Rakning?
Hur gör ni nu på vintern/hösten, rakar ni eller inte? Hur mycket rids era hästar samt hur lång päls får de?
Min 26 åriga russvalack får otroligt lång päls på vintern, men har aldrig blivit rakad. Han rids ganska mycket och aktivt, hoppar en den och så. Då han fortfarande är riktigt fräsch och pigg! Men han har redan mycket vinterpäls och blir väldigt svettig efter en uteritt på MAX 1 ½ timme som han innan klarat sig undan med lite svett på halsen.
Då han kommer få minst dubbelt så lång päls och hans rids ganska mycket så tror jag det bästa hade varit att rakat honom. Dock är det inte jag som äger honom så det är lite svårt, pratade med ägaren förra året och hon tyckte att han klarat sig i då 25 år och att han antagligen skulle vara rädd för rakaparaten..
Men nu så kommer han antagligen ridas lite 'hårdare' än förra vintern, och som sagt så får han 1 meters lång päls.. Hela han blir full av svett, och tar lång tid innan han blir torr.
Så, hur gör ni? Och hur tycker ni att jag ska göra, hur hade ni gjort om ni var mig?
(Bild från Mars förra året)
Min häst hålla mer eller mindre i tävlingskondis. Klipper honom inte då han knappt får någon vinterpäls alls.
#4 Jaokej! :))
Hade Balder haft mindre vinterpäls hade jag antagligen inte funderat på rakning :/
Jag har två hästar och funderar på att klippa en av dem då hon får ganska mycket päls. Den andra däremot klipps inte då hon är väldigt frusen och får oftast inte så mycket päls.
Jag förstår att du tvekar med din häst men jag hade nog inte klippt den då den är ganska gammal. Äldre hästar mår bra av att ha päls som värmer så de inte behöver lägga energi på att hålla värmen.
Men om du ändå vill klippa den gör i så fall någon form av spårklippning/täckesklippning. Då finns det fortfarande mycket värmande päls över ryggen.
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
#6 Jo, det skulle vara skönt om han inte fick så mycket päls så att man inte behövde tänka på rakning alls. Men när han får så himla lång päls, svettas som en gris så funderar man ändå på om det är bäst för honom då. Tar så lång tid att torka all svett också. Men i så fall rakar jag inte hela honom, utan täckesklippning eller liknande som du sa! :)
Min ponny klippte jag året runt när han tävlades hårt och relativt högt eftersom han fick jättelång päls som inte försvann av sig själv (antagligen pga ålder och att han blivit klippt året runt i nästan hela hans liv) Mitt halvblod har jag klippt en vinter av fyra eftersom hon oftast inte får så mycket päls. I vinter ska hon 'även gå på lösdrift trotts att vi tävlar så då får hon bli oklippt men ha täcke efter väder.
Vad det gäller dig så är det ju trotts allt ägaren som bestämmer om hästen får klippas eller inte. Men om jag hade varit i din sits och ägaren hade gått med på det hade jag nog klippt något liknande som hästen i länken till att börja med i alla fall:
Lycka till i alla fall :)
~ ♥ fritzzjavel.blogg.se ♥~
Klipp en islandsklippning, eller en halvklippning där man bara klipper hals, bringa, bog och kanske ner på frambenen en bit.
Eller så tar man den klippning som jag använt mest på min, vet inte riktigt vad den kallas men den har funkat bra för han får också sådär abnormt mycket päls.
Tack vare den klippningen så har han kunnat gå utan täcke även det vart minusgrader ute.
I år har jag redan klippt min en gång, och då blev det hela framdelen som blev klippt. Men om en 2-3 veckor så kommer jag klippa igen då detta inte räckte för honom denna gången. Så då blir det magen också, tänk som på bilden jag lägger upp fast att klipplinjen går från manken och ner till ljumsken istället.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag är varesig för eller emot klippning . Men jag tycker inte det är snällt att låta en häst svettas så jag skulle klippt ovs hur gammal den är och att man kan täcka den så kan hästen lägga energi på att bli riden och ja kul i hagen en att läggs protin på päls och energi på annat. Och bara för att hästen är gammal bör man inte klippa för att den blir rädd ? Men unghästar då ? Då får man börja som på unghästar stoppa bomull i öronen och bara låta hästen höra på ljudet till en början och vänja sig som man vänjer unghästar . Inte går man och klipper unghästarna si sådär för att den är ung alla ovana djur vänjer man långsamt .

