Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 711 ggr
Ninisen90
0

Va kan det vara ?!

Mitt varmblodsto har idag kommit in från hagen med svullet bakben, det sitter nedanför hasen på utsidan på senan. Hon haltar inte, är inte öm, man får röra och böja utan problem, men hon vilar mkt på det och går väldigt stelt. Hon har några små sär på benet, men inget stort. Har longerat henne och hon visar inga tecken på halt, även i trav är det inga problem. Men hon är svullen och varm. Vi har masserat och då gick svullnaden ner något, hon har back on track på sig nu över natten på alla 4. Kan det vara vrickning, sträckning eller vad kan det vara ?!

Caroline L
3

Avvakta tills imorgon och se om det blivit värre. Gör om proceduren där du känner, klämmer, lyfter och rör och kolla hennes reaktion. Visar hon obehag? Testa att lyfta andra bakbenet så hon måste stödja på det onda. Kolla hur hon reagerar. Be någon gå med henne så du kan se efter hälta/obehag. Både skritt och trav.

Har det blivit värre så hade jag ringt veterinären, och i alla fall rådfrågat. Om det kvarstår likadant hade jag nog ringt ändå, det är alltid bra att i alla fall få pratat med en veterinär och se vad dom tycker.

Vad har hon fått såren av? Är dom infekterade? Kliar hon på dom?

Det kan ju hända att Bittan blivit sparkad på benet. Hoppas det går bra för er!

Ninisen90
0

Ja är det inte bättre imorgon så ringer jag självklart vet :) Såren kommer nog från trubbig terräng från hagen, de har en del av hagen som är skog, där är dom ofta, så gissar att dom kommer där ifrån. Såren är knappt 1cm långa och inte infekterade. Hoppas svullnaden gått ner imorgon iaf.