Sätta igång ett varmblod
Min hyresvärd har gett mig tillåtelse att sätta igång hennes varmblodsvalack som har blivit gående i säkert 4-5 år. Frågan är bara hur jag ska göra detta på bästa sätt? Han har blivit rätt rund om magen, då han går i hage dygnet runt. Man ser att han har fina muskler under allt fett och likaså ett fint steg, så att kunna rida dressyr med honom igen hade varit underbart! Jag har börjat att promenera honom lite i hagen (då jag vill lära känna honom lite bättre), men tar gärna emot tips på hur jag ska kunna aktivera honom mer. Han har blivit riden grundligt innan, både dressyr, hoppning och skogsturer, men sist min hyresvärd skulle prova att rida honom fick han sadeltvång och ballade ur totalt. Så hur motverkar man det? Hade han inte lidit av det hade man kunnat skritta ut honom i skogen, men det är lite svårt då man inte vet om man kommer bli avslängd på direkten…
Så ja, hur aktiverar man en häst på bästa sätt när man inte kan rida den än?
Rund häst == dålig passform på sadeln. Longera utan ryttare tills hästen har blivit av med lite övervikt samt att sadeln passar hästen igen. Noll kraftfoder bara hö. Starta långsamt och öka belastningen sakta så att du vänjer in hästen på vad den skall göra i framtiden.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#1 Ja sadel får man inte på honom i vilket fall som i nuläget pga sadeltvåget. Men finns det några bra longeringsövningar mer än enbart skritt/trav/galopp i cirkel?
I början så är vikten erat största problem så ta hand om den först innan ni börjar med något annat. Med övervikt så är det inte något som går lätt för hästen och då blir det tråkigt för båda att utföra det. När vikten har kommit ner på en acceptabel nivå så är hästens kondition ochså bättre och då kan du börja fundera på nästa steg. Så ta allt i rätt ordning så blir det en bra färd för er båda.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
- Lär dig att tömköra och tömlongera (finns böcker, filmer och clinics på olika ställen i ämnet)
- Ut och braka loss bland stock och sten - gå i snårskog slalom mellan träden
- Klättra i backar (led honom)
- lägg ut bommar när du longerar
- ev löshoppa studs
Vad gäller sadeltvång köpte en i familjen nyligen en superfin häst med det. Några tips som vi märkt hjälpt oss är:
- Befäst ditt ledarskap (NH), använd 7 games
- Träna med täcken, presseningar osv över och under hästen
- Hoppa upp barbacka från en hög pall/sten/staket etc första gångerna så att hästen vänjer sig vid tyngd på ryggen utan att det är obehag med sadelgjord.
- För vår häst var snedbelastning det allra värsta. Han får panik så att det står härliga till om man inte är mjuk som ryttare när man hoppar upp. Vi kommer alltså så gott som ALLTID använda pall vid upphoppning.
- Se till att sadeln är jämn i stoppningen, bommen hel och att den passar hästen perfekt (ev med en gelpadd under för att minska obehaget men då viktigt att den passar perfekt med padden och alltså inte blir för trång)
- Använd en sadelgjord av rätt längd med resår på båda sidor som gärna har tryckavlastande platta under till (typ eric le trixerant men finns billigare "kopior") och var noggrann med att spänna sadelgjorden lite i taget
- Gå gärna en kort promenad el longera en kort stund med sadel på innan du hoppar upp
lycka till!
Med vänliga hälsningar
Chess