Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 3359 ggr
Idlil
0

Drar mot mitten

Hej, jag har precis blivit medryttare på en super snäll häst. 

Men dock så har vi ett problem tillsammans. Den drar in mot mitten. Vad skulle man kunna göra åt det?

Sedan i höger varv vill den inte riktigt gå som jag vill utan ställer sig väldigt mycket till vänster lika så i vänster varv där den bara böjer sig hela tiden till vänster och man kan knappt få den rakställd. Vad skulle ni gjort för att få bort det?

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

[Moa-]
1

Dels låter det som att hästen är oliksidig och stel, så arbeta upp musklerna i det varv hästen har svårare för och arbeta mycket mjukgörande.

Att hästen drar in mot mitten handlar troligen till viss del om att du har en för svag inneskänkel och inte orkar hålla ut hästen som troligen är lite lat och vill göra det enklare för sig. Så detta är en kombination av lydnad och ledarskap från din sida och styrka i dina skänklar. Så troligen kommer det att lösa sig under tiden ni lär känna varandra och du besätter din ledarposition, du kan även tillfälligt förstärka skänkeln med att markera med ett spö vid innerskänkeln. (Tryck, dutta, absolut inte slå/piska.)

Lycka till och hoppas att det löser sig! =)

imsuchadiva
1

Ta ut en equiterapeft först och främst. Rid mjukgörande övningar , var bestämd och lätt i hand. Rid för instruktör.

[Moa-]
1

imsuchadiva; dock svårt att ta ut terapeuter om man ej äger hästen. Och en annan fråga, varför börja med att ta ut någon annan? De flesta hästar är oliksidiga, vilket är fullt normalt, det är ju vi människor med, det är inget sjukdomstillstånd.

imsuchadiva
2

Inte det minsta svårt om hästen har en ägare som bryr sig om hästen. Bara att du frågar om du får ta hem en equiterapeft. Jag tror du missuppfattat vad en equiterapeft är. Hästen kan ha en spänning eller låsning någonstans som gör att den behöver bli masserad, få akupunktur eller någon annan behandling. Även många människor behöver få behandling ibland.

[Moa-]
0

Jag tror inte på sådant, jag tror att det många gånger kan vara mer förstörande än uppbyggande. Vissa fall, när det faktiskt föreligger en skada ja, men de "frälsta" förespråkar sin behandlingsversion till att och alla tror att den kan lösa allt, vilket jag inte tror på. Oavsett om det gäller healing, massage, IR-behandling, akupunktur eller något annat. Att en häst är ojämn handlar ofta, precis som för människor om ojämn träning och styrka. Du kan ej få en högerhänt människa att bli lika skicklig med vänsterhanden genom massage, hästar är som regel starkare i vänster sida än höger, även om även det omvända förekommer precis som det finns vänsterhänta människor.

Sarah
2

Om hästen alltid går böjd lite till vänster med dig men inte ägaren? så har det förmodligen med dig att göra :) 

Jag har lätt att spänna mig i vänster sida, ena hästen skyddar sig då och böjer sig lite lite till höger, min andra häst bryr sig inte nämnvärt. Går hästen alltid in mot mitten så håller du förmodligen lite hårt i innerhanden och lägger din vikt inåt. Hästar är känsliga och vi uppfattar inte alltid vår egen obalans. Men finns den så reagerar hästen på det.

Sarah
1

Att få den rakställd om man själv är ojämn är lite knepigt. Jag får jobba massor med min sits och med att slappna av i vänster axel. om hästen själv är lite stel så kan det vara bra att vänta tills den börjar slappna av innan man mjukt kan pilla över den åt andra hållet eller till rakt läge.

Idlil
0

#7 - jag har ridit i 9 år och jag vet ju hur man gör osv. Den gör inte bara sådär med mig så det var därför jag frågade just på ridsport.ifokus vad som kan hjälpa när den bara böjer sig sjukt mycket hela tiden fast man inte alls tar hårt i den tygeln.. 🤔

Gronstedt
3

#8: Om hästen inte ställer och böjer åt rätt håll, börja med att prova att morotsstretcha den åt båda hållen, så ser du om den har svårare att böja sig åt ena sidan.

Tömlongera och gör sidvärtsrörelser från marken, så du ser om hästen rör sig likadant åt båda hållen.

Under ridningen, var noga med att du inte hamnar med din vikt på utsidan, det gör det svårt för hästen att forma sig åt rätt håll. Använd båda skänklarna för att forma hästen, även ytterskänkeln. Var noga med att få igenom ställningen i nacken, när den är igenom brukar hela hästen slappna av och bli lättare att böja.

Var supernoga med spårning och balans!

Idlil
0

#9 - okej tack! :) Ja, jag ska börja från marken nu i ett par veckor i longering och i tömkörning om jag hittar några tömmar så vill säga! 

Men hon vill inte gå vid sargen (stavning) heller? Verkar som hon är rädd för den eller så..

