homozygot, knabstrup
kan någon förklara exakt vad en homozygot hingst innebär?
å någon som känner till lite runt rasen knabstrup? vad används den till? nåt speciellt med dem?
Det är en dansk ridhäst, om jag inte minns fel… Har för mig att rasen har adliga rötter till och med :)
Homozygot innebär att det är prickgaranti, vad du än betäcker med den hingsten så kommer det bli en fläckig avkomma. Lorita eller CarCar dyker nog upp snart och svarar bättre!

Du har prickgaranti, för han har två anlag, vilken hingst tänker du på?
Nu är det ju så att prickar kan bli väldigt olika på en tigrerad häst. det fins många fler varianter än bara leoparder.

men hingsten e ju helt vit, ge den bara vita föl då el?

vad brukar den nyttjas till, nåt speciellt?

#Nej, det ger prickiga föl den är helt vit (nästan måste ha minst en prick) för att den har två anlag, fölet får ju bara ett om nu inte mamman också är tigrerad.
Riding, köring, hoppning, fältävlan, dressyr mm brukar man använda dom till
förr även som cirkushästar 

#0 jag skrev projektarbete om Knabstruppern där jag har både en slags broschyr och ett arbete, vill du ha något av det kan jag skicka över via mail.. Annars kan du gå in på www.knabstrupper.se " rel="noopener noreferrer" target="_blank">http://www.knabstrupper.se och läsa mer…
Hästar som är homozygota för tigrering har ofta nästan inga prickar alls. Därför har man trott att de inte är så bra att använda i avel om man vill ha prickiga hästar, innan man lärt sig att det är pga att de är homozygota…
Idag vet man att homozygot prickigt ALLTID lämnar prickig avkomma med enfärgat sto. Och är det prickarna man är ute efter så är det ju det bästa…
Är som ovanstående säger så jag struntar i att skriva allt igen… haha ; P

#0 HAHAHA då hade jag heelt fel för mej….