Hjälp med envist russ..
Hej! :)
Har ett russ som är 8 år, han köptes som ridponny men det blev inte så mycket mest gos ;) När jag blev lite äldre började det bli lite mer seriösare och så, (typ 1-2 år sen xD) Då började han ochså krångla, han var ju lat och tjock så om man drev på honom och använde spöt så sparkade han ofta. (Detta problem är finns inte längre då han orkar lite mer nu :)) Dessutom svängde han ofta in på fält m.m när han inte ville/orkade..
Nu är jag dock urväxt och kör honom istället och det går ju mycket bättre då han inte kan krångla med vagn.. Dock så blev han väl ganska sur i början när man tvingade honom att springa för han var fortfarande lat då. Nu är han smal o fin och springer gärna (Fortfarande ganska lat, Inte så jättebra kondition men han har ganska bra om man jämför med förut då han nu orkar trava 7 km utan paus nu :P Låter elakt jag vet..)
Men ska på ett distansläger med honom så har börjat rida honom igen och när han är trött eller helt enkelt inte vill längre så svänger han runt eller så, eller svänger in på vägen tillbaks till hans hage t.ex. Man får absolut inte tillbaka honom. Man kan inte styra eller använda spöt, han har lärt sig att spöt betyder "framåt" så han tror jag vill att han ska trava…
(Sista gången var när jag red honom med en kompis men tror att han hade ont i ryggen då jag ridit honom mycket nåra dagar tidigare, och han inte var "van".. Eller ja min MAMMA trodde det xD)
När man dessutom går ut o går med honom så kan han bli trött eller uttråkad och då börjar han svänga runt eller bara slänga sej bortfrån en ner i diken eller liknande, förra gången slängde han sig åt sidan så att jag brände upp mitt finger på grimskaftet…
Jag undrar om det går att träna bort dessa saker, och ska jag avsluta när han börjar såhär eller ska JAG bestämma när det är slut inte han? :P Han är dessutom världens snällaste vanligtvis och kan t.om gå lös ;) Vet inte om det bara är något fjant han börjat med för att få slippa (även fast han oftast inte får det) elelr om det är p.g.a typ dålig kondition eller liknande…
Börja med att låta någon kunnig veterinär kolla att han inte har ont någonstans. Smärta finns ofta i grunden när en häst börjar sätta sig på tvären.
Först och främst så longerar du han lika i båda varven för att se om du kan uppfatta några oliksidigheter mellan varven. Om dom finns så notera vad för något som ser oliksidigt och försök spåra det till någon del av kroppen. På så sätt så finns det något att diskutera runt.
Andra misstanken är att sadeln inte passar han då han ändrat kroppsform.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Vi har bara ridit barbacka förut.. Vi hade en sadel tidigare men han blev galen av den för att den var förliten så sen red vi barbacka göera somrar efter det o sen köpte vi en sån där.. Bomlös tror jag det heter o så red jag för dn ridlärare ett Litet tag sen nu kör vi honom mest Det är nånting med hans ena framben.. Problemet är att vi inte ve vad, vart hos en veterinär o de gjorde böjprov o allt sånt men de hittade inget fel, ridläraren sa ochså att hans gångarter var orena.. Vi har kollat honom men ingen veterinär hittar något fel o.o Okej tack :)
Varför skall du rida en häst du vuxit ur? Låter helt galet!
Att en häst som knappt är inriden får stå en lång period och sedan krånglar och testar när en liten ryttare som missbrukar spöet skall rida är allt annat än konstigt, utan låter snarare som något man bör förvänta sig.
Hästen har aldrig bättre kondition är vad du underhåller, att försöka tvinga hästar att springa långa sträckor låter märkligt i mina öron, arbeta långsamt upp konditionen stegvis, på samma sätt som du skulle göra med dig själv.
Sedan måste jag bara fråga, red ni två stycken på ett russ som du ensam vuxit ur?!?
Är din mamma hästvan och hur gammal är du, för jag är ledsen, men detta låter ju galet!
#3: Det låter som en häst med fysiska problem. Är rygg och ben röntgade?
Jobba mycket från marken med tillit och ledarskap, bygg upp hans kondition och styrka långsamt och med en långsiktig plan, använd bara utrustning som passar och överbelasta honom inte.
#5 ok tack :) Nej inget är röntgat.. Oki :) Tips på övningar/lekar man kan göra? :p
#6: Promenader och tömkörning/tömlongering är alltid bra. Mycket skritt - mil och timmar i skritt - är nyttigt så länge konditionen är klen.
Oki :)
PS! Tömlongera INTE mer än högst 20 minuter innan hästen är van och högst 45 minuter när den är fullt igång.
#4: Men snälla, tänk efter lite..
Låter som du inte alls fattar vad hon menar med texten?
Och vadå galet, man kan väl tusan rida en häst man vuxit ur, bara man inte är FÖR stor? Om du inte har något smart att säga så säg inget alls.