Gronstedt
0

#10: Medryttarhästen kan bli som en stenhård banan åt fel håll när vi kommer till läskiga änden av paddocken, men det blir han i så fall åt båda hållen, inte bara det ena. Så det borde inte förklara att din pålle bara böjer fel i ena varvet.

Idlil
0

#11 - nu förstår jag inte riktigt vad du menar ^^

Gronstedt
0

#12: Hästen kan ställa och böja sig utåt för att den vill titta utåt, till exempel mot sargen, om den är rädd för den. Du skrev i #0 att hästen ställde och böjde fel i vänster varv. Jag trodde att du menade att det kunde bero på att den inte ville gå nära sargen.

Idlil
0

#13 - då har det blivit fel i #0. För när jag rider den i vänster så böjer hon sig som en banan sjukt mycket hur mycket man än jobbar med yttersidan. Sedan i höger varv vill ohn inte gå nära sargen?

Gronstedt
0

#14: Aha, då har jag fattat fel. Få se om det blir rätt nu …

Menar du att hon böjer sig alldeles för mycket i vänster varv? Och för lite i höger, i alla fall vid sargen?

Utan att ha sett (eller ens förstått ☺️) så skulle jag säga att du ska använda yttertygeln för att räta halsen i vänster varv. Om hon fungerar som andra hästar jag känner så viker hon halsen inåt? Titta ned på henne och kolla att halsen kommer ut mitt mellan bogarna. Korrigera med yttertygeln. Du kan till och med behöva ställa utåt till en början. Använd sedan skänklarna för att rida bogen runt det böjda spåret.

I höger varv är det i så fall på motsvarande sätt i första hand skänklarna som ska forma henne, medan du är noga med att bibehålla ställningen inåt. Var noga med spårningen även här.

Idlil
0

#15 - hm, okej. Tror jag förstår! :) 

Men tror du att det är en bra övning att köra väldigt mycket ställande till höger så dem lossar på den och sedan stanna hästen ta höger tygeln och hålla fast tills hon släpper den? :) För jag kommer ju inte vilja börja hoppa henne tills jag kan ha henne ställd till båda varven för att den ska kunnas ställas utåt när vi kör i svängarna då hon springer som tusan fast säkert, förstår du ?

Sarah
3

#8 tja, jag har ridit i 25 år och lär mig ändå nya saker om mig själv varje dag. Varje häst funkar olika och bara för att man kan rida en häst så betyder det inte att man kan rida alla hästar. Vissa är mer känsliga än andra. Drar hästen in mot mitten så drar nog din kropp ditåt oxå. Ridning är logiskt, och hästar dummar sig oftast inte. Blir det att hästen alltid drar mot mitten så lutar sig förmodligen ryttaren inåt och håller hårdare i innerhanden. 

Tycker att man ska börja att fundera på vad man själv gör fel, inte kasta ur sig att man minsann kan rida och tro att det är hästen det är fel på utan att fundera på vad man själv gör.

imsuchadiva
0
Idlil
0

#17 - det var inte det jag sa. Jag skyller inte på hästen och ja, jag lär mig också efter varje gång jag har ridit. Min fråga var vad man kan göra som ryttare ifall att hästen är väldigt stel i högersida i båda varven. Alltså undrar jag om den kanske är starkare på vänster sida och därför skulle jag vilja ha tips om hur man kan träna upp den på höger. Jag är inte så stark själv då jag är 14 år gammal och hästen själv är väldigt stark så det är ju därför jag vill ha tipset om hur jag ska kunna göra o förbättra så att jag vet hur jag ska få henne lösgjord i högersidan. :)

Brollan1
0

Jag är lite inne på vad "#15 av Gronstedt " skriver, men först skulle jag träna hästen att kunna böja sig. dvs skritt i små cirklar och betona att hjälperna går igenom och fungerar, när det fungerar och var nogrann med detta, så ut på stora spåret och fortsätt som "#15 av Gronstedt " förelår. Utan att hjälperna går igenom till hästen så är det inte mycket som går att göra åt situationen, så börja där.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Idlil
0

#20 ja, tänkte köra det nu i några veckor med olika övningar till den ! :)

Underbarn
0

Min ponny drar sig också jämt mot mitten… fruktansvärt jobbigt för han är i sin tur lite skänkeldöv (när han vill) och då vill jag inte jämt trycka med innerskänkel och tjöta med skänkeln eftersom jag ska vara konsekvent med skänkeln för att försöka träna bort det.

Vill också ta emot tips.
Hur som helst så tränar jag aldrig i padock längre pga det inte känns kul med honom SAMT att jag just nu inte har råd att ta ut instruktör och jag är inte så erfaren så jag vågar inte träna ensam ifall jag "förstör" något, vill att min häst ska tycka att det är kul och då vill jag göra rätt. Han är redan lite seg/"lat" så det räcker och att han trycker sig in mot mitten gör det ännu svårare för mig att rida ordentligt. Håller aldrig sig rak på spåret! Nja jag rider bara i skogen än så länge. Jag ska dock ta ut en equiterapeft (han känns stel och osmidig, t.ex. då vi vänder i stallgången eller då vi gör små volter, stallkompisen på 175 vänder sig smidigare i en trång gång än vad han gör som är 140, han har svårt att hålla jämnt tempo i trav eller galopp när vi gör en volt och saktar direkt ner till skritt även om jag driver - han är ingen omhoppningshäst iaf haha). Därefter när jag ska träna så blir det på ridskolan för instruktör.
Jag TROR (ganska säker) att det kan ha med mig att göra en hel del, för när han rids av min vän (som tävlat FEI nationell nivå på storhäst) så tycker jag han går ganska okej och verkar hålla sig på spåret och lyssna på både skänkel och tygel. Om än lite seg eftersom hon driver rätt mycket.

