Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 714 ggr
milow
0

Medryttare?

Jag är en "gammal hästtjej" som har blivit väldigt sugen på att ta upp hästintresset. Jag hade egen häst i åtta år, och gick på ridskola i ca 10 år och har nu varit utan hästar i ca sju år. Ridskola känns inte som ett alternativ, men inte heller att skaffa en häst. Ni som har/har haft medryttare, vad är era tankar kring detta? Jag både pluggar och jobbar och har därför svårt att säga att jag _alltid_ kan komma t ex fyra dagar i veckan. Hur har ni löst det? Har ni bestämda dagar, eller är ni flexibla med dagar och tider? Min tanke har hela tiden varit att ta upp hästintresset när jag är färdigpluggad just för att jag vill veta att jag kan lägga ner den tid som "behövs" men nu har jag blivit så himla sugen på hästar och söker alternativ.. 

Jag vet inte vilken kategori denna fråga tillhör så jag placerar den i off topic.

[NellieLavec]
0

När jag har medryttare så har dom bestämda dagar. Eftersom jag tar betalt av mina medryttare så blir det lättast, så dom inte har tre dagar ena veckan, och bara en den andra. Men om dom (till exempel) har en dag i veckan, låt oss säga måndagarna, och inte kan komma på ena dagen, så får dom självklart byta till en annan dag just den veckan, bara dom ringer i god tid så jag hinner ta mig ut till stallet istället :)

Zahara
0

När jag hade så tog vi någon vecka åt gången, jag jobba och hon pluggade så vi försökte lägga så vi kunde ta det när vi var lediga. Vi försökte alltid få någon gång i hopa med så man ex kunde hoppa eller ge henne en lektion. Min medryttare betalade dock inget utan jag blev hästledig i bland.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Zadeira
0

Vi har satt upp två fasta dagar som jag har medryttarhästen för att det oftast är de dagarna som hästens ägare har andra aktiviteter. Då väljer jag helt själv vilken tid jag ska dit och har fria tyglar att rida som jag vill (rida ut, på banan, longera och nu till hösten ev börja träna för tränare). Däremot är vi från båda hållen väldigt flexibla att byta om man har den möjligheten eller rycka in och ta en dag för någon annan när det kör ihop sig.

Nu har ju vi turen också att vara tre som delar hästen, hästen ägs av en mamma och vuxen dotter så vi har i princip alltid någon som kan byta dagar eller så.

Jag är sjukskriven och insåg rätt snabbt att för min egen del passar det så mycket bättre att vara medryttare än att ha egen häst/foderhäst. Inte för all tid det tar (även om det bidrar) utan för att jag värderar väldigt högt att kunna "ha ledigt" och framförallt veta att det alltid finns någon som kan rycka in och ta hästen en dag för mig om jag kan göra detsamma för den en annan dag. Sen har jag ju mina "fasta dagar" så att jag får de timmarna med hästen jag vill ha varje vecka.

Caroline L
0

När jag hade medryttare hade jag 2 dagar/vecka fast, men hon kunde lägga dom dagarna när det passade henne så länge det var 2 dagar/vecka. Typ varje måndag stämde vi av.

Men vi båda var väldigt flexibla. Jag hade tid för min häst alla dagar i veckan, så vilken dag det än blev som blev "ledig" var det bra för mig.

Innan jag skaffa häst såg jag en annan variant, en kvinna hade en tavla där man kunde skriva upp sig vilka dagar man ville komma och rida. Tror de var 3 tjejer per häst. O ibland kanske man inte skrev något, medans ibland kunde man boka in sig typ varje dag. Ibland gick hästarna dubbelt.

milow
0

Tack så mycket för era svar! Jag hoppas jag hittar någon som är flexibel så kanske det finns en möjlighet att mysa med hästar för mig också.