Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2101 ggr
Offbeat
2013-10-03 23:19
0

Strömedel

Vad använder du för strömedel till din häst?
Har alltid haft spån men ska nu byta stall och funderar på att testa halm, hur gör man en halmbädd, snabbast/bäst. Har världens stökigaste häst kan tilläggas. Tacksam för svar!

Caroline L
2013-10-04 01:44
0

Jag hade också spån. Tänkte byta till spånpellets eftersom det är så lätt mockat. Halm är enligt mig jobbigt att mocka och inget jag föredrar.

Guling
2013-10-04 07:09
0

#0 Har du en stökig häst så skulle inte jag rekommendera halm, då trampas ju bajset ner i halmen oxå… Mitt tips: Testa Halmpellets - det ligger bra på plats även hos stökiga hästar (vattna när du lägger in första omgången). :)

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

Tusen
2013-10-04 07:35
0

Jag tror det är väldigt individuellt hur olika strömedel passar olika hästar.
Jag hade en gång en häst som var OTROLIGT stökig i boxen då hon stod på spån. Då jag bytte stall var det halm som gällde och då blev det mer lättmockat. Hon ville nämligen gömma bajset och det kunde hon göra med halmen men inte med spånet. Det var därför hon rotade runt i spånet. I halmbädden bajsade hon  (i ett hörn) och täckte det sedan med halm. Därefter nytt bajs och ny halm. Det blev oerhört mycket mer lättmockat än i spånet där allt låg överallt. (Hon finns inte längre.)

Numera har jag torv och halmpellets.

Chestnut
2013-10-04 08:11
0

Har spånpelletsbädd ihop med lite kutterspån på toppen. Funkar utmärkt till ena hästen - andra har bara blivit ännu mera stökig så funderar på att lägga en ordentlig torvbädd istället.

Med vänliga hälsningar
Chess

JTphoto
2013-10-04 20:42
0

Jag har sågspån till mina hästar :D Fungerar jättebra :D

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

imsuchadiva
2013-10-04 22:03
0

Jag har halm till ena, spån/torv halm till andra, spån/torv till den tredje. Hatar att mocka i torv och spån! Torv/spån är de bästa du kan ha för hästens hovar. Halm är bra för att hästen alltid har något att pilla i. Spån & halmpellets gillar jag inte alls. Hade halmpelletsen ett tag hos Lotta och det luktade inte hallon direkt.

Offbeat
2013-10-04 23:51
0

Funderar på att försöka få till en torvbädd med halm ovanpå, permanentbädd var tanken.. Känns som att det kan bli hur bra som helst eller raka motsatsen :P

LinaN
2013-10-05 09:51
0

Har haft det mesta till min lortgris.

Spån är det vi har just nu.

Halm så fick vi ha djupströbädd, torv så blev det strul med röta trots bädden kalkades. 

Däremot så funderar jag på värmepellets, är flera i stallet som har det och det verkar funka oerhört bra plus att jag provade att mocka i det till en stallkompis när hon var sjuk och det tog mig 10 minuter att mocka + packa hö + göra foderhinkar! Medan att mocka till min i spån tar ca 20 minuter enbart. Så jag är inne på att faktiskt byta och prova värmepellets. Man bhöver ca 6 säckar att strö in med, och 3 säckar motsvarar samma pris som 1 spånbal… så jag är rätt säker på att det blir ett byte nu framigenom….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

JustMySelf
2013-10-06 00:39
0

Jag har torv, funkar bra till min 🙂Tycker halm ser mysigt ut och det är bra för hästen att kunna plocka och äta lite då och då, men jag har får ont i ryggen av att mocka i det så min häst får bara lite halm till kvällshöet.

Vad är det som gör att ni tycker att värmepellets/spånpellets är lättare att mocka i? Har aldrig testat det men det kanske vore något då det ofta tar typ 20 min för mig att mocka…

Chestnut
2013-10-06 07:50
0

#9 Det ramlar igenom på grepen när man plockar upp högarna (till skillnad från kutterspån som fastnar på ett helt annat sätt tycker jag) och det suger upp urin riktigt bra.

Med vänliga hälsningar
Chess

LinaN
2013-10-06 09:39
0

#9 det är som kattsand nästan, kisset ligger som kakor under ytan och bajsarna lyfter man upp i spångrepen och ströet bara rinner emellan. Det blir som att rensa kattlådan med en sjukt stor kattbajsspade ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Offbeat
2013-10-06 23:16
0

Har funderat på pellets med, men denna vinter blir det halm för jag har redan kört en bal till nya stallet som väntar på mig och häst. Är det "lätt" att göra halmbädd åt en ganska stökig häst? Hur bär man sig åt, har läst att man ska vända ner skiten så den hamnar underst tillsammans med kisset och bara fylla på ny halm i nån vecka. Alltså inte ta ut något första dagarna. Kan detta funka?

mikatherider
2013-10-07 07:01
0

Min häst kan oxå vara rätt stökig, men det beror mest på att hon går runt. Förrut stod hon på spånpellets och det funkade inte alls! Det började bara lukta illa och hur man än mockade vart det tillslut helt blött eftersom hon rörde runt sitt kiss (bytte bädden helt en gång på 4 månader). Men jag vet flera i stallet som tyckte det är super med spånpellets men det passade helt enkelt inte mig och min häst. Har nu gammal hederlig torv och jag är så lycklig. Det funkar superbra. Hon har inen bädd utan jag vänder på det varje dag. Tar lite mer tid men det är värt det då boxen är torr och ren. Sen har hon halm i nät i boxen oxå delvis för att ha något att göra. De andra i stallet blandar torven med halmpellets de kallaste månaderna eftersom torven fryser, så tänkte prova det när det börjar frysa (:

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"