Kliar sönder sej i boxen!!
Har kollat på lite olika trådar här på sidan men inte funnit riktigt den info/svar jag behöver. Så därför skriver jag en fråga till er som kan dethär med eksemhästar (inte knott) :) Min NSV travare lider av något som veterinärerna kallar Sommareksem. Den har ingenting med knotten att göra utan det är värmen/solen som framkallar klåda och fnasig/torr hud i svans och mankam. Jag har bara haft honom 5 månader och har då använt eksemtäcke,som jag fick med i köpet och No Rub från hööks som jag smorde in man och svans i. Det funkade jättebra och han gick/går i en hage med skugga men utan möjlighet att klia sej. Men han är smart min lilla kuse då han kommit på att man kan sätta sig på rumpan (!) för att klia sin svans. Han har fått gå utan eksemtäcke i ca 1 mån då det är kallare ute (bor vid Hallandsåsen) och för att han ska kunna lufta sej lite. Nu till mitt problem: Har börjat ta in honom om natten men han kliar sönder sin svans totalt!! Har kontakt med förra ägaren och hon berättade att han aldrig brukade klia sej inne hos henne,men att det är varmare nu än vad det brukar vara och att det kanske är därför. I somras ville han klia sin man mot allt möjligt och satte sej på rumpan för att klia sej i hagen - Inget av detta gör han nu, så jag förstår inte varför han skulle klia sej så frenetiskt om svansen inomhus. Kan det vara så enkelt som att det är "nyhetens behag" att han har möjlighet att klia sej och därför gör det i boxen? Eller kan det vara för att det är varmt fortfarande för honom? Jag har inget emot att ha honom ute 24/7 men enligt lag får man inte detta under vinterhalvåret om man inte har godkänd vindskydd… Hoppas det finns någon därute som känner ingen sej i något av det jag skrivit och kan ge mej tips eller kanske lugnande info.

Har du någon bild på hur han ser ut i mankam och svansrot?

Kan ju vara så att han även är känslig mot knott. Vi har knott i mängder här nu.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Behandla honom för eksemet,det otaliga medel att använda. Sök på eksem häst,sommar eksem osv.
Min häst (knotteksem) kliar sig mindre när vi tvättar med klorhexidin och smörjer med helosan - han får som små sår i svansen och jag tror att det i sig kanske kliar; kan vi läka såren så kliar det mindre. Sedan kliar han visst någon gång i man och svans, men inte på samma sätt.
Hoppas du fattar trots lite luddig förklaring, men det är så jag tänker, så som det känns för mig eftersom jag inte har en "medicinsk" förklaring.
Kom just på att vi har en massa älgflugor ute nu; kan det vara något sådant som ökar på hans klåda? Eller något annat kryp i pälsen?