Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 3470 ggr
CelsiusT
1

Fodra tjock häst

Vi har nu börjat ta in hästarna på natten och fodra helt och då ser det ut såhär:

ca 7-8-tiden: utsläpp och 2kg hö ute
ca 12-13-tiden: lunch 2kg hö ute
ca 16-17-tiden: middag 2kg hö ute
ca 20-21-tiden: insläpp valfri mängd hö inne över natten.

Jag har två hästar och den ena är i normalhull och 150cm och han får ca 6-7kg inne på natten som det är nu. Min andra är rätt tjock (stor mage som hängt kvar sedan sommarbetet som var rätt kraftigt, visst har magen minskats men är fortfarande för stor, på sommarbetet reds hon inte alls) och ca 157cm så hon får ca 4kg inne, men om dom tas in tidigt och jag vet att dom kommer tas ut sent (dvs stå inne från kl 20 till kl 8 =12h) så kan hon få lite mer. Mina hästar får mat i SMHN. Så tycker min kompis att min tjocka häst kan få bara 2kg inne för hon ska inte ha mer för det är farligt att hästen är tjock och det viktigaste är att hästen bantas snabbt, men i mina ögon är det direkt farligt att ge så lite mat på så många timmar, mkt värre än att hästen är fet. Jag tycker jag ligger på gränsfall med dom 4kg hon får idag. Jag anser att det är farligare att riskera magsår än att hästen är tjock. Tjockheten får väl snarare ridas bort i så fall tycker jag (har en tjej som har henne på foder sedan slutet på september, så jag är bara med och bestämmer om foder osv, så är det sedan upp till tjejen att fixa och rida osv, hon brukar rida 3ggr/v). Hade tänkt försöka få tag i halm, men det ser tyvärr mörkt ut.

Någon som har några tips på hur vi kan göra?

Medarbetare på westernridning.ifokus

viktoria91
1

Jag är som dig, vill inte drar ner maten. Får hon allt grovfoder i nät? Är där nåt att äta i hagen? Kan hon ridas oftare? Hur rids hon?

KnutKrut
0

Min ponny är fortfarande tjock efter sommaren, men jag tror inte på att banta snabbt eller att svälta. Hon får en för årstiden lagom ranson hö över natten och det serveras i nät. Hon kommer att gå ner i vikt nu när det inte finns så mycket att beta i hagen och eftersom jag kan kontrollera intaget bättre än när de går på bete. Och så ger ökad motion också ökad förbränning.

Hade jag varit du hade jag gett hästen lagomt med mat över natten. Hon ska banta och inte svälta och står de inne så länge så behöver hon ha något att äta. Går det att få tag på bra halm så är det ju bra att blanda med hö i nätet, men banta du henne långsamt tycker jag!

CelsiusT
0

#1 Ute får dom det löst på marken, men det finns ju även lite buskar, sly, träd/löv och pyttelite gräs att gnaga på mellan fodringarna. Det tar drygt 1h för hästarna att äta upp vid varje fodring ute. Inne fodras det med nät i boxen. Hon kan inte ridas oftare just nu, pga tidsbrist. Just nu är det ganska lugnt med lite trav och lite galopp pga att hon håller på att sättas igång efter att ha stått hela sommaren.

#2Ja jag söker efter halm, men det verkar vara svårt att få tag i. Ska såklart fortsätta leta. 

Tycker ni det är för lite att hon får 4-5kg över natten? När den andra hästen (som brukar vara svår att hålla i hull men som just nu är lagom) får 6-7kg?

viktoria91
0

#3 Finns det möjlighet till nät ute?

Nej, min får 3 kilo under natten, väldigt lättfödd ponny.

Peppe
0

Jag tycker nog att 4-5 kg är för lite på upp till 12 timmar. Jag ger min lättfödda d-ponny 6-8 kg i nät på den tiden.

Jag hade hellre försökt dra in på ransonen i hagen när hästen ändå har annat att pilla med så man kan ge mer på natten.

Alternativt kan du kanske hugga sly nån stans o lägga in i boxen men det är ju ett jäkla jobb.

Ny forskning visar ju att risken för magsår uppkommer redan efter 3-4 timmar utan grovfoder. 4-5 kg har hästen ätit upp vid tolvslaget troligtvis. Äter den sakta så till 2 kanske. Då har den 6-8 timmar med tom mage till morgonen.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

CelsiusT
0

#4 Nej tyvärr inte, hade det funnits möjlighet till det hade jag haft det. 

#5 Men jag tycker ändå 2kg/utfodringstillfälle är väldigt lite. Visst finns det annat att pilla med, men det är ju inte direkt mat utan det är snarare att dom går och sopar rent i hagen. Och jag tror det skulle bli rejält svårt att övertala dom andra att dra ner ransonen. Försökte nämna det häromdagen, men det var inte populärt.

Jo tack, jag vet det där med tiderna. Men hur ska jag gör =S

KnutKrut
0

Caisas hönät finns väl en variant med dubbla eller tredubbla fack och där man lägger olika mängd hö/halm/silage i de olika facken och det blir mer och mer pillrigt att komma åt maten? Förmodligen är de väl väldigt dyra och kanske även stora, men tänk att ha två nät i boxen och ett fack med hö och ett med halm i vardera hönät. Då borde det ta extra lång tid att pillra med än det ena och än det andra nätet? För även om du inte har halm just nu så kommer du ju troligtvis att hitta det så småningom.

