Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3413 ggr
[RC1393]
6

Primulas sjukdom

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu börjar väntan för oss, vi väntar på att få höra om vi kan rädda vår älskade Primula, f. 1995. Hennes CK värde har varit dåligt och hon har knappt haft några muskler. Värdet ska vara under 6 men hon har pendlat mellan 12 och 15, och igår fick vi veta att hennes nuvarande värde är 19. Och det märks, hon står mest och ser eländig ut i beteshagen. Hon börjar kännas trött, trött på att vara sjuk och trött på att leva. Hoppet verkar vara ute för henne men jag önskar och hoppas ändå, Primula har ju varit den häst som fått mig att inse tjusningen med dressyr och fått mig att hålla fast vid mitt intresse. Vi har kunnat göra allt ihop, snällare häst får man leta länge efter. 

Min lilla tjejHjärta

majaliten
0

Hoppas det blir bättre men dessa värden vad är de exakt på ? På bilden ser hon ju inte sån tröt ut i bliken och kroppen ser fräsch ut . Men en häst som har svårt att hålla hullet borde nog stödfidrasnstånpå box under sommeren och slippa falla ur ? :)

LinaN
0

knappt några muskler och problem att rygga mm kan vara PSSM.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[MajaWrangstadh]
0

Åh :( Jag håller tummarna! Och vad FIN hon är!

Brollan1
0

Låter som om kortisol värdena ochså är höga och får hästen att bryta ner muskelvävnad vilket det höga CK värdet antyder. Om det inte finns fysiska skador på hästen så ligger nog problemet i hormonbalansen, speciellt då i ämnesomsättningen.

Men detta har nog vet koll på.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

[RC1393]
0

#1 Vad menar du? Hon faller inte ur sommartid, utan under vintern (januari ungefär). Men denna sommaren har hon blivit sämre och på tre veckor tappat hullet, och några muskler som motsvarat mängden motion hon fått har hon inte haft på 2,5år, det är bara det att hon nu tappat de få muskler hon har. Vet inte exakta värdet, mamma pratade med veterinären och hon minns inte vad hon åt till frukost ungefär. Pälsen är matt och hon fäller mycket vilket hon gjort sedan början på juli.

#2 Hon har inga problem förutom musklerna. I våras testade vi att ha henne på ridskolan för extra träning (veterinärerna tyckte att vi skulle ge mycket protein och bara träna på), barnen hade svårt att få henne att inte rygga, så något sådant problem har hon inte😃

#4 Alltså journalistiken var tydligen inte bra på denna häst enligt hon som senast tittat på henne, dessutom får vi knappt veta någonting av veterinärerna, så jag har ingen aning om vad som kollats förutom CK, lever och njurvärden och dem var bra. Hon har även behandlats mot en infektion (men det var för tre år sedan, i samband med att hela den här resan började) men jag minns inte vad det var för något. Tarmbiopsi har tagits på henne och de har även gjort ett belastningstest, som inte visade någonting.

Brollan1
0

CK- värdena http://en.wikipedia.org/wiki/Creatine_kinase är en signal som beskriver hur mycket muskelmassa som skadas. http://myosit.dinstudio.se/empty_43.html Kortisol är kroppens hormon som bla reglerar energiomsättningen och nedbrytningen av energireserverna. Högre kortisol desto mer bryter kroppen ner av fettförråd och muskler till energi. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kortisol  Sen finns det mycket mera hormoner som samverkar med dessa bla dom anabola hormonerna.och sköldkörtelhormonerna som kan generarar struma på mäniskor http://sv.wikipedia.org/wiki/Giftstruma

Jag är ingen veterinär så du måste kontakta en sådan för att få lite mer uttömmande svar på vad som är fel. Men min lekmannagissning är hormonrelaterat problem.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

[RC1393]
0

#6 Jo, jag vet det, men som sagt har vi ingen aning vad de kollat egentligen. Alexandra (senaste veterinären) skulle forska fram vad som gjorts åt oss och hjälpa oss få ett slut på detta, på ett eller annat sätt. 

#1 Såhär ser kroppen ut på henne, alltså luras första bilden.

[RC1393]
0

Bakrifrån

[RC1393]
0

Jämförbart med hennes 4-åriga dotter som arbetat och ätit ungefär lika mycket som Primula i sommar

Elshira
0

Jag tycker också du ska kolla upp PSSM!

Finns en facebook sida/grupp som heter PSSM info sverige, står mycket bra info där!

