Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 474 ggr
hannah96
0

Kan inte hålla galoppen.

Min häst går hur fint som helst på volt när man galopperar henne, men när man kommer ut på spåret så är det precis som hon inte orkar, men volten går alltid bra. Har övat med att galoppera ett halvt varv sedan sakta ner, trava henne ett halvt varv och sedan galopp igen, detta brukar jag göra, men det värkar inte hjälpa. Någon som vet någon annars bra sätt att hålla uppe galoppen?

Caf_Roy
2

Prova att galoppera på volten, rida ett par steg på långsidan och gå in på volt igen innan hon hinner bryta av.

Utan att ha sett er eller veta mest nånting om er skulle jag gissa att det antingen beror på att du har svårt att rakrikta hästen och fortsätta balansera den på rakt spår (svårare än på böjt), att du har svårt med balansen på rakt spår eller att du helt enkelt glömmer bort att jobba på samma sätt som på volten.

Prova också att "skära av" en del av volten, så den blir som en blandning av en cirkel och ett D. Då kan du rida på rakt spår utan att beblanda dig med den där förkastliga långsidan och få henne att tro att hon fortfarande går på volt.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"