Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 342 ggr
lisette
0

nytt med pass

jen
0

suck!  kunde de inte bestämt sig för det innan lagen om pass var klar…

nya utgifter, ny väntan….Fundersam

elin
0

Nisse e redan chippad! *phuuu*

/Elin

Mandysan
0

Det ingår faktiskt i passet om man har en connemara redan nu att den ska vara chippmärkt.

reddie
0

vi som redan har pass behöver inte chippa eller frymärka. De kommer att handla om de hästar om ansöker om pass efter att/om den nya lagen börjar gälla.

jen
0

#4 vad skönt

emsems
0

har redan chip åxå. tycker det är bra, slutna hästar kommer inte bli ett så stort probl. förmodligen kommer väl alla chipnummer stå i alla köpeskontrakt, så ingen slipper undan! =)

jen
0

#6   det är fördelen med chipmärkning och frysmärkning Flört

bebbe
0

Jag chippar alla mina hästar när jag ändå har idkontrollanten ute, det kostar bara 150kr mer per häst, och det är det värt.Hemlis

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

gejsa
0

Samma här bebbe. Min id-märkare som jag hade ut till mig visste att det nog snart skulle komma en ny lag på att alla ska vara chipmärkta. Så vi tog det säkra före det osäkra och gjorde det när vi ändå höll på sas.

reddie
0

Reddie är ju frysmärkt så för mig spelar det ingen roll…

lisette
0

men det gäller ju bara dom som skaffar pass efter 2007…

reddie
0

#11 - precis

Lyrik
0

Min gamling har hästpass och är frysmärkt. Är ju travare.

Fixade passet 2004. Då var det billigare än nu.

gejsa
0

#11# Ja, det gäller bara dom som skaffar det senare. Men vi tyckte ändå att det kändes skönt att ha allting gjort utifall att dom kom med en lag iaf. Man vet ju aldrig med myndigheter. Det kommer ju nya lagar hela tiden. *ler*

jen
0

men hur blir det med de hästar som är blodtypade då? eller frysmärkta? måste dom också chipmärkas tro? Fundersam

nallebjörn
0

#8 Det var jättebilligt. Jag tar 450 kr.

gejsa
0

Dom som är frystmärkta behöver väl inte chippas om jag har förstått det rätt. Dom är ju redan märkta. Rätta mig om jag har fel.

reddie
0

Det står i artikeln att chip- eller frysmärkning blir obligatoriskt.

Så du behöver inte chippa din travare, Jen

jen
0

nu gäller det iof hästar som ansöker om pass år 07 och framåt, men undrar hur det är med araberna? dom blodtypas ju..  det borde ju räcka tycker man

nallebjörn
0

#19 blodtypning eller DNA är ingen märkning av hästen så den ska märkas. Alla halvblodsföl ska DNA typas från och med i år och även chippas.

Ove-D
0

#8 ja det var VÄDLGIT billigt!!! Normalt pris för chipmärkning brukar väl vara ca 300-500kr???