Hakuna matata!

[RC1393]
0

Tveksam till om det är PSSM, krafft groov90 och muskel är vad hon fått och hon har blivit något bättre utav det och det är inte direkt sockerfattigt. Hon har dessutom fått betfor då vi har en säck stående och hon har inte blivit sämre utav det, så jag ställer mig skeptiskt till det. En hormonsjukdom lät troligare faktiskt.

Brollan1
0

Om det är pssm så är det stor chans att avkommorna har samma genetiska problem, vilket inte ser ut att vara fallet. Sen att det dyker upp så sent i ålder låter lite underligt om det är en genetisk defekt, den borde ha märkts tidigare. Lycka till

majaliten
0

Jag sa inget om att hon inte faller ut om jag gjorde va de tomte meningen . Men dr jag menar är att det är väldigt vanligt att hästar faller ur sommar tid. Sen är det viktigt att köpa ett Hö med hög kvot så att den kan hålla sitt hull och får massa Protiner även om de. Bryter med dem så Är Det bra att ge mycket när den är i behov av det vilket den verkar vara . Kan ändå inte på stå att hon ser så Dålig ut grov 90 har inte så Mycket protin i sig de kan man lösa med hö med hög kvot och krafft med mycket protin och säga till sin vet vad den hållet på Med så att man vet vad det är som kollas låter konstigt

LinaN
0

Har hon haft korsförlamningar?

PSSM/EPSM behöver inte uppvisa några direkta symptom förutom att de tappar muskelmassa.

Man kan ta reda på detta genom muskelbiopsi, eller genom att skicka ett tagelprov till rätt ställe för analys. Just att hon har sådant muskelbortfall gör ju att man undrar….

#11 Socker är inte enda boven när det kommer till PSSM/EPSM, utan även mängden STÄRKELSE många gånger är boven.

Vill du inte testa henne med manprov eller muskelbiopsi testa att ändra foderstaten helt, ta bort socker och stärkelse helt, dvs bort med allt som är spannmål i. Ge primero-total eller Re-live (ett annat märke) och tillsätt eventuellt nån dl olja om dagen i en -två månader och se om du får nån skillnad på muskelmassan….. 

För det var så jag gjorde, jag visste inte ens att man kunde göra en analys när min vägrade muskla sig trots arbete, han hade lite svårt att rygga, men det har han fortfarande så tror det sitter i psyket på honom, men det var det som gjorde att jag började leta i den änden som EPSM/PSSM kunde vara orsaken. 

Men utöver det så enda som avslöjade att han hade EPSM var att han inte satte muskler när han fick havrekross + betfor och mineraler. Och han fick en 10l hink med havre + betfor två gånger om dagen så det var ändå rätt mycket han fick, det var mer än mitt svårfödda fullblod jag hade för många år sedan fick när jag skulle ha upp honom i hull. Gav även i en period krafft groov till honom utan resultat tillsammans emd betfor och havren. Inget hjälpte.

På två månader gick han från omusklad och platt över rumpan som din är i bild #8 till att börja bli rund och fin med massa muskler.

[RC1393]
0

#14 Hon går inte ens på foder nu, och det var efter det att jag slutade ge henne spannmål (för när jag tänker på det har hon även fått havre) som hon blev värre, så jag tror verkligen inte det är det som är fel. 

Jag kan heller inte välja hö, jag bor upp i västerbottens inland och det tar redan hela dagen för oss att åka och hämta hö för några månader, jag tänker inte åka två dagar för att hämta hö, för något som man inte ens tror är fel. 

Jag väntar tills veterinären har sökt färdigt och ser vad som inte gjorts.

majaliten
2

Det är mycket socker i gräs Sen så fins det firmor man kan nästena Hö av så komme det är det för dyrt eller för jobbigt att anstränga sig lite för att köpa Hö rycker jag det inte är att bry sig riktig

[RC1393]
3

#16 Tack, värmer att få höra något sådant när man redan mår skit för att allt känns som om det är mitt eget fel att Primula mår dåligt. Hoppas du trivs med trycka ned en 16årig, kom och säg det face to face i stället, se vad jag gör för mina djur och döm inte förrän du vet.

