Livförsäkring, nån mening?
Hej!
Jag har en Irish cob-valack född 2006 som används till lättare hobbyridning. Just nu är han förutom veterinärvårdsförsäkrad också liv och användbarhetsförsäkrad till inköpspriset 38 000:-. Eftersom hans livförsäkring kostar nästan 3000 per år har jag dock börjat fundera om det är nån mening att ha livförsäkring, om jag i stället sparade dom tusenlapparna varje år skulle jag ju ändå snart ha sparat ihop till en ny häst om den jag har nu skulle dö.
Så jag skulle gärna vilja höra lite hur ni andra hästägare resonerar, är det nån mening att ha liv och användbarhetsförsäkring eller kan man lika gärna strunta i det och lägga pengar på hög istället?

jag har generellt en låg livförsäkring men en hög veterinärvårdsförsäkring till alla mina djur. Det viktigaste för mig är att de får bra vård, inte att jag får pengar om dom dör.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag har som #1. Jag känner att jag aldrig skulle kunna använda pengarna jag får ut från min döda familjemedlem till nåt nytt djur eller en resa eller liknande. Katterna har ingen livförsäkring enbart vetvård, enda anledningen att ponnyn har liv är att det är dyrt att kremera häst. Skulle jag få livpengar för henne så går det enbart till kremering.
#2 Det är en bra anledning att ha livförsäkring till.
Jag har själv haft mina livförsäkrade. Men det finns ju alternativ, A2 t.ex, där du får ut försäkringsbeloppet om hästen förolyckas allvarligt och måste nödslaktas (t.ex bryter benet) eller om hästen bara pang bom dör i hagen eller liknande. Dock får man inte ut något om hästen behöver avlivas av längre tids sjukdom, eller mindre skada, t.ex hälta. Premien brukar vara betydligt billigare vid A2 än A1, så det kan ju vara värt att kolla upp om man inte vill vara helt utan. 🙂
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Enda annledningen till en livförsäkring är om hästen är väldigt dyr i inköp ELLER om den måste avlivas. Då kostar avlivningen och bortförandet av kroppen och kremering. Det går inte på den vanliga försäkringen och då kan det vara bra att få lite hjälp med dessa kostnader genom livförsäkringen.
Avlivas hästen hemma är väl kostnaderna för det överkomliga men står hästen på djursjukhus och måste avlivas på plats för att sedan skickas iväg blir det bra mycket dyrare. Jag vet då jag har drabbats av just detta.
Det blev en väldigt dyr historia trots att hästen hade hög veterinärförsäkrning. Dock saknade vi livförsäkring av samma skäl som tidigare inlägg. 😕
Jag har båda mina hästar (en quarter och en ridtravare) på livbelopp på 10 000:-. Det innebär att jag har en låg premie för livbeloppet, men om så vore så kan jag ändå få ut en liten summa som kan täcka kostnader runt avlivning. Jag ser ingen anledning till att betala massa pengar om året för att eventuellt kunna få ut pengar om hästen måste avlivas.
Däremot, om jag köpte en häst för 50 000+ så hade jag nog haft den livförsäkrad för ett hyfsat högt belopp första året, eller kanske till och med 2 år. Sen hade jag troligtvis sänkt. Men att ligga och betala stora summor år efter år för att säkra livbeloppet tycker jag inte är nödvändigt.
Medarbetare på westernridning.ifokus

#5 Om man avlivar hemma medicinskt med avlivningsvätska måste kroppen hämtas av lantbrukstjänst?
#7 Jag vet inte vad de heter som hämtar kroppen men det finns väl flera olika?
Vi har avlivat våra med avlivningsvätska och prisskillnaden för avhämtning av kroppen är mer än dubbelt så dyrt mellan att hämta hemma eller från djursjukhus. Vet egentligen inte varför det är så.
Tror inte de kan använda kadavret på samma sätt med den vätskan i kroppen. Ex sprida askan var som och liknande.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
#9 Självklart men det spelar väl ingen roll om vätskan ges hemma eller på ett djursjukhus. Det är inte det jag säger. Jag säger bara att det är dyrare att avliva och transportera bort kroppen från ett djursjukhus än att göra allt hemma.
#7 Har varit ute för avlivning med injektion hemma & här kom kadaverbilen & hämtade (tror den tillhör nödslakten här)…
Men man måste väl kunna få gräva ner hemma även om de avlivats med injektion?? Ngn som har erfarenhet??
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!

Jag tror det endast är svensk lantbrukstjänst som har lov att hämta kadaver. När miljö och hälsa var hos oss fick vi i alla fall frågan vart man ska vända sig om en häst dör ( alltså en naturlig död), och det är svensk lantbrukstjänst. Det kostar ca 3500 att hämta en häst över 250 kg + reseersättning på ca 100kr/mil. Då ingår kremering och allting. Sen tillkommer såklart kostnad för själva avlivningen, billigare att bulta än att ge avlivningsvätska.
#12 Då jobbar de väl kanske åt lantbrukstjänst då…
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
#12 Då är det väldigt konstigt att det blir så himla mycket dyrare
om de ska komma och hämta en avlivad häst på ett djursjukhus.
Den summan du nämner stämmer bra med vad jag fått betala då vi avlivat hästar hemma men då vi skulle avliva vår häst på djursjukhuset fick vi betala mer än det dubbla för själva bortförandet av kroppen. Jätteskumt.🤔
#14 Betalar via djursjukhuset då? Kan vara sånt som att dom måste åka extra för att djursjukhuset inte kan förvara den döda hästen tills på måndag som exempel. Eller att djursjukhuset tar ut en extra summa för att förvara tills dess att bilen kommer.
Kompisen fick avliva sin häst på torsdagen. Hästen fick ligga på gårdsplanen till på måndag då bilen kunde komma. Kan tänka mig att sånt är svårt hos en klinik.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#15 Tror räkningen från djursjukhuset var både saltad (och pepprad 😉) Men betala måste man och då var det synd att den hästen inte var livförsäkrad. Då hade livförsäkringen täckt kostnaderna den gången.
Tack för alla synpunkter, det var intressant att höra hur ni resonerar.
Kan tillägga att Agrias veterinärvårdsförsäkring med tillägget Agria Plus ersätter avlivnings- och destruktionskostnader upp till 6000 kr, så har man denna försäkring är livförsäkringen inte lika viktig.

Jag har livförsäkring på min unghäst. 30000 än så länge och jag kommer höja den då jag får. Jag har den för att jag vet att jag inte kommer ha pengar att lägga ut på en ny häst om ngt skulle hända min häst imorgon. Jag vet också att jag skulle vilja ha en ny häst om de jag har försvann. Ganska snabbt efter.
Jag har en låg liv på 10000 men min häst kosta 25000 sedan har jag veterinär på 50000. Har utnyttjat veterinären en gång som gick på 15000 (en vanlig kotledsinflammation). Jag höjde en gång till liv 20000 (det var det jag fick höja till utan besiktning och sådant) men premien höjdes med 1200 kr per år fast min försäkring enbart kostar ca 2000 per år. Så det kändes onödigt så jag sänkte igen. Visst 1200 är INTE mycket för en häst på ett helt år :P Men jag har inget jobb så i så fall höjer jag när min inkomst är bättre.
Fast jag skulle inte köpt en ny häst direkt efter honom om han skulle dö.