Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridtravare
Läst 1207 ggr
Idlil
0

Lära varmblod galoppskänkel

Hej, nu vill jag gärna ha tips på hur man kan försöka förstärka/lära varmblod galoppskänkeln. Skulle vara jätteroligt om jag fick tips då har jag ju något att jobba med under året då mitt mål till nästa vinter (December) är att försöka lärt den galoppskänkel . :)

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Idlil
0

Outt 🙂

JTphoto
0

Kan den galoppera? Är det själva galoppfattningen du vill lära hästen eller vill du stärka galoppen?

Jag har övat med ett litet hinder för att förenkla fattningen. Detta har under utbildningen av min travare fungerat väldigt bra. Hon har mycket lättare att landa i galopp och det har gjort henne mycket starkare. 

När hästen kan fattningen och den ska stärkas gör då många fattningar. Det är lätt att ligga kvar i galopp men det är fattningarna som är stärkande för hästen :)

Så har jag gjort i alla fall :D

Lycka till :D

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

Idlil
0

#2 Den kan ju inte komma in i galoppen och vet inte riktigt vad den gör när den galopperar. Men iadg så kom galoppen när vi var ute och red och jag la till skänkeln. 

Är dock lite orolig att det ska ta över när det är kör dags osv men han kanske känner av att när han blir riden eller körd? :)

JTphoto
0

Njaa jag kan inte svara på om hästen kommer galoppera när den körs men det kan nog finnas en risk för det. Min häst körs inte längre.

Men jag hade provat med ett hinder som sagt. Testa, se vad som händer :)

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

Idlil
0

#4 okej. :) Vi testar.

FritZzJävel
1

Jag vet många proffstränare (inom travet då) som galopperar sina hästar med ryttare på trotts att hästarna fortfarande tränar inom travet :)

~ ♥  fritzzjavel.blogg.se   ♥~ 

Idlil
0

#6 - åh, okej! Så att dom kan känna av när de är trav dags o riddags? :)

FritZzJävel
0

#7 Tydligen gör dom det :) Vi red med jämna mellanrum i djup sand för att träna hästarna och där var det alltid galopp som gällde :) Nu har jag tyvärr inga egna bilder och de på hemsidan var ute super bra, men går du in på http://www.fredrikpersson.com/galleri/claes-karrstrand/ så hittar du lite längre ner några bilder där de galopperar :)

Idlil
0

#8 - Åh, vad bra. För han är en underbar ridhäst inom dressyren kan ganska så mycket men ska försöka lära honom galopp genom rösten så kanske det är enklare eller vad tror du? :) För det är inte så bra om man rider ute på en rakväg och så travar han in i galoppen.. :/

FritZzJävel
0

#9 Hur du gör det vågar jag inte svara på eftersom de travare jag har ridit redan har kunnat det men #2 hade ju ett förslag :)

Idlil
0

#10 ja jag ska börja med fattningarna lite idag. :) Så får vi se. Har galopperat med han förut lite lite o han har n sjukt stor topp som en fälttävlans häst på högre klasser. Haha :D

Sarah
0

Använd dig av hörnen på ridbanan om du har en. I hörnet trycker du med ytterskänkeln. Är hästen samlad i traven innan så fattar den att det är dags att göra ngt annat och det är ganska lätt för dem att komma in i rätt galopp direkt från den platsen. Funkade jättebra på min unghäst och jag fick tipset av en duktig unghästutbildare som jobbat på flyinge.