Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 861 ggr
WinterPrince
0

Remmen går inte in i söljan

Har ni några tips på vad man kan göra när läderremmar inte passar i söljorna längre? Kan jag göra något själv eller behöver jag kontakta en sadelmakare?

Gronstedt
1

Vät söljan och pressa in något i den som tänjer ut den. Och se till att remmen inte är våt när den ska in där 🙂.

WinterPrince
0

Tack! Det ska jag testa!

CelsiusT
0

Väta söljorna? Söljorna är ju oftast av mässing eller rostfritt, lite svårt att få dom att tänja sig ;P

Men menar du söljorna? Eller menar du slejfarna? (Slejf=öglan som håller fast remmen efter söljan).

Går remmen inte in i söljan så är det väl antagligen för att den är för bred. Antingen om det går att väta remmen och få den ihoptryckt tillräckligt, annars är det ju bara att skära lite. Är det slejfen som inte passar in så kan du ta något och klämma in i slejfen och köra runt så hålet vidgar sig, är slejfen blöt så vidgar den sig lättare.

Medarbetare på westernridning.ifokus

WinterPrince
0

#3 Det du kallar sölja kallar jag för spänne. Det du kallar slejf kallar jag för sölja.

Hur väter jag på bästa sätt? Doppa ner den änden av remmen i vatten? Hur länge ungefär?

CelsiusT
0

#4 Haha.. så tokigt. Det som du kallar spänne heter sölja egentligen ;P Ordet sölja betyder spänne eller bygel. Ordet slejf betyder ögla eller slits.

Medarbetare på westernridning.ifokus