Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2323 ggr
Zaphix
0

Gödselplockare?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Något jag aldrig förstått mig på är att alla stall envisas med att ha dessa sk. gödselplockare istället för bra skyfflar att ta upp bajs och det man sopat ihop från stallgången med.

Jag begriper verkligen inte fördelarna med den. Förstår heölöer inte fördelarna med den där lilla påskjutaren som hör till som man ska skuta upp bajset med. Vilket håll är det ens tänkt att man ska ha den åt?

Hur tänkte designern när den designade denna och varför köper folk dom?

Hjälp mig att se fördelarna, för jag tycker bara den är bökig, vinglig och oergonomisk. Vet inte hur många gånger jag lyckats hälla ut bajset igen då den är så vinglig att bära..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

imsuchadiva
0

Jag tycker den är helt okej när man mockar på banan och inte kan släpa omkring på skottisen :)

Zaphix
0

Men är inte en helt vanlig spade bättre?

Finns dessutom bra skyfflar som har en väldigt bra vinkel, mer skadlika än en gödselupplockare.

Min och Dackes blogg

Dealath
0

Man slipper böja sig ner, fippla med spaden för att få den rak och få upp allt etc

imsuchadiva
1

Håller med #3 Dessutom så får man knappt med underlaget när man använder den där "grepen". O så går de fort att ta upp också.

Zahara
1

Ni. Favorit i stallet! Perfekt att plocka tollar i boxarna med om man har halm.mockar alla tollar med den och vid behov kiss med grep. Får bara med mig baser och inget avtalen så sparar massa tid ….

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

perletroll
1

Perfekt att ha med sig i transporten

Zaphix
0

Fascinerande att man kan ha så olika syn på samma sak. :)

Själv suckar jag och vill mest springa åt andra hållet när jag ser ännu ett stall som envisas med att ha en sån. Men roligt att läsa på vilket sätt folk tycker den är bra. :)

Jag brukar tjura lite för mig själv när jag ser den där påskutaren och använder skon istället för att få på bajset på gödselplockaren med. ;)

Min och Dackes blogg

imsuchadiva
0

Däremot skulle jag aldrig använda den för att mocka en hel Box. Känns verkligen inte som det är bra för kroppen.

Em--ma
1

Dom hade såna där i skolans stall, jag höll på att bli helt galen, man fick ju inte ens upp hälften och den var aptung att konka runt på.
Jag har hedliga vanliga sopskyfflar i stallet, som man sopar upp hovrester m.m med. Sen tar jag en grep och tar undan bajs med. Funkar utmärkt för mig! :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

CelsiusT
0

Alltså, det känns som en bra tanke med den, tänker ofta att jag vill använda den. Men det blir liksom inte som jag tänkt mig. Man får inte plats med särskilt mkt på den, man orkar knappt bära den och den är vinglig så det är lätt att välta ut på vägen. Men den är egentligen bra, bara att jag inte får det riktigt att fungera.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Uss
0

De är jättebra när man mockar i hagen/på ridbanan - påskjutaren fastnar inte lika mycket i gräset o man får med allt även om högen frusit/regnat sönder. Påskjutaren är dock inte optimal inne i boxarna… Men då tar jag en smal grep som jag lätt kan tömma i skyffeln o alla "kvällshögarna" från en box får plats i skyffeln utan att jag måste hämta skottisen. En grep är bra men man får kanske inte med riktigt alla pyttesmå bollar o kan inte få upp "småbös" och man måste ju oavsett vad man använder ha en kärra att tömma i (skottis eller fyrhjulingskärra). Det är lättare att sopa upp spill från stallgången än med vanlig skyffel eftersom den "står själv" o den är ju större. Men visst, jag förstod inte heller vitsen i början, ffa inte med påskjutaren, men det var när jag bara mockade en box…