt-bakåt och i sidled, så är den också lösgjord, det vill säga känslig och mottaglig för dina hjälper och i så god balans att den kan ändra riktning och tempo utan problem.

Majken!
0

Rid skolorna. Öppna, sluta, förvänd öppna/sluta, både på raka spår och på diagonalerna.

imsuchadiva
0

Rida i skogen så mycket som möjligt! Backe upp backe ner, runt ett träd över ett träd. Ställ hästen utåt och innåt. Rid den som en "banan". Skänkelvikningar. Galopp brukar få många hästar att släppa i kroppen. Rid i ett ordentligt tempo. Så hästen får sträcka ut, i alla gångarter. Bara för att dnr ska sträcka ut måste det inte gå fort. Hoppa låga hinder. Studds är bra. Är hästen väldigt ojämt och stel, ta ut en equiterapeft.

Idlil
0

Tack så mycket! Kommer nog dröja ett litet tag innan jag går ut i skogen då den är så otroligt pigg. :) men ska köra lite ridskolor idag i ridhuset tror jag. :)

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Underbarn
0

Har inte riktigt lärt mig öppna sluta osv än så jag får min häst avslappnad genom en ridtur i skogen, värmer sällan upp på banan. Han blir som mjukast efter lite galopp. Rider i friskt tempo, uppför och nerför ibland :)