Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1088 ggr
SarahPeace
0

brunst

Hej, hur länge kan ett sto vara som max brunstig ? och vid vilken tid på året brukar det vara "vanligaste" att dom börjar brunsta ??

mvh

SarahPeace
0

Ingen ???? INGEN ?? : P

reddie
0

det är mest nu på våren man märker av stoets brunst. Jag vet inte hur länge de brukar brunsta.

mazze
0

Det är olika från sto till sto. Mitt sto brukar brunsta året om ca 5-7 dgr/brunst sen kan det gå ca 2-3 v så är hon igång igen.

Kiara
0

Ungefär som vi har mens, en gång i månaden ca en vecka. Mår hästen bra så bunstar den hela vintern men starkast är det på våren.

gejsa
0

Brunsten är ju starkast på våren. Dom har lättast att bli dräktiga på våren också.

Faxlin
0

Jag har då en tös som är brunstig ca en vecka i månaden året om. Och fy bubblan vad hon måste lida av hormonsvängningar då. För maken till surpuppa får man leta efter.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Cattis
0

De brunstar ju visserligen året om (inte alla), men det brukar inte vara särskilt starka brunster under sen höst eller vinter, tidig vår.
Det kommer med våren.

Det är lite grann rasspecifikt också. Vissa raser är senare än andra. Shettisarna har inte alls bra brunster att betäcka på som regel förrän i april-maj. En del inte förrän ännu senare, typ slutet av maj.

Och det beror ju också på ålder. Ett ungsto kan brunsta kraftigt som tusan, men det behöver inte alls betyda att det är en brunst som kan resultera i föl.

En del ston är brunstiga i flera veckor, men de kan inte "ta sig" under hela den brunstperioden. Det är ju bara under ett par dygn som befruktningen kan ske.

Våra ston går i hagar nära vår avelshingst och brunstar förvisso av och till under vintern, men det är inga riktiga brunster förrän ungefär nu. Då HAN vaknar til lliv och springer och ropar och flörtar, då han "startar" dem ordentligt.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.