Rida unghäst
Jag funderar ev att byta min äldre fd tävlings och ridsskolehäst till en mer grön unghäst (D-ponny) på 4,5 år. Den är lite riden (men hur mkt/lite det är vet jag inte exakt, än) men antagligen mest sutten på kravlöst i alla gångarter. Skulle kännas kul att få vara med att träna och utvecklas med en ung ponny från grunden. Men hur mycket brukar man i regel rida och träna en häst som snart blir 5? Och hur mycket vila behöver de? (För att poletten ska trilla ner så att säga) Jag är ny inom området men kommer givetvis få hjälp både att bolla tankar med och från marken samt kanske låta någon annan utbilda han litegrann (lättare dressyr ex) eftersom det finns en ett åring i stallet så har de erfarenhet och ska själva rida in sin häst när det är dags :) de har även varit med och ridit in andras hästar. Jag rider just nu väldigt kravlöst i skogen och på vägarna, i olika miljöer mest skritt och lite trav med lite galopp i allt från 40 min till 2 timmar (hur är det vid långa turer, klarar dom det om man hoppar av och leder från marken då och då?) så jag behöver liksom inte snabbt komma ut på banorna. Men framöver vill jag kunna ta ridlektioner 1 gång i veckan.
Hur hårt riden blir den i nuläget? Utgå från det och öka successivt på.
Min 4,5 åring (som iofs är sen i utvecklingen av flera orsaker) rids 2-4 dagar i veckan i skritt och trav i paddocken och har galopperat och hoppat en gång med ryttare. Eftersom hon inte är trafiksäker för fem öre än leder vi ut henne på miljöträningspromenader 1-2 dagar i veckan, löshoppar någon enstaka gång i månaden osv. Så sammantaget aktiveras/motioneras hon ca 4-5 dagar i vecka och ridpassen är ca 15-35 min. Mer än så orkar inte hon mentalt.
Med vänliga hälsningar
Chess
Och min 5-åring (som då blir 6 nu vid årsskiftet) rider jag ca 5-6 dagar i veckan. Han behöver det för att må bra. Rider allt från 40 min till flera timmar när det är uteritt. Är även med på träningar och cliniks (även heldagar). Rider jag honom på banan rider vi numera medel-hårt.
Förra året (då han var 4) så började han ridas på allvar, i januari förra året. Innan dess hade han "ridits" någon gång då och då under året innan. Vi red mest ut i skogen då, började lite försiktigt och ökade på tiden efter hand. Under sommaren förra året red vi till o med ganska långa sträckor ibland, han verkade må bra av det och ville det (nu är jag iof ganska liten och lätt ryttare också), men "normal-tiden" låg väl på ca 40min-1,5h. I början red jag väl ca 3dagar/v, sen ökade/varierade jag även antal dagar. Han fick dock vila lite då och då, någon vecka här och där, det behöver dom få.
Till hösten förra året så började vi rida lektioner och arbeta "på riktigt" i paddocken. Innan dess hade det mest varit att hitta balansen och drivet/glädjen i skogen.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Jag har en liten dan på 4,5 år och hon rids ca 5 dagar i veckan nu. Men vissa dagar är bara en timmes skritt ute. Hon är ganska färdig i kroppen och klarar det bra. Riden regelbundet sen hon var 3 med långsam ökning till där vi är idag (med vissa viloperioder för att tänka över vad som händer). Efter varje nytt moment hon lärt sig har jag pausat/ backat lite.
Jo kanske ska tilläggas till #2 att min häst också skrittas mycket, även om han travas och galopperas en hel del med så är det ändå ganska många ridturer som är bara skritt, eller skritt och nån liten trav.

Jag började med korta lektioner direkt :) Jag har aldrig hållt på med unghästar tidigare och kände att jag behövde hjälp med början. Det har gjort att jag klarat arbeta henne bra i form sen dag 1. Hon är idag väl rustad i muskelväg.
#5 Jag började också med att ta lektioner direkt för att få en bra start även om jag tränat unghästar en del innan, men redan efter första lektionen sa min instruktör att min häst behövde får ut och gå i skogen en tid. Så han tyckte jag skulle rida ut i lugnt tempo, lite trav och lite galopp då och då, så han skulle få hitta balansen och stärka sig lite samtidigt som han fick hitta drivet och riktningen. Vi tog några lektioner med tömkörning, men sen la vi lektionerna på hyllan och red ut till hösten, då tog vi upp det igen och min häst var då så otroligt mycket mer färdig för det.

När vi började var hon redan tömkörd och skogspromenerad ganska mycket och hade en bra grund. Jag har haft henne sen hon föddes. Sen är hon en kompakt och stadig häst från början :) I början tog jag en kort lektion i veckan och red ut de andra dagarna. Men håller med om att det är bra med mycket uteritter för att få just tempo och riktning.

En bra tumregel är att
3 åringar rids 3 dagar i veckan
4 åringar rids 4 dagar i veckan
5 åringar rids 5 dagar i veckan
Blandat med sunt förnuft förstås
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Tack för svaren :)
Hästen är bara riden på en åker. Han har inte ens hunnit komma så långt att han förstår galoppskänkeln till 100% än (han ökar traven tills han tillslut fattar galoppen om jag förstod rätt, "sprang in" SATS.) Han blir något spänd vid uppsittning men sedan går det bra. Han är longerad och hanterad från marken. Men inte löshoppad eller så hos försäljarna. Mer än så vet jag inte än :) Dvs sen i sin utbildning? Men det tycker jag är bra för då känns det som att han "håller" och inte har nöts ut i förtid och blivit överansträngd.
#9 Ungefär så var min. Bara det att han var bara riden i skritt och någon enstaka gång hade han haft en ryttare på sig i trav. Galopp hade dom inte provat. Han var riden typ 6 gånger året innan han kom till mig.
Fast jag var ju då ett halvår-år före dig eftersom jag köpte min 4åring i januari, dvs nybliven 4åring.

#9 det där med att han håller behöver inte alls vara sant…
En viss belastning i unga år stärker hästens kropp. Denna häst är inte van att belastas, hans kropp tål det inte än.
jag ser det inte som något positivt för hållbarheten att en häst har ridits in sent, utan tvärt om! Sen ska man ju såklart inte rida sönder sin unghäst som treåring heller, men den bör belastas litegrann. det är som växande unghäst den har lättast att anpassa sin kropp. När den har växt färdigt är det inte alls lika lätt.
Denna häst behöver inte gå sönder heller för det, men du får nog vara lite extra försiktig med den. Tänk på att det tar tid innan skelett, senor och ligament stärkts. Mycket längre tid än för muskler.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Min treåring rids ca 3 dagar i veckan i ca 20 min varierande på fält, bana, skog i alla gångarter. Hyfsat kravlöst. Min fyraåring rids 3-4 ggr i veckan och tränas då ganska ordentligt. Ridpass på 15-45 min. På banan (hopp,dressyr), intervallträning, skogspromenader, terränghoppning, klättra mm. Han ska gå i vettig form och vara fin för alla hjälper, flytta osv.
#11 Jo så är det säkert också! Men då är jag iaf. säker på att han inte överansträngts så risken finns att han tycker det är tråkigt eller ridits in på ett sätt som jag kanske inte vill. Då får jag göra det på mitt sätt :) jag tar det ändå alltid lugnt med mina hästar eftersom jag inte tävlar. Det är en ponny och jag är vuxen ;)
Men ska åka och titta på han efter helgen.