Omsittning
Har nyss börjat med ridning igen efter flera års uppehåll. Tidigare red jag på en liten ridskola där alla i gruppen hade kommit olika långt i sin utveckling, därför kände jag att det var svårt att lära sig nya saker.
Ett begrepp som dykt upp på lektionerna nu när jag börjat rida igen är omsittning. Vad innebär detta?
I vilket sammanhang används det? Det kan inte betyda "byt sittben"? :)
~ ♥ fritzzjavel.blogg.se ♥~
Det är inte i traven? I så fall handlar det om att du sitter på fel ben, och omsittning är i så fall att du sitter ner ett steg så du hamnar på rätt ben när du rider lätt.
Det är det enda jag kommer på.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Det kan ha med balansen att göra om det gäller andra gångarter än trav som nämns ovan. Dvs. att man tynger lite mer i ena stigbygeln än den andra.
T.ex. om du har hoppat ett hinder och vill att hästen skall ta rätt galopp efter hindret. Då kan man tynga ner lite extra i den stigbygelsida dit man skall vända efter hindret.
Kan också vara att du fördelar vikten inåt eller utåt beroenda av vad för rörele du vill att hästen skall utföra.
#3 Ja det är sant, inte lika vanligt förekommande dock. Men det är ju samma sak/funktion som omsittning vid lättridning, så visst kan man använda det även i sådana sammanhang.
Jag tror att det handlar om att man sitter på "fel ben". Hur gör man för att sitta på "rätt ben"? Eftersom jag är ganska ny i sporten har jag svårt för att känna hur många steg hästen har tagit.
Varför frågar du inte din instruktör?
Du rider för en instruktör för att lära dig. Är det något du inte förstår så fråga instruktören och be denne att förklara vad den menar.
Precis som andra tidigare sagt så beror det lite på sammanhanget. Kan vara omsittning till rätt sittben i trav, omsittning för att komma i balans igen och så vidare. Du skriver att du tror det handlar om rätt sittben i traven. Fråga din instruktör vad som är rätt, hur du gör för att hålla koll på det (om du inte kan känna själv) och varför det spelar roll vilket ben du sitter ner i steget på.
Om ridläraren säger åt dig att "sitta om" när ni rider lättridning i trav, är det troligt att denne menar att du ska byta och sitta på rätt diagonal, för att då sitta om så sitter du ned två gånger istället för en.
Rent krasst. Det enklaste tipset jag kan ge dig för att snabbt se att du "sitter ned på rätt ben" är att du ska sitta ned när ytter fram rör sig bakåt. Antigen tittar du i spegeln i ridhuset (om du har sådana) eller så kollar du ned för att se hur bogarna rör sig.
Detta för att bla för tajmingen och för att hjälpa hästen med balansen.
Det är alltså hästens ben, inte dina sittben jag pratar om.
Var inte rädd att fråga ridläraren, gör det efteråt eller innan lektionen om det känns "pinsamt" att göra det inför din kamrater. Det finns massor med videosar på youtube du kan kika på för att förbättra din lättridning! Lycka till.
Ha också i åtanke att det kan vara något hela annat ridläraren menar, därför är det viktigt att fråga.
Anledningen till att jag inte frågat min instruktör än är för att det aldrig uppstått ett tillfälle där jag har kunnat fråga och därför tänkte jag att det fanns kloka människor på iFokus som kunde svara på min fråga :)
Uppstått ett tillfälle? Skämtat du med oss eller? Ett ypperligt tillfälle att fråga vad de betyder är när du bli ombedd att göra "omsittning". Annars har du tx hela träningspasset på dig, före eller efter träningen. Eller tx ringa och fråga.
Hon har bara bett mig göra det en gång och vände sig sedan direkt till en annan ryttare så "tillfället" var över på 2 sek.
Då kanske du bör byta instruktör, om du inte ens kan få fråga om saker. Alla mina tränare har ALLTID avslutat alla pass med att prata enskilt med varje ryttare. ( pratar även i början av varje pass )
#5 Ett skump är ett steg. Så om hästen springer så du slår ner i sadeln en gång så har hästen tagit ett steg. Meningen är att du ska sitta ner när hästen har det ben i marken som är mot sargen till (det ben som är utåt från volten).
I början, innan man har balans nog att riktigt känna varje skump tydligt var för sig så kan det gå att fuska genom att kika ner lite och se vilket ben du ser. Det ben du ser är mest troligt det ben hästen lyfter/drar fram. Och då tvärt om, det ben du inte ser är det ben som hästen har ner i marken.
Men tänkt på att inte bli sittande och stirra på hästens framben, ta en kik ner och hitta rätt ben, men titta snart upp igen så du håller styr och balans.