Vill inte gå själv
Jag har för ca en månad sen fått hem en foderponny och vi håller på att lära känna varandra nu men jag jag känner att vi inte har fått så jättebra kontakt än. Så fort jag ska rida iväg själv, tex bara skritta förbi ridbanan eller bort från stallet om hagkompisen står kvar, vägrar han direkt att gå och börjar backa, snurra runt, sparka bakut och småstegra. När jag börjar gå går han jättefint med öronen framåt men när han märker att vi är på väg bort från stallet börjar han "trilskas" och när jag säger till honom blir han jättearg och håller på ännu mer. Jag vill absolut inte bli arg på honom eller använda våld, men det är lite jobbigt att han inte kan gå 20 meter själv. Han är verkligen jätteenvis och kan backa in i träd och ner i diken, bara för att få vända. Han verkar ha fått göra det här förut och börjar helt oväntat. Jag brukar få hålla på med honom i ca en halvtimme och sen hoppar jag av och leder honom fram och tillbaks tills han slutar. Känns ganska jobbigt att man inte kan gå någonstans själv och jag vet inte vad jag ska göra!
//Sara (lollipop99)
Hästar är flockdjur prexis som vi, och gör som dom blir tillåtna att att göra, dvs vi lär dom vad som är tillåtet. Gör det rätta lätt och det felaktiga jobbigt. Tror och hoppas att det är svar på funderingen du har.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Vill han inte gå framåt så låt honom backa i stället, bara ni kommer åt det håll du vill gå ;D
Vill han inte gå så vänta ut honom, stressa inte utan sitt bara lugnt och stilla. Han tycker också det är tråkigt ;D
Om hästen själv får göra ett val så är chansen mycket större att den håller fast vid det valet i framtiden än om man pressar/tvingar/skrämmer fram resultatet. Tvingar man med våld/blir upprörd och stressad så känner hästen det och får sin uppfattning om att du inte är att lita på bekräftad, vilket bara leder till större problem…
Kan du göra något som är jobbigt så gör det; flytta honom i en liten cirkel, gör framdelsvändningar osv. Att rygga är också jobbigt och bara ni kommer åt rätt håll (=ditt håll) är det inte fel. Glöm bara inte att fråga om han vill gå framåt i stället då och då och var uppmärksam på tecken att han funderar/ger sig (slickar sig om munnen eller tuggar lite). Han kommer snart på att det är plättlätt att bara gå framåt i stället och då gör han hellre det. Hästar är bekväma och ganska smarta. Normalt behöver en häst tre (lyckade) försök för att lära sig något.
Men för mig verkar det vara ledarskapsproblem; du måste visa honom att du är en ledare och att han kan lita på dig. Börja med ledövningar från marken, och stärk din position genom att aldrig be om något han inte klarar men gör för honom "svåra" saker (kan vara att gå i smala passager, under saker, på fladdrande pressenningar, på träbroar, släpa plastpåsar i ett snöre efter er) som ni klarar. Ta det lugnt, vänta på hans beslut och beröm i massor (glad röst, smekningar och ge en paus och/eller gå iväg från det jobbiga) när han lyckas.
Bra att du skriver att du inte vill bli arg och använda våld, för det löser aldrig något utan kan i värsta fall leda till att han vänder sig mot dig (han verkar ju ha bestämda åsikter om vem av er som egentligen bestämmer). Lycka till!