Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1723 ggr
emsems
0

Himalaya?

någon som har himalaya-täcken från börjes? är dom bra? dom sååå billiga att dom känns som att om måste vara dåliga? någon som har ett och vill uttala sig?

elin
0

har 2 st.
Finns ingen bra andasfunktion i det.. vilket gjorde att Nisses päls blev inständ o hon började klia sig.. så använder dom inte mer.

/Elin

emsems
0

vilken tur jag frågade då!

emsems
0

någon som har TM Rain från hööks då?

gejsa
0

Jag har både regn och vintertäcket från Börjes. Det är dom bästa täckena som jag har haft. Andas visst. Har både till min fjording och till halvblod. Har ett äldre täcke som jag köpte för ca 7 år sedan kvar också som fortfarande är bra. Har köpt andra täcken men just dom här är bäst både i passform och torkar fort. Så köp du. Såg att dom reade dom blå en hundralapp mindre just nu.

Hööks regntäcke det billiga har jag också. Men det varken torkar fort eller håller bort blötan. Det däremot känns som om det inte andas. Luktar illa gör det också när det har blivit blött några ggr. KOmmer aldrig mer att köpa ett Hööks täcke.

MiaMaria
0

En ponny i vårat stall ha ett Himalaya vintertäcke, köpt iår. Det fungerar jätte bra och passformen är ok överlag, MEN "spännet" till kryssgjorden som man spänner längst fram sitter för långt fram så det blir stramt över bogen om man spänner den normalt hårt så man får ha den lite lösare. Om det är just den här storleken det är så på (st 125) vet jag inte men oftast brukar dom väl ha en "mall" till alla täcken o då blir storleksannpassningen lite missad, skulle jag tro.

En annan häst i stallet har Himalaya regntäcke (st 145). Men det är inte använt än, super fin brunfärg!! Verkar bättre ang kryssgjords spännet, såg ut så iaf när vi provade. Men inget foder, det är bara ett bomulls tyg o sen själva täcket, dock beror på vad man gillar.

Jag älskar själv Thermo Master täckena. Ang deras billiga regn täcke så håller jag med Gejsa om att det lukar illa. Torkar lika fort som vilket annat täcker som helst i den tjockleken, tycker jag. Det är ju lite tjockare regn-täckes-foder i TM-täckena vilket jag tycker är bra.

emsems
0

ok, Vi kan väl säga såhär: -någon som vet ett BRA regntäcke som inte är så farligt dyrt?

MiaMaria
0

Säger återigen Thermo Master, men det är jag det. Tycker att Superfit rain är suveränt, köpte mitt på rean, tror dom kostar 900-1000 i dag, dock i inte lika fin färg som tidigare…

emsems
0

MiaMaria! men dom luktar illa?? vad kan det bero på ? att dom möglar i? eller?

gejsa
0

Ja, som jag skrev så är Börjes täcken bäst enl mig. Har bara köpt dom billiga därifrån. Sitter perfekt på mitt halvblod som är storlek 145 och fjordingens 135 är lite stort på henne men det är bättre än om det vore för litet enl mig.

MiaMaria
0

Ems: Dom har ju lite kraftigare foder så dom drar åt sig mer lukt tror jag. Mögel tror jag inte.

jen
0

jag har himalaya rain, verkar helt ok, har dock ej provat det ännu, men en stallkompis är nöjd med sitt

reddie
0

Har både himalaya vinter och regn. Helt suveräna täcken!!!

elin
0

ok lustigt

/Elin

E_hjo
0

jag har ett himalaya regntäcke och tycker att det fungerar bra.

mazze
0

TM billiga regntäcke är inget bra och andas inte alls. Men har andra TM täcken som är kanon, men inte det billiga regntäcket.

Fast köper man så billiga täcken får man räkna med att dom inte håller måttet.

gejsa
0

Lustigt tycker jag att du skriver så! Eftersom Börjes är ännu billigare. Och dom är bra mycket bättre än Hööks.

lisette
0

allt har nog med att göra hur man tar hand om sina täcken. ellr hur?

gejsa
0

Jag tar hand om alla täcken likadant. Hur menar du? Hänger alltid in dom i en varm sadelkammare så att dom får ev torka över natten.

Linda
0

-Jätte kanon, hemskt nöjd med Astras nya!

gejsa
0

Vilket har du Linda? Det lila täcket?