Brollan1
0

"#22 av Underbarn " Hästar upplevs ofta som sega när dom inte har respekt för vad du gör, dvs om du driver hästen så gör den bara ett halv jobb medan du gör dubbelt för att få igång ekipaget. Det är upp till ryttaren att visa vilka gränser som är acceptabla, detta så bestämt som det behövs för att det skall gå fram.

Om hästen har ett fysikt fel så rid fram det felet så ni kan lösa det (om det går). Det är betydligt snällare att rida hästen så bestämt att att den visar vad som är fel än att smågnaga på den under lång tid och inte kunna komma tillrätta med det fysiska problemet.

Ofta så är "sega" hästar inte alls "sega" när man når fram till dom, och när man når fram till dom så blir hjälperna mycket små. Men det är vi som måste lära hästen var gränsen går för vad som är acceptabelt, först då kommer hästen att sluta vara "seg". Om vi accepterar "seghet" så anpassar sig hästen till det och är "seg" för oss. Hästar är mycket bra på att anpassa sig om dom får tid och anledning till det.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

imsuchadiva
0

Förresten Moa- varför svarar du på mina inlägg med dina åsikter när det är TS jag skriver till?

[Moa-]
3

imsuchadiva; för att detta är ett diskussionsforum där allas åsikter är välkomna?

imsuchadiva
0

Det var TS jag gav råd, och inte till dig. Men kul att du tog åt dig ;)

Underbarn
1

#23 Han är inte "lat" men han upplevs som lat och seg vissa gånger, han jobbar inte "gratis". Men JAG nöter aldrig på skänkeln. Nu senaste gångerna jag har ridit har han faktiskt skött sig jätte bra och han är en väldigt lyhörd och känslig häst när man får till det! OCH lagom framåt, lite pigg :) Ibland är han som segast i början av en ridtur (både långsamma/små steg och lite "döv" och sedan när man "värmt upp" lite så blir det bra, men nu senast har han varit bra från start! Jag värmde upp i skogen sedan provade jag rida på banan och jag behövde inte driva alls i skritt eller trav, det var bra tempo, jätte nöjd med det. Galoppen är det svårare med (jag vet inte vad jag gör för fel än)
Men, jag har börjat i stallgången med att han ska reagera direkt vid små "pet" att flytta på sig i stallgången, och berömt med klapp och pellets. Jag har använt spöet 2-3 gånger de gånger han inte reagerat för min skänkel (istället för att bara stå och trycka utan resultat) sedan har det varit bra. :) De gånger han stannat upp för att titta på något, (som han ofta gör när jag rider ensam) har jag smackat och tryckt svagt med skänkeln en kanske två gånger och därefter gett en sekund och så har han börjat gått (ja han reagerar inte DIREKT men han är inte heller den hästen, men han förstår iaf vad man vill) Sen berömmer jag MYCKET mer än vanligt nu, för minsta lilla. Antingen har det bara varit bra nu av en slump eller så har det hjälp, för jag känner skillnad.

Men TS om det är samma för dig som för mig så rid för någon erfaren som kanske kan berätta om du gör något "fel". För min häst har svårt både för galoppen och att hålla sig på spåret enbart när jag rider han, vilket betyder att feler sitter i mig! Och då rider jag bara ute på rakt spår i skogen för att inte göra fel på banan eftersom jag inte vet vad för fel jag gör. Jag ska istället börja ta ridlektioner och förhoppningsvis få veta vad jag kan göra för att förbättra min ridning :)

Brollan1
0

"#27 av Underbarn " Du visar god självinsikt och med den insikten leder det direkt till framsteg för er. Bara att säga grattis. ;-)

Ett litet varningens ord bara, bli alldrig småpetig med hästen och försöka korrigera allt, hitta en balans mellan vad som är viktigt och vad som inte är det och korrigera endast det som betyder något men lämna resten därhän. Dvs välj dina strider med omsorg.

Lycka till

Underbarn
0

#28 tack! Finns inte så hemskt många fel jag korrigerar så det är mest det här med skänken/få han lyhörd och så försöker jag att inte trycka ut/in han osv med skänken utan istället använda tygel och vikt. Så det inte blir uttjatat. :) jag försöker inte "samla" han heller eller jämt bromsa utan försöker bara låta hans egna motor gå för att få det positivt och därefter i "nästa steg" jobba han i rätt form/samla han osv. Tror inte han är stark nog att bära sig i form riktigt än heller.