Akut rådgivning!
Hej
Jag befinner mig just nu i stallet och har en Yrla med väldigt svullna och hårda bakben. Hon är hård/tjock frfån skenbenet och neråt, ingen ökad värme eller puls. Hovarna är jämnvarma. Hon är aningens svullen även i ena fram benet, men där är hon mer mjuk/gallig.
Hennes temp.är ca 37,8 grader. Något varmare än normalt men så har vi det också tokvarmt idag. Fann hästarna utan vatten i hagen idag, det var törstiga.
Vad tror ni detta kan vara? Får just nu inte tag i veterinär.
Ser kanske lite stel ut, ej halt på rakt spår. Markerar lite i ena varvet under longering.
Borde jag göra något med benen? - kanske kyla, linda eller linementa dom?
Tacksam för snabba svar!
Mvh Tessa

Humm.. det kan inte vara något bett hon har fått? av en orm? VEt inte riktigt vad du kan göra.. kontakt veterinär hade jag nog gjort.
Hmm.. det sitter ju i båda benen så ormbett är det nog inte.
Väntar på att telefon vet. ska ringa upp..
Hon äter och dricker normalt men ogillar att man rör benen.
mvh tessa

tyvärr har jag ingen ide vad det kan vara, men talar gärna om vad vet sa när du pratat med honom…. lycka till och hoppas det inte är ngt allvarligt!
Hej igen!
Vetten misstänkte att det kunde vara lymfangit =( Rådde mig att lägga jodopaxindränkt bomull runt benen och linda. och först rengöra ordentligt med lactacyd-tvål. Han nämnde också fästingburen sjukdom, men tyckte då att hon redan nu borde ha hög feber, vilket hon inte har.
Det var en hel vetenskap att linda benen, phew!! Men Yrla var jätteduktig, fastän hon hade ont. Hoppas nu bara att bandagen får sitta kvar, det var verkligen svårt att linda!
Ska ut till henne imorgon förmiddag igen och kolla temp och ben. Lymfangit kan väl vara väldigt besvärligt och allvarligt om det inte behandlas?
Vetten rådde mig att avvakta, så vi får helt enkelt se hur pållan mår imorgon. men oj vilken pärs, har varit sååå orolig, och är det förstås fortfarande..

Oj då, det lät inte så bra. Men jag läser om lymfangit i min hästbok där får man hög feber av lymfangit också. Har hon mugg eller fått något sår på benet?
Är det lymfangit så behövs oftast alltid antibiotikabehandling står det också.
Tack för ditt svar gejsa! Har också läst på lite och förstått att det ofta krävs antibiotika-behandling. Ska ringa vetten imorgon igen. Hon har haft litelite mugg och småsår kring hovarna halva sommaren. inget märkvärdigt, har tagit väl hand om dom men ibland behövs det ju tyvärr inte mycket ändå..
Läste detta på ett annat forum: "Om man inte behandlar lymfangit utan man låter det själv mant gå ner, så kan hästen få en kronisk lymfangit… min häst har kronisk lymfangit och får de mycket lättare och oftare än andra hästar… "
Det låter ju läskigt =/
Vettens teori nummer 2 är ehrlichia =(

Vad är det?

eller jo… det vet jag ju föresten…. : /

Mina har inte haft feber när de har haft lymfangit och vi har faktistkt gett dem Hippotrim och det har funkat bra och är ju lätt och smidigt att ge dem.

Mangis har haft lymfangit många gånger i samband med sårskador. Min vet föredrar sprit framför jodopax så jag har oftast lindat med det. Men jod behöver man ju bara undvika om de har sår, så det funkar säkert.
#11: Vad är det för sprit han rekommenderar? Det behövdes ju MYCKET jodopax för att dränka in bomullen, alsolsprit och liknande finns väl bara i små flaskor? 

Var det inte CBA som hade en häst som fått lymfangit på sin häst som fick det lättare efter det? Hon kan säkert isf komma med några förslag.
Lyrik har haft lymfangit en gång pga zincabandbandaget han skulle ha på vf efter en hov och kotledsvrickning.Ingen feber, bara mkt öm och svullet, hela benet.
Vetten som kom ut sa att han skulle smörjas in med pencillinsalva helst 2 gånger om dagen. Äta butta och stå i sjukhage. Hålla koll på tempen, om den blev högre än normalt, skulle jag ringa vet för att få en pencillin-injektionskur.
Fick smörjas varje dag i drygt 2-3 veckor innan alla småsår läkte ihop och svullnaden försvann. Har inte fått det igen, men jag ser alltid till att tvätta alla sår han får även de små.

#12 Ibland kan man få köpa sprit i större flaskor från veterinärer. Annars har det räckt med 1/2 - 1 flaska alsolsprit för mig…