Stå still när man ryktar?
Jag har ett problem med min medryttarhäst, bär man ryktar han vägrar han stå still, det tycker han är tråkigt, han vill hellre gå och beta på gräset brevid :I Hur ska jag göra för att få han stå still?:)
Sluta borsta? Borsta bara det som är nödvändigt för det som du tänker göra och skippa allt annat. Hästen har sagt sitt om situationen.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Bind upp hästen i stallgången. Rykta bara någon gång i månaden om han inte gillar det. Borsta bara av lite snabbt med en vanlig borste innan ridning.
Låt honom beta medan du ryktar, varför bråka med hästen? Ställ honom där det finns mat och låt honom äta, så kan du säkerligen borsta tills han blänker utan att han bryr sig.
Finns det inget gräs? ge honom en näve foder eller en tuss hö att pilla med istället.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Flytta tillbaka honom när han flyttar sig, be honom att inte äta.
För mig är det viktigt att min häst står stilla när jag håller på med honom. Han är en körhäst, dom måste helt enkelt kunna stå stilla vart som helst i mina ögon.
Han äter hela dagarna, så han får helt enkelt stå ut med att inte äta under de timmar jag sköter och tränar honom.
Klar hästen vill äta gräs om du är ute och inte den är fastbunden. Stå på ett ställe där du kan binda upp hästen säkert, helst inomhus då
Det är så att vi har satt man kan binda upp dom utomhus för ni som undrat ;) Tack för all hjälp allihopa!
Jag låter min häst äta när jag pysslar om honom. På så sätt blir det positivt och mysigt. Binder upp i stallet och tar oftast in i samband med någon av fodringarna. Så får han halva sin giva mat innan ridningen och andra halvan efter. Hästen står då still och har inget emot att borstas eller sadlas och jag får min dos av mys 🙂 Dessutom är det positivt när vi kommer hem och resten av maten blir belöning för arbetet.