Min ettåring klipper jag inte såklart 😉
Den andra hade jag egentligen tänkt klippa lite men tror jag ska strunta i det faktiskt. Han brukar få mer päls och tidigare än han fått i år, han har fortfarande knappt börjat. Jag ska ställa av honom i november och nu är det ju inte långt tills dess så även om han sätter full päls redan i eftermiddag så känns det inte längre lönt. Kommer dock gå med täcke ändå efter väder.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#10 Håller med dig till 100%! En häst ska inte behöva svettas så mycket, det är början av oktober och han är jättesvettig efter ca 45 minunter…
Det är inte jag som bestämmer om han ska rakas eller inte, heller inte jag som sagt att det är för att han kanske blir rädd. Men om jag hade bestämt så hade jag definitivt rakat honom, för detta går bara inte…
Vems är hästen då? Med tanken på att du skriver att det är din men att du inte bestämmer om han får klippas eller ej? Tycker du ska rida lugnare på honom ist med tanken på åldern. Eller rider ni lugnt? Kollat upp om han har någon sjukdom/ont någonstans eftersom han svettas så mycket?
#10 att stoppa bomull i öronen döljer ju bara symptomen…. det är lite som att du ska åka ditt livs första bergodalbana och dom sätter på dig öronskydd…. inte riktigt rättvist.
Vänjer man hästen vid maskinen genom att starta den och stå några meter bort, visar hästen rädsla så står man kvar, stänger av den vid första tecknet på att hästen slappnar av, accepterar eller tittar på en och apparaten med BÄGGE ögonen.
Sen kan man gå närmare när den är på, backa några steg, gå närmare. Stänga av när hästen tittar på en med bägge ögonen, eller gäspar, tuggar/slickar eller suckar/frustar.
Sen startar man igen efter en stund. Så fort hästen blir rädd eller orolig så stannar man kvar där man är och låter hästen lugna sig utan att stänga av maskinen. Först när hästen är lugn (dvs mindre panikslagen) så ska man stänga av den. annars tror hästen att lösningen är att bli panikslagen för då försvinner det otäcka.
Sen innan man sätter maskinen på hästen så ska man klappa hästen med andra handen och hålla maskinen i den andre. Sen lägger man maskinen mot sin hand så den ligger mellan maskin och häst, sen kan man lägga maskinen mot hästen så den känner vibrationerna och slutligen kan man klippa. Gör många avbrott och beröm och ge ev godis när man ändå passar på att olja skären.
Detta sättet tar lite längre tid, men å andra sidan investerar du 3 timmar nu på detta (3h är ett exempel) så slipper du lägga lika många timmar nästa gång.
#13 Det står i texten att det inte är jag som äger honom och därför inte jag som tar beslutet, trots att jag får bestämma det mesta själv.
Balder är otroligt pigg och fräsch och är mer som en unghäst än en 'äldre häst', så att ta det lugnt finns det ingen som helst anledning till eller någonting som han skulle trivas med.
Min tränare säger att jag inte får tänka att han är 'gammal' då han verkligen inte är det.
Hon håller förövrigt på med djurkommunikation i form av telepati, om du är intresserad av det..
Och nej, någon sjukdom har han inte, då han alltid har svettats, och har väldigt lång päls redan så är det inte alls konstigt att han svettas..! :)
OT
#15 Telepati, är du seriös?
Det va mig en lurvig en :')
Om du är igång ofta med han skulle det kanske vara bäst att raka?
Jag rider en häst som har kanske hälften av detdär (vinterpäls) och hon blir också jättelätt svettig, så rakning rekomenderas här :)
#16 Döm inte, det är många som använder sig av alternativa metoder såsom telepati/djurkommunikation, homeopati, akupunktur osv. Bara för att en sak inte är lika bevisad som andra så betyder inte det att det inte fungerar.
#16 Ja, jag är seriös!