Tinka
0

Jag har thermo master från Hööks i flera varianter, regn o för milda vinterdagar och sen ett vintertäcke, är nöjd med dom. Använde Buccas förrut och har en hel kvar men för mig är det en plånboks fråga…jag kanske iof får köpa ett nytt täcke oftare nu men, det känns inte lika hårt i plånboken just då.

Linda
0

#20 Det blåa.

-Det andas eftersom man fick med en sådann beskrivnings etikett;)

PimTheGreat
0

Jag har det lila Himlaya vintertäcket och det bruna Himalaya regntäcket….. jag är jättenöjd med dem och tycker det sitter helt kanon på Pimmen. Tyvärr så har ena hästen bitit sönder de så jag får köpa nya igen. Men bättre och billigare täcken får man leta efter. Och jag har inte märkt av att täckena inte andas…..Fundersam

gejsa
0

Jag köpte ju nya i höstas ett blått till Gobban och ett lila till Gejsa. Sedan det bruna regntäcket till Gobban och ev Sorro ibland. Jag tyckte att det lila var mycket tjockare än det blå. Undrar om det är så. Dom säljer ju ut dom blåa med en hundring mindre men dom lila är samma pris fortfarande.

lisette
0

tja gejsa, om man inte hänger in dom så lär dom bli äcklia efter ett tag. elelr om man inte imprenarar dom…

Believer
0

Jag har himalaya vintertäcket, och det funkar alldeles utmärkt på min lilla häst! Rekommenderar det verkligen. Ska även köpa ett regntäcke nu snart (även det himalaya). Bra täcke för lite pengar helt enkelt!

Jag tycker att himalayas täcke har betydligt större hållbarhet och andasfunktion än vissa TM täcken. Plus att jag inte tycker om TMs foder. Speciellt inte på regntäckena (de billiga) och det blåa vintertäcket. "Skaver" av pälsen.

gejsa
0

"25" Eftersom jag alltid hänger in mina täcken oavsett om dom är blöta eller inte i en varm sadelkammare så är det ju inte det. Ändå luktar hööks täcke jätteilla när det har blivit blött ett par ggr. Tycker inte ens att det håller torrt.

LinneaG
0

jag tycker att termomaster från hööks för 449 duger.
såklart att det finns bättre, men det har funkat bra..

nalleballe86
0

Jag har ett himalaya vinter från börjes till min ena häst. Täcket i sig är bra och håller tätt och så men till den hästen som vi har täcket till är passformen kass. Passar säkert på någon häst men inte min. Köpte en gång ett billigt vintertäcke från hööks och det andades inte så min häst fick regnskållor.. Dessutom luktade det illa. Täcket på bilden är ett TM som andas men kostade dock mer, det fastnar inga hår på insidan, det är jättelätt o tvätta och torkar kanonsnabbt. I övrigt använder jag mig av Horsware täcken och dom kan man köpa billigt på strömsbergsgård. Fn har dom täcken på Tradera.

mazze
0

Det jag menar är att man inte ska räkna med att billiga täcken håller måttet, men börjes täcken har varit bra. Dock inte hööks billiga modeller.

Jag tycker iofs att det är svårt att hitta bra billiga täcken, som dessutom sitter bra.

Hade ett av börjes billiga i ca 6år.

__iE
0

vet inte om du har hittat ett Himalaya- täcke ..
vet heller inte vilken storlek .. ^^

men jag hittade ett på Tradera.com strl 145 --> http://www.tradera.com/auction/Ridsport/aid_26755712 
kan ju alltid kolla ;)

gejsa
0

#31# Det är så billigt att köpa nytt så det är dumt att köpa ett beg. Då är det ju inte impregnerat heller.

Faxlin
0

Jag lär ju bara säga att det bästa täcken jag köpt är Himalaya täckena också. Har fungerat jättebra. Storlek 125 är lite tokig kanske i spännet men de andra är bra.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

__iE
0

#32 jaha, inte så insatt i just dt, imed att jag inte ridit såå länge ;)

MangoMelon
0

Har TM rain täcke till mitt russ. Jag tycker inte om det eftersom det spänner över bogen. har ett himalaya täcke från börjes, det där tjocka lila, och det är det enda riktigt tjocka täcke som isisen inte har lyckats få av sig. Så det är ju bra. Annars kan jag nog inte hitta nåt positivit med dem..

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se