Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 946 ggr
WornOut
0

Svullnad

Kastrerade en av mina hästar i onsdags. Ordinerad vanlig hage och mycket motion. Motionerar honom på olika sätt en-tre gånger om dagen. Han får även metacam. Ingen feber. Nu till frågan.. Han har blivit väldigt svullen i skapet. All svullnad har alltså "runnit" framåt / nedåt, inget kvar runt pungen. Har ni erfarenhet av detta? Hur mycket svullet vågar man låta det bli innan det är någon fara? Hur länge får det vara så svullet? Just nu är det ca tre gånger så stort som vanligt skulle jag säga.. Han har även ont..

LeJ
0

Jag hade ringt veterinär men en gång. Bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite.

WornOut
0

Pratade med vet i fredags och hon sa bara att jag skulle röra på honom och vänta. Ska ringa imorn igen, men skulle gärna vilja ha lite råd av andra med erfarenhet också.

trex
0

När jag kastrerade min lille, tog det säkert 2 veckor innan han var svullnads fri.

Uss
0

Efter en operation så "rinner" ju svullnaden (dvs vävnadsvätska) neråt, liksom blåmärken flyttar sig neråt, så det är kanske inte konstigt, men det viktiga är väl att veta att det inte blir mer svullet och det kanske är knepigt att avgöra.

Om svullnaden förutom att den gör ont (vilket jag tycker är helt normalt i situationen) även är varm så kanske det är en infektion och då tycker jag du ska prata med veterinären igen.