Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: stallet
Läst 1811 ggr
minihästar
0

Pris på lösdriftsplats

Undrar hur mycket ni kan tänka er att betala för lösdriftsplats runt sthlm? Hittade en som tog 5000:- för hingst, 3500:- för valack och sto/månad. Fri tillgång på havrehalm/hö  Sadelkammare, skötselplats, möjlighet att stalla in på utebox enstaka tillfällen eller exempelvis vid skada/sjukdom…har aldrig ägt en häst tidigare men tycker det låter väldigt mycket, vad tycker ni?

Tusen
0

Jag tycker det låter väldigt dyrt och varför skulle en hingst i lösdrift vara dyrare än ett sto? Jag kan i.o.f.s. tänka mig en hel del ursäkter om att hingstar är besvärligare men det kan man ju knappast räkna med. Det finns hingstar som fungerar utmärkt i valack/hingstflockar. Och matmässigt är det ju knappast någon skillnad.

Caroline L
0

Tycker också det låter lite åt det dyrare hållet. Men sedan spelar tjänsterna in, vad som ingår och vad som inte.

Här har jag sett lösdrifter från 700 kr - 2500 kr.

JustMySelf
0

Tycker att det är på gränsen till för högt, men så farligt är det inte eftersom grovfoder ingår. Men det beror ju lite på hur centralt det är också, "runt Stockholm" är ganska stort…

Aribigga
0

Till en stor häst tycker jag att sto och vallackpriset är okey. Strö och foder kostar, och underhåll av byggnader, hagar och el. För att inte tala om jobbet med underhåll av dessa också. Ingick mockning vill stallägaren förmodligen ha en slant för den tiden också.

lurvponnyn.vimeddjur.se

minihästar
0

så här står det, vet inte hur det är med kommunikationer ut:

Parasitfritt bete i Norra Stockholm erbjudes!

Centralt men ändå i lantlig idyll med nya rejäla ordentliga hagar anpassade till både hingstar och ston. Tillgång till gräsbana, fina ridvägar men även ridhus/träningsanläggning finnes ca 1 km bort.

Gården ligger mellan Arlanda, Vallentuna och Upplands Väsby i Rosersberg. Restid till gården, ca 10 min från Arlanda, ca 10 min från Vallentuna, ca 15 min från Upplands Väsby.

Nu kommer vi erbjuda några få betesplatser i sommar, men även lösdriftsplatser till vintern i mån av plats.

Lugn liten gård utan prestige, här får man vara som man är!
Önskar lugna skötsamma hyresgäster, kommer välja hyresgäster med omsorg då ordning och reda och hästens bästa alltid ska stå i centrum.

Markerna har inte belastats med djur på 30 år så det är viktigt för mig att hästarna som kommer hit utifrån går i en övergångshage och avmaskas samt kontrolleras ordentligt efter hovskabb, då denna är en vanlig förekommande parasit i stall runt om i norrort innan vi släpper ihop den med de andra hästarna.

Vi strävar efter att alltid ha friska och sunda djur på gården och därmed arbetar förebyggande emot parasiter samt smittsamma sjukdomar.

Bete
     Hingsthage med ordentligt elstaket 3-4 trådar     
                                                                                                  Hingst 4000:-/mån
                                                                                                  Valack 3000:-/mån

Stohage med ordentligt elstaket 2 trådar
                                                                                                  Sto 2500:-/mån
                                                                                                  Valack 3000:-/mån

Lösdrift
     Hingstlösdrift med ordentligt elstaket 3-4 trådar och ligghall fri tillgång på grovfoder havrehalm/hö.
     Sadelkammare, skötselplats, möjlighet att stalla in på utebox enstaka tillfällen eller exempelvis vid skada/sjukdom.
     Hingst 5000.-/mån
     Valack 3500:-/mån 

Stolösdrift med ordentligt elstaket 2 trådar och ligghall fri tillgång på grovfoder havrehalm/hö.
    Sadelkammare, skötselplats, möjlighet att stalla in på utebox enstaka tillfällen eller exempelvis vid skada/sjukdom.
    3500:-/mån

Vatten på vintern vatten i thermobar, vardaglig tillsyn och salt ingår självklart.

Ponny (A-C) 50% av priserna.

Vid fler än 3 hästar från samma ägare (i mån av plats) utgår en individuell prissättning, ring för pris!

Aribigga
0

Jag tycker det låter väl värt sina pengar. Fast jag förstår heller inte varför hingst ska vara dyrare, kanske för att det är en risk på något sätt?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Tusen
0

Är hagarna så bra som man skriver borde en hingst absolut inte kosta mer än en sto.

Aribigga
0

Det kanske kan vara så att de egentligen inte vill ha hingstar och därför sätter ett högre pris?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Tusen
0

#8 Förmodligen men då kan man väl skriva det istället. 😎

Zaphix
0

Betalar nu 700 kr för lösdriftsplats, inklusive fri tillgång på hösilage, halm som strö och vatten. Tillgång till box att mata i och vid sjukdom, sadelkammare, duschspilta, fint stall, tvättmaskin och torktumlare, bra förvaringsmöjligheter, ridbana o.s.v. Sjukt billigt dock. Ligger på Öland, tror att priserna generellt är rätt billiga här.

Men rätt liten hage.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Aribigga
0

#9 Det tycker jag med 👍

lurvponnyn.vimeddjur.se