Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2454 ggr
Keligast
0

Sadelsår

Idag fick jag reda på att Rekyl har fått sadel-sår. Förmodligen är det mitt fel :( För jag har haft han hemma här i 7veckor. Han kom hem igår..hur kan en häst få sadelsår? kan man ha sadel på hästen då? tacksam för alla svar!

gejsa
0

Om sadeln trycker och inte sitter bra utan för hårt kan den få skav. Om man inte tvättar vojlocken ofta kan det bli skav. Om man inte tvättar av svetten och rider nästan gång och det är svett kvar i pälsen kan det bli skav osv.

lisette
0

eller om det har legat ngr gruskorn o skavt under sadlen.

men det borde du ju ha sett?

Keligast
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja svetten "svampar" jag alltid av. Sen ryktar jag han noga alltid :) Hmm, kan jag ha satt den för långt fram?

[Angel88]
0

det ska nästan alltid vara en hand mellan frambenet och sadelgjorden

lisette
0

kan ha funnits ngr gruskorn på vojlock/schabrak kanske?

[slo]
0

Och fårskinn, paddar osv gör nästan alltid så sadeln är för liten eller ligger fel.

Keligast
0

#6 Gör dom :O Visste jag inte. Varför säljer man "sånt" skit om det är vanligt att sadelen sitter fel då .P

Men till min andra fråga: Kan man rida en häst med sadel om den har sadel-sår?

[slo]
0

#7 Därför att det är modernt, och används ganska mycket av världsstjärnorna för att dom ska kunna ha en sadel till flera hästar…

Din andra fråga, beror väl på vart såret sitter :)

[Lill-Jonna]
0

Hon tvättade bara shabraket en gång och sadeln var ganska långt fram, den var PÅ manken

Keligast
0

#9 Varför kommer du och förstör? Schabraket var utan grus!! Tvättade det 1gång under 7veckor jag vet! Men sak samma ditt var lika dant!!

Sadlen skall inte vara bacom manken! Hur felu ser det ut?

Murre_Uddiz
0

#10 missförstod jag nu ? :P Sadeln ska inte vara på manken utan bakom..

Mandysan
0

Sadeln ligger ngt långt fram.. Jag tvättar mina schabrak sällan men borstar dem ofta på insidan :) Sen så fårskinnspad/pad övht ska man prova ut tillsammans med sadeln, annars blir den för trång.

Loa-bg
0

Hur ser såren ut? Min systers sambos häst har gamla knölar av sadelsår som han fick av smuts. De lägger ett nytt örngott under schabraket efter varje ridpass.   

#8 Det finns en funktion till allt, sen att det inte alltid används rätt är en annan sak :) 

Padd använder man för att få en sadel att ligga bättre. Ta en häst som min Casanova, hans sadlar har åkt in och ut hos sadelmakaren för att få dom att sitta bättre. Men man har inte riktigt lyckats… (Min hoppsadel var nere till Tyskland och vände för att få hela bommen fixad.) Sadelprovaren sa att det gick inte få någon sadel att ligga perfekt på honom pga hans ryggform, men han mixtrade lite med paddar och kom fram till att fårskinnspadd fick sadeln att ligga bättre + att fårskinn är bra för ryggen (äkta fårskinn).

Men man bör ju i första taget kolla ut en sadel som sitter bra och helst slippa använda padd.

[slo]
0

#13 Jo men då är det helt okej med paddar, men jag har en svag känsla av att långt ifrån alla som slänger på det inte kan hitta en sadel som ligger bra…