#10 Vad man menar med "vuxit ur" kan vara ganska individuellt, det kan tolkas som att man är FÖR stor också. Dessutom tyckte jag hon sa flera smarta saker.
#11: Kanske om konditionen. Men alltså tror inte hon är så dum att rida en häst hon är för stor för OCH rida distans också?
Och att #4 ''tjatade'' om att dte låter helt galet, låter som om hon tror att Hyvens är helt dum?
Tror att hur okunnig man än er så känner man om man är FÖR stor för en häst. Och tror att hennes föräldrar skulle ha sett det också isf.
Men hon är inte för stor.
Är IRL vän med henne, det är jag som är kompisen som red MED henne, och vi red på enskilda hästar..
Och undrar också om vad #4 fick detta ifrån? ''Att en häst som knappt är inriden får stå en lång period och sedan krånglar och testar när en liten ryttare som missbrukar spöet skall rida är allt annat än konstigt, utan låter snarare som något man bör förvänta sig. '', undrar var hon fick ifrån att ponnyn knappt är inriden?
Eftersom vi har haft just en sådan ponny som du beskriver skulle jag föreslå att du kontaktat någon som är van vid hästar som körs.
Har du sällskap då du är ute och kör?
Det kan hjälpa väldigt mycket just om han får för sig att vända. Hästar är ju flockdjur som du säkert vet. 😉
Om ponnyn inte är ren i gången och en veterinär har tittat på honom och sagt att han inte är halt, skulle jag tipsa dig om att ta ut en equiterapeut. Han kan vara sned i kors eller bog, vilket kan göra att gången är oren.
Då det gäller träningen bör du öka dosen och hastigheten succesivt. Visst kan du skritta mycket i början men eftersom russ är naturtravare så förflyttar de sig mer ekonomiskt i trav. 7 km i trav (utan skrittpaus) räknas knappast som bra kondition på ett russ. Det är en bit på väg men när han travar 1-1,5 mil utan att bli särskilt trött så kan du nog börja räkna med att din ponny börjar få bra kondition.
Sen till sist tror jag att om du jobbar mycket från marken med din ponny så kan du få ordning på hans idéer om att vända när det passar honom. Gå ut och gå, backa, vänd, spring, stanna. Be honom flytta sig för dig och låt honom gå något bakom dig. Se till att han har respekt för dig. Då kommer han att sköta sig framför vagn också tillslut.
Jag vet vem din ponny är och tror att det kommer att gå jättebra att få ordning på honom. Ta hjälp och fråga gärna igen. Om du vill får du gärna kontakta mig (via PM) så kan jag kanske hjälpa dig lite med andra tips.
Lycka till med ditt fina russ.🙂
MiriamPiriam; hur har du vuxit ur en häst om du ej är för stor för den undrar jag då?
Att hästen verkar sparsamt riden står i inlägget, nu är hästen 8 år, hon började rida hästen för 1 - 2 år sedan, och nu har hon vuxit ur hästen och kör den därför istället.
Jag anser att sättet att rida som beskrivs i TS inlägg är under all kritik och vidhåller helt mitt inlägg i nummer 4. Jag anser att det låter själviskt och ogenomtänkt rakt igenom, och jag har inte hört ett ord som får mig att tro att detta vore god hästhållning. Hästen, hästens behov och hästens kapacitet måste alltid vara grunden, inte vad en eventuell ägare/ryttare har för tokiga infall… Att människan skall vara ledaren innebär att vederbörande skall se till att även hästens behov är tillfredsställda innan något nytt påbörjas.
"…jag red honom med en kompis…" Står det i inlägget, inte jag red ut med en vän eller dylikt.
Jag förstår verkligen inte varför ni på RIF ALLTID ska anmärka på ord och klanka ner på folk. Alltid gör trådskaparna helt fel och ni vet alltid bäst.
Vi uttrycker oss väldigt olika speciellt i skrift och om man råkar skriva något som KAN misstolkas så hackar man istället för att fråga vad man menar.
Alla tycker olika om saker och ting men att påstå att man inte handhar sin häst på ett bra sätt tycker jag är rakt igenom elakt.
Jag tror inte att någon som har ett djur medvetet gör det illa. Frågar man får man svar, ja, men att ge råd är INTE samma sak som att anklaga folk för misskötsel av sina djur.
Tusen; detta är ett diskussionsforum där man kommunicerar genom det skrivna språket, att då skriva det man avser är fundamentalt för att läsarna skall kunna förstå. Skall alla anta att samtliga skriver fel och avser något helt annat än vad de faktiskt skriver? Hade någon gjort det mot mig hade jag blivit irriterad, det gäller att läsa vad som faktiskt står och inte tolka in en massa annat i det.
Svenska språket har Skrivregler, det är dem man följer när man läser och tolkar, följs dem så uppstår inga tveksamheter. Det måste ju ändå vara grunden att kunna tro på det som skrivs, framför allt när det är vår enda kommunikationsmöjlighet här.
