Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 977 ggr
AliceL
0

Ditt ridpass?

Hur ser ett vanligt dressyrpass ut för din del? :) förklara gärna hur och vad du gör, och varför.

Jag brukar skritta fram 5-10 min på helt lång tygel. sen börjar jag trava, och kortar succesivt upp tygeln. när jag har en kontakt i låga formen i trav, galopperar jag i den formen i lite lätt sits för att få igång gasen, haha. sen travar jag igen, ser till att hon går å ställa/böja åt båda hållen och att hon kan gå rakt på raka spår. tjeckar även gas å broms. sen brukar jag skritta ett varv eller så på lång tygel. står det ngt litet hinder framme hoppar jag lite, tkr man får igång rygg å bak bra utav det. sen börjar jag samla upp henne i arbetsformen, och gör det jag ska. tex skolor, förvänd, bakdelsvänding, eller bara vanlig checkning att det går å korta, länga, böja, rakrikta. lägger ofta in lite skritt, rider sen i samlad form en stund till.  sen travar jag ner henne i låg form 5-15 min så hon slappnar av och stretchar ut. åså brukar jag skritta av ca 10 min. :)

hoppas ngn har lika tråkigt som jag och orkar skriva/läsa (A)

AliceL
0

ingen som har lika trist som jag? 8)

E_hjo
0

Tränar inte dressyrpass.    ^^,

AliceL
0

#2 vad har du för ponny och vad rider du då? ^^

SofiaR
0

Jag brukar börja med att skritta fram upp till 10 min. Men skrittar i låg form i kanske 20 min för att verkligen mjuka upp hästen med serpentiner, volter, skänkelvikning, bakdelsvändningar (bara ibland), är hästen fortfarande lite stel kör jag 3 långa serpentiner på kortsidan, efter det brukar de flesta hästar vara mjuka sen. Travar jag och där blir det också skänkelvikningar, volter, 8 volter. Är hästen väldigt pigg brukar jag köra en bra lydnads övning som är att hästen ska trava 6 steg, o de e bara 6 steg sedan halt, när det går bra så är oftast  hästarna lugna beror på vad för häst det är. Sen brukar jag skritta hästen så den får vila lite, sen blir det arbetsgalopp osv. Brukar sluta med att skritta ut 10-20 min såhästen får varva ner och kolla på andra saker i skogen.

Lina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

just nu så skrittar jag fram, flyttar för skänkel, gör halt, slalom mellan koner, över cavaletti. Börjar sedan trava på lång tygel och han söker sig då neråt.. jag fortsätter med samma övningar som i skritten. Jag går ganska snabbt på galoppfattningar så han inte hinner bli trött.