Men i vilket fall vill jag inte köpa annat hö, har Primula PSSM så får jag veta det av veterinären, och inte av egna studier. Har hon det så avlivas hon, och avkomman när hon visar symptom. Vilket liv är det för en häst att leva i en 20x40m stor hage, med sand/grus, inga gropar, inga träd, bara slät och mark utan något att tugga på och endast hö att äta resten av sitt liv? (Vilket blir uppemot 10år till för Primula och minst 20år till för Sparven) Nej, aldrig. Nog vill jag Primulas och Sparvens bästa, och det bästa för dem om de skulle ha den sjukdomen är att de får somna in, tycker jag. Ett djur som inte kan leva någorlunda naturligt (och beta är grundläggande för mig) ska inte tvingas leva. Tyck vad du vill men för mig är det moraliskt och etiskt rätt. 

Men nu är det bara NI som spekulerat. Jag tycker inte det stämmer in på Primula, utan en hormonsjukdom lät mer troligt. Jag väntar på resultat på dem som kan säga med vetenskaplig säkerhet.

Guling
1

#17  Det är nog ingen som egentligen menar att du inte bryr dig, tror det var en kommentar skriven i stunden utan eftertanke (hoppas jag!)…

Det är DU som vet hur din häst reagerat på olika saker & ingen annan, men förkasta inte de funderingar & tips som kommer upp i tråden - ta dem med dig när du pratar med Veterinären istället, de kan ju inte ha ALLT i huvudet hela tiden & har h*n halkat in på ett enda spår så kanske det behövs lite andra funderingar från ditt håll…

Börja med att be veterinären om ett papper på vilka prover som tagits & vad som gjorts & vill du sedan delge det här så kan det ju dyka upp ngn tanke hos ngn som kan vara till hjälp - "sjukdomar" behöver ju inte ge samma symptom på alla hästar…

Försöka hålla dig positiv, då mår ju din lilla tjej bättre på det planet iallafall.

Hoppas ni hittar orsaken snarast & att det finns bra (& helst enkel) behandling så hon/ni får må bra igen!!

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

[RC1393]
0

#18 Har redan flera på fallet, haft 2st veterinärer på ATG-kliniken, och 3 andra veterinärer från distriktsveterinärerna, men självklart ska jag prata om detta även om jag tvivlar på att det är det.  Veterinären som hjälper oss nu försöker få fram hennes journal, eftersom de har varit så dåliga på att anteckna, så ett papper hjälper nog inte mig så mycket faktiskt 😐 Står nog bara hälften där är jag rädd, eftersom veterinären sa att det skulle ta någon vecka…

LinaN
2

#17 tycker det låter klokt. men som sagt, för att utesluta PSSM så krävs analys av iaf manen. Uteslutsmetoden är ju också en metod. :)

Och om det slutar med att det är PSSM eller annat som man inte kan göra så mycket åt så tycker jag att du är JÄVLIGT STRONG som är beredd att ta det beslutet att låta din fina häst somna, istället för att eventuellt ha henne på ett sätt som inte känns bra bara för att man är självisk och inte vill avliva! Stort + till dig! Inte många 16 åringar som resonerar på det viset! *tumme upp*

Hannna
0

#14 Havre och betfor innehåller relativt lite protein som ju är det som behövs för att bygga muskler. Jsg skulle satsa på att ge något kraftfoder i pelletsform som är mer som ett fullfoder med mer protein och även fett. Eller alternativt lucern. Havre innehåller stor del stärkelse och ger mycket energi i form av ett sockerrus skulle man kunna säga. Jag tror inte människor bygger mycket muskler av att äta godis heller :) Protein består av 20 aminosyror och det räcker ju att man har brist på en av dom för att man inte ska kunna bilda protein och därmed sätta muskler.

[RC1393]
0

Nu så har vi fått besked- det finns inget mer att göra för vår älskade tjej. Hon ska tas bort fredag nästa vecka.

#21 Läser du tråden så ser du att hon fått havre+ betfor eftersom vi har haft säckar med det liggande, utöver det har hon ätit kilovis med muskel känns det som.

Guling
0

#22  Fy vad sorgligt, men du får stora styrke-kramar härifrån & jag tycker det är strongt gjort = hästens bästa i första hand! ❤️

Får man fråga vad det blev för diagnos?

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

LinaN
0

#22 ja, vad blev diagnosen? Tråkigt att det inte fanns något kvar att göra. :/

[RC1393]
0

#23 + #24 Det blev ingen diagnos, men de enda möjliga sjukdomar som finns kvar hade ändå lett till en avlivning.

Känns jättetråkigt och jobbigt det här, men det var nästan väntat. Älskade Primula❤️