Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: bilderfilmer
Läst 1044 ggr
Zebra02
0

Vilken av klippen är bäst tycker du?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vilken av klippen är bästa sättet att lägga en häst ner?

1. ###

Zebra02
5

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Eller

2.

imsuchadiva
0

Tänker inte ens titta och tänker svara ingen. Förstår inte vitsen med att "lägga ner" en häst.

Zebra02
0

Om du sulle lägga en häst ner på vilket sätt skulle du göra det?

Hitta dessa klipp på denna blogg: http://vivanolivia.blogg.se/2013/september/nar-malet-ar-inlard-hjalploshet.html

Aribigga
3

Men varför skulle man göra det? Jag vill helst han min häst stående, ligga ner kan han göra när han sover :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Stallmima
0

Jag håller med #2 ser inte poängen i det hela, såvida jag inte jobbar på cirkus då. Men näää jag gör annat med mina pållar

VilmaKristina
3

TS frågade inte om vad ni tyckte om att lägga hästen ner utan om vilken teknik som var bäst.

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

LinaN
4

Det finns många anledningar till att lägga ner en häst, bland annat så är det ett bevis på hästens tillit till dig som människa. VÅGAR hästen lägga sig när du är med? Gör hästen det villigt? Eller blir det stridigt?

Jag kan inte be min häst lägga sig ner på kommando, för vi har inte tränat på det. Däremot så har jag fått bevis att han är väldigt trygg med mig som partner eftersom när vi vart på vetrinärkliniken i våras för hältutredning så la han sig ner i ridhuset och rullade grundligt, på ett ställe han aldrig varit på förut! För han litade på att jag höll koll på faror.

Cirkustrick säger någon, visst, tyck ni det. Men för min del som har en så stor häst så hade det vart praktiskt om han kunde ligga ner när jag flätar manen på honom istället för att jag ska stå och balansera på en pall…. ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Brollan1
4

Om man skall lägga ner en häst så måste man veta varför man vill göra det. ex är det ett trick, en nödvändighet, uppfostran. Vilken metod som är bäst skiljer sig med anledningen till nedläggningen.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

CelsiusT
0

#7 Fast  om man ser liggandet som ett trygghetsbevis så är det ju i så fall självmant läggande. Inte att man tvingar hästen ner i liggande position.

Mina hästar ligger gärna ner tillsammans med mig. Jag har det inte på kommando, men är det mysigt väder ute och jag sätter mig i hagen så kommer dom gärna och lägger sig intill mig som hundar. Gärna så nära så det går att placera huvudet i knät på mig. Ibland är det så dom nästan slåss om vem som får ligga närmast ;P Det ser jag som trygghet, uppskattning och avslappning.

TS: Såklart ser det ju trevligare ut när hästen självmant lägger sig ner. Jag vet inte hur detta är inlärt, men det ser ju såklart trevligare ut. Ser ut som om det är inlärt av att man fångat beteendet, och det är ju trevligaste sättet. Men det är absolut inte säkert att det är tillvägagångssättet som använts. Men helt ärligt så tycker jag inte att första filmen var den värsta filmen jag sett på när dom med rep drar ner hästen (nu såg jag förvisso inte hela för den var så lång, spolade en bit in där man fick se hur han hade repen och att hästen la sig ner). Många gör liknande fast att man håller i benet och drar det bakåt tills hästen ger efter och lägger sig. Att det är rep som håller i benet ser lite mer "makabert" ut, men är egentligen inte värre än att man håller i det för hand.

Medarbetare på westernridning.ifokus

LinaN
0

#9 menar inte att ligga ner är trygghetsbevis, utan själva rullandet i mitt fall på kliniken.

Jag försöker lära in att ligga på kommando, då har jag godis, ser till att vi har lekt och jobbat en massa innan så han är alert, intresserad och framförallt svettig. För då vet jag att han kommer i 98% av fallen lägga sig för att rulla.

Så när han börjar kraffsa för att lägga sig, så ger jag röstkommando och handsignal (sätter mig på huk och klappar på marken) och när han lägger sig ner så är jag snabbt framme och ger en godis.

Just detta långa klippet har jag inte sett, men såg ett annat på bloggen där dessa filmer lades upp också, och där lägger de ner en unghäst med hjälp av rep och det är inte särskilt våldsamt heller MEN hästen uppvisar inlärd hjälplöshet, att den gör inte det för att den vill utan den gör det för att den måste. Och jag försöker så långt det går att göra saker MED min häst inte MOT honom…. Det är iaf vad jag försöker efterleva :)

Zebra02
0

putt

Zebra02
0

putt

Zebra02
0

putt

LinaN
1

#11 #12 #13 sluta putta, folk svarar när de vill och kan. :)