Som sagt, jag står för varje ord, och jag anser mig ha motiverat dem. Att slå fram en häst är inte acceptabelt, inte heller att pressa en häst över dess förutsättningar. Att sluta rida en häst för att man är för stor men sedan ta med samma häst på ett distansläger är för mig helt ologiskt och jag inte inte förstå den tankegången…
#16 Jag menar inte alls att man ska utgå ifrån att alla skriver fel men eftersom det är många yngre på denna sida kanske man ska börja med att fråga vad man menar innan man uttalar sig om missförhållanden och klankar ner på personen i fråga.
Även vuxna kan pga att det skrivna språket inte kan läsa ansiktsuttryck eller alltid kan innehålla alla nyanser i det talade språket gör att vi ofta förkortar det vi skriver. Det blir helt enkelt för mycket att läsa.
Vad jag vill ha sagt med detta är att:
Fråga först innan ni uttalar er om något som kan missuppfattas.
Läs med "snälla" ögon.
Utgå från att den som skriver vill sitt djur väl
Okunnighet skall man arbeta emot men inte håna eller banna.
Att du sedan är av en annan åsikt skall heller inte vändas emot dig.
Det är precis som du skriver ett diskussionsforum och ALLA har rätt att tycka och fråga utan att bli kallade för ******
Tusen; alla har inte rätt att tycka eller säga utan att bli emotsagda. Inte heller har alla rätt att uttrycka sig, det är en subjektiv rätt. Kan du ej läsa/skriva/uttrycka dig i text så bör du ej hålla till på ett diskussionsforum då det är kommunikationsmedlet som är tillgängligt här.
Att säga att man slår fram hästen med spöt låter enligt mig inte sunt, oavsett om det är en vuxen eller ett barn som gör det. Skillnaden är väl att det i detta fall kanske är en vuxens fel då barnet ej skulle varit ensam med djuret överhuvudtaget. Det går inte att läsa något annat än det som står och det som står är i detta fall relativt klart enligt mig.
Moa-, Ett skrivfel så vad? Och tanken på att hon är ett barn som skrivit fel så ska man väl inte börja skriva ''Red du två på honom som du ensam vuxit ur?!'' är väl inte världens trevligaste attityd eller vad?
Man kan väl typ skriva ''Menar du att ni red två på honom?'' eller så.
MiriamPiriam; men det var ju det som står? Hur skall jag tolka något som något annat än det som faktiskt står?
Moa-, genom att tänka efter lite.
#18 Om du skulle ta och läsa vad jag skriver istället för att lägga till saker jag aldrig skrivit så kanske du förstår vad jag menar.
Jag har heller inte uttalat mig om vad du tycker. Din åsikt har jag aldrig diskuterat och tänker heller inte göra det. Inte någon annans åsikt heller för den delen.
Jag tycker bara inte att du ska kalla människor för olika saker bara för att du inte vill fråga vad de menar.
Och anta att någon avser något helt annat än de skriver…? Snälla tänk inte när du läser mina inlägg, utan läs vad jag skriver istället.
#23 Detta har jag aldrig skrivit : " alla har inte rätt att tycka eller säga utan att bli emotsagda." Så försök att låta bli och lägga in egna påståenden utan läs som sagt.
Sen kan vi lägga ner denna diskussion. Du är tydligen en av de som vill tala illa om andra istället för att hjälpa till.😕
Nej, däremot tänker jag påtala saker som låter helt befängda när jag ser dem. Vi människor är ansvariga för våra djur och vi måste därför vårda och värna om dem. Djuren kan inte själva försvara sig, utan då är det upp till oss människor att göra det.
Skriver någon ett inlägg så kan jag endast bemöta och kommentera det som står, något annat kan jag ej uttala mig om. Jag kan inte anta att någon menar/avser något annat än det som skrivs. Jag står för allt jag skriver, däremot vill jag ej beläggas för annat än det jag faktiskt skrivit.
Först och främst måste ponnyn utredas ordentligt, det är mycket möjligt att han helt enkelt försöker säga till er att han inte mår bra. Veterinär, equiterapeut/kiropraktor och hovslagare borde göra en riktig genomgång, och är det något med frambenet så röntga. Aldrig en bra idé att spöa fram en häst och särskilt inte utan att veta anledningen till att den beter sig som den gör.
I övrigt så uppfattade jag texten precis som Moa. Är själv lite otydlig ibland när jag skriver, men på forum så får man ju läsa det som står, och har man skrivit något som folk missuppfattat är det ju bara att förklara det. Sen naturligtvis så kanske ni som känner varandra uppfattar texten på ett annat sätt men vi andra kan inte läsa mellan raderna på samma sätt.
Måste bara fråga här nu då, vad betyder urväxt i detta fallet? Det brukar ju betyda att man växt ur= blivit för stor, men uppenbart inte här?😉
( #12 det finns många som inte känner/ser att de är för stora för en häst.)
Hoppas allt löser sig till det bästa med ponnyn så ni kan ha roligt på lägret, lycka till!🙂
Tusen, Hyvens gillar inte ens Moas inlägg (har hon sagt IRL iaf)..