Bygga ryggmuskler?
Min häst som jag är medryttare på blir riden 3-4 ggr i veckan, då av mej. Någon enstaka gång av ägaren. Denna hästen ska inte gå iform eftersom hon bara blir stretig och jobbar fel muskler.
Så hur ska jag bygga ryggmuskler utan att gå iform??
Klättra, gå i djup sand/snö, gå nerför branter, jobba sidledes osv. Tänk på att hästen ska skritta, då jobbar ryggen bäst genom dom olika övningarna. Om hästen får springa på uppför/nerför så hänger inte ryggmusklerna med på samma sätt.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Okej, tack så jättemycket!
Klättra, klättra, klättra. Tömkörning. Rid mycket i skritt, pigg och framåt, variera med samlad om hästen orkar. Låt hästen lyfta på benen över stock och sten. Rid hellre en bit utanför stigen i skogen än rakt på stigen så att den inte bara kan gå rakt fram utan måste använda alla muskler (och hjärnan - hästen blir ofta tröttare av att behöva jobba så).
Om du rider på banan så är cavaletti bra. Ibland lägger jag bara bommar "lite hur som helst" också och skrittar över, då blir det precis som i skogen med stockar som ligger huller om buller. Alltså istället för att lägga dem | | | | | så kanske jag lägger dem / / \ \ / \ / / - bra träning för unghästar/hästar som inte är så säkra på foten.
Utnyttja eventuella nedförsbackar med att samla ihop skritten. Låt alltså inte hästen "springa på", utan skritta sakta, sakta, sakta, så att du får med dig hela hästen. Om det blir för jobbigt - gör en halt och ta ett steg i taget. Så småningom när hästen orkar kan du dessutom passa på att göra sidförflyttningar när du skrittar nedför. Då får dem med bakbenen och rumpan - bra för ryggen.
Se till så att hästen äter ett bra foder och har möjlighet att kunna bygga muskler.
Jag tror dessutom att formen kommer att komma ju mer muskler hästen får. :)