Har du koll på hur mycket hästen väger vs. vad den borde väga? För om du fodrar efter vad hästen borde äta för den vikt den bör ha så kommer väl hästen såsmåningom att närma sig den vikten? För vad händer om du minskar maten till ett minimum nu och bantar hästen till rätt vikt - ska du öka upp fodret sedan? Eller hur tänker man? Själv tänkte jag att om jag fodrar med grovfoder det min ponny borde ha för en normalviktig ponny av hennes storlek så borde hon både närma sig den vikten och när hon väl gör det hålla vikten utan att jag behöver mixtra med hömängden när hon smalnat av. Eller tänker jag fel då?

CelsiusT
1

#7 Jo så tänker jag om det gäller hundar eller katter som är lätta att ställa på badrumsvågen. Men hur håller jag koll på vikten på en häst liksom. Visst finns det måttband (har inget sådant) och massa sätt att räkna ut hur mkt hästen väger, men även om jag får ut vikten på hästen, hur vet jag exakt vilken mängd som håller lagom hull på den hästen? Och hur vet man vad hästen borde väga?

Nej, jag brukar fodra efter hur hullet ser ut. Man ser ju rätt snabbt om foderstaten håller eller inte. Men jag tycker det känns jäkligt konstigt att snabb-banta en häst.

Hannna
0

Man ska aldrig snabb-banta en häst då de liksom katter lätt får fettlever och dessutom höga halter fett i blodet. Dock känns risken väldigt, väldigt liten att en sund och frisk häst ska utveckla fettlever.

http://www.merckmanuals.com/vet/digestive_system/hepatic_disease_in_large_animals/hyperlipemia_and_hepatic_lipidosis_in_large_animals.html

Uss
0

Om du bor i närheten av Fritsla (Marks kommun) vet jag ett foderföretag som säljer gräsfröhalm, det får vår tjockis i smhn (obegränsat) sen får han 4 kg ensilage på kvällen, oxå i nätet. Ute får de ännu inget, men det blir gräsfröhalm i nät där också.

ängsbacka
0

sök på näte ang hur du ska mäta din häst hur mycket den väger, jag har användt ett balband o när min vetrinär var ute så hade han ett sådant måttband o det slog bara på ca 20kg. Min Tinker har haft fång 2ggr sen jag köpte henne september-12 då vägde hon 697kg o är 146cm nu har jag fått ner henne till 530kg på 1 år, de får hö/ensilage i rundbals nät de har öppet 2 timmar morgon 1 timme eftermiddag o 2 timmar kväll sen har de fritt till halm jag har henne o ett varmblod o en shettis, en 400kg rundbal varar ca 16 dagar så egentligen äter de fortfarande för mycket och jag har inga "magra" hästar. På sommaren får shettisen o Tinkern gå i en liten hage. Shettisen väger ca 300kg o varmblodet 482kg

CelsiusT
0

#11 Men om man har en tjock häst och ska fodra den efter den mängden mat den skulle ha om den var normalviktig, då måste du ju veta vilken vikt som är optimal. Vilken vikt som är optimal beror ju på muskler osv, hur mkt mat hästen behöver för den där vikten beror ju också på hur mkt hästen tränas osv. Så det finns så många lösa parametrar så det är svårt att fodra efter exakta mått. Detsamma gäller hund, och där är ändå lätt att få fram exakta mått vilket det inte är på häst.

Jag fodrar efter hull, jag menar, herregud, så stor är hon inte. Hon har för stor mage, men det hade min andra också efter sommarbetet, men den försvann när jag red. Problemet med min andra häst är att hon inte blivit riden.

Underbarn
0

Min häst blev skadad och var enormt överviktig så jag drog ner på maten. Dock hade han lite gräs och sly i hagen att tugga i sig när det var slut. I vinterhagen på sommaren eftersom han inte får beta (risk för fång). Det är en d-ponny som blir tjock bara av att titta på mat nästan ;) han får 6 kg hö om dagen. 2 morgon. 2 lunch och 2 kväll i nät. I vintras fick han fri tillgång men på natten 3-4 kg. Iaf så har han gått ner massor (på 6-8 månader, han vilade dock bara i 2 månader) och nu har jag satt igång han så nu bantas han även av motionen :) jag har fått massa gratis halm (som ska köras hem till vintern) då kommer han få 2 kg hö+2kg halm morgon och 1 kg hö+2 kg halm lunch samt 2 kg hö+2 kg halm på natten och mer hö samt halm när det är som kallast :) försöka ha nästan fri tillgång då. Det finns bara mer motion eller mindre mat som alternativ om ni inte kan byta ut hö mot halm… Tror jag.

CelsiusT
0

Kikade lite noggrannare på henne igår. Hon har gått ner en hel del. Så jag tror vi ska fortsätta såhär och absolut inte minska foderstaten (vilket jag inte velat göra på hela tiden). Jag tror att foderstaten är bra för henne och att hon nu fått kommit igång och ridits har nog gjort sitt till det med, även om hon inte rids så jättemycket än så är det bättre än att bara stå.