Hästpass uppskjutet!
Nu har dom bestämt att alla som inte har skaffat pass har tom år 2009 på sig…

Var har du läst det?
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Ja, och sen måste man ju chipmärka dom oxå…….det ska ju tydligen bli krav på det.

Har läst i senaste Hästfocus. men att det blir krav på chipmärkning är ju bara bra. Fast jag tror kravet är till för hästar födda from 2007 (ej 100% säker) som jag fattade det…

Näää men nu får dom fanemej ta å ge sig…. fast de e väll bra de kanske med då måste man ju ta ut nån som gör de å de kostar ju å alla har ju kanske inte den ekonomin… (chipmärkningen alltså)
Direkt när jag läste ang chipmärkningen och kollade om Foxen var chipmärkt…Jag har faktiskt aldrig tänkt på att kolla det.=/ Som tur var är hon enligt passet chipmärkt.*shuu*

Jo, men som sagt det gäller nog bara hästar födda from 2007. Tror inte att det är så dyrt att märka. Jag fixade det på Bus när hon fick passet, vilket var ett krav på okända hästar…
#6 Var det?
Inte konstigt då att Foxen är chipmärkt.
För oss kostade det 350:- att chippa Corall.
Har även fått veta av syrran att förutom chip var det:
- DNA prov (tagel)
- Kontur diagram
Så det var billigt tycker jag!:D

när jag chipmärkte kostade det 250 kr, och det är ju inte så farligt.

Jag fick betala omkring 1500kr för hela passet: tandkontroll,chip, tagel (dna) och ritning inkl. 400kr för själva passet.

#9 då hade din häst inte något papper?!

Nej, då varken mamman el pappan är registrerade så kan jag ju inte bevisa vad hon är…

#11 ja, och det blir oftast väldigt dyrt då…
Nisse e redan chippad o jag tycker det e bra att de blir lag på chipp ärligt talat.
/Elin
Någon som vet om någon chipmärkningskurs i Väst (Göteborg/Borås)???

På jordbruksverkets hemsida har dom inte ändrat årtal för pass.

#9 jag fick betala 500 för samma sak på brago! :D och passet har inte kommit än…

#15 Det kommer väl… Annars skulle dom inte skriva det i tidningen jue

Någon som hört något mer om passen???

har varit inne o kollat, men har nte stått ngt.

Jag har också hört att det har blivit uppskjutet…

hört ja, men det är ju inte fel att ha lite kött på benen. hade varit bra att få läsa det på nätet ngnstans…

Kan ju vara bra om det står på resp. rasförenings sidor oxå. Jag läste det i hästfocus, men dom kan ju inte vara dom enda som vet om det?

vilken hästfocus stod det i? jag har de hemma nämligen. jag var inne på arsp igår och där stod ingenting om det…

Den senaste jag köpte för ett par v sen… Nr 6/7 sid 29

ok… det står i rubriken:
"respit för hästpass till 2009?"
det är en ny regel som är på g med obligatorisk chipmärkning och databas.
citerar:
"i en ny euförordning föreslås enligt verker (jordbruksverket) att:
märkning av hästar i form av chip eller frysmärkning blir obligatorisk. rutiner skapas för destruktion o chip när en häst går till slakt."
"om den föreslagna eu-förordningen röstas igenom kommer de pass som redan utfärdats att fortsätta att gälla…. de nya reglerna för pass börjar isåfall gälla from 1/1-07 och ersätter då tidigare föreskrifter om hästpass. det innebär att de hästägare som ännu inte hunnit skaffa pass till sina hästar får tom 2009 på sig att utfärda hästpass, under förutsättning att de inte ska göra något med hästen som kräver pass."

Dvs sälja,slakta, tävla eller byta stall är inte tillåtet utan pass.??

byta stall har väl inte med pass att göra? men sälja, slakta o tävla ja..
Någon som vet om det kostar något att skicka in chipmärkningsrapport till rasförbunden när hästen redan har pass?
ingen som vet?
Är det HÄSTÄGAREN eller CHIPMÄRKAREN som ska skicka in chiprapporten om hästen redan har pass?

Vet inte men antar att bara man har underskrift från chipmärkaren så borde det inte ha någon roll, eller?

#31# När ingen svarar så vet troligtvis ingen det. Ring och fråga dit du ska skicka det så får du svar direkt.
Chipmannen/kvinnan kollar identiteten genom konturdiagrammet i passet kontra hästen, sätter en klisterlapp med chippnr. i passet, behåller en kopia själv och du som hästägare skickar in till din registrator den 3:de delen…..dom ska också skicka med svanstagel som sen ska kunna stämmas av genetisk gentimot passet, för dom allra flesta krävs det en chippare och en vet. och går du in på svenska häst avels förbundet (tror jag det) är så hittar du listor på godkända mätmän/kvinnor som även uppfyller kraven för chippning och rek. prislista
På Spaf, gå in där och kolla där hittar du allt ang. reglemetet och listor ang. mätmen med chipbehörighet……… Obs Alla hästar/ponnier som slutmäts skall om dom inte är det innan chipmärkas.
#29 och #31
Det kostar INGET att skicka in chiprapporten till rasförbundet. Eftersom numret förs in i passet av chipmärkaren, genom att en remsa klistras in där, så behöver inte passet skickas in.
Det är hästägaren som ansvarar för att chipmärkningsrapporten skickas in till rasföreningen. Man ska också skicka med det kuvert med tagel som chipmärkaren fixat. Detta tagel är en extra säkerhet, att använda OM chipet skulle sluta fungera. OM det skulle råda tveksamhet om hästens identitet så kan man jämföra DNA på det hårprovet mot DNA på den häst man tror är rätt. Hängslen och livrem alltså.
#36 Du slog spiken i kistan, det jag inte fick med fick du!!