Transportera ettåring
Hur hade ni transporterat en ettåring (halvblod)?
Har varit uppbunden men är inte helt bekväm med det. Ska åka långt, 5-6 timmar.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag hade haft honom uppbunden. I skutändan är de det bekvämaste för hästen. Du kan också stapla balar framför frambommen så han inte kan ta sig den vägen. Då kan du ha honom lite lösare fast också
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Uppbunden. Körde två7 månaders som aldrig varit uppbundna. Gick hur bra som helst. De står oftast still när släpet rör sig :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Jag var med en gång (för länge sedan) när en bekant skulle transportera ett föl. Den lyckades nästan ta sig ut fram genom fönstret i transporten, så jag tror ändå det är bäst att ha den fast, så den inte kan hoppa runt och skada sig för mycket.

Uppbunden, och absolut inga bala som kan göra mer skada ön nytta!
Har själv transporterat en ettåring 25 mil, det gick hur bra som helst. Uppbunden precis som vanligt och med mellanvägg att ta stöd emot.
Träna först och åk kortare sträckor med massa mat och kul när ni kommer fram så att transporteras blir nånting nödvändigt på väg till något bra. Och definitivt uppbunden! Annars ber du om att något ska hända.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Jag ser framför mig en häst på 450 kg i full panik i transporten för att han sitter fast.. vet inte vad som är värst.
#5 han har åkt transport innan men då lös.
#6 Binder ALLTID (tror dessutom att det är lag på att alla -utom små föl som åker med mamma- ska vara uppbundna i transporten)…
Däremot så binder jag inte så jätte-kort eftersom många hästar tycker att det är obehagligt & de kan vilja/behöva få ta lite stöd även mot baklämmen - de ska alltså inte "sitta-fast framme vid bommen" utan även känna ngt mot rumpan…
För en häst som inte är van att stå bunden så brukar ju paniken komma om den kan hänga sig bakåt i grimman utan att det tar stopp bakom. ;)
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
Binder sällan upp våra unghästar. Det du kan göra är att sätta en hel plywoodskiva som täcker från bommen och ner till golvet. Då blir det mer som en hel box inne i transporten. Jag förstår din oro. Ibland kan hästar få panik av att vara uppbundna, då är det bättre att ha hästen lös i transporten.
Om grimskaftet sitter fast längst fram i transporten, alltså inte i bommen, kan man ha det så pass långt att hästen, om den står vid vänstra väggen, kan nosa på det högra bomfästet. Hästen kan då röra huvudet fritt framför bommen överallt utom nedanför sina knän ungefär, men den kan varken vända sig om i transporten eller krypa under bommen. Övar ni ett par gånger på att sitta fast i transporten tror jag att det kommer gå hur bra som helst.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Kan ha halsrem. Vi brukar ofta ha det på våra hästar, även de som är vana åkare :)
#10 vad tycker försäkringsbolaget om det?
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#11 Vad har försäkringsbolaget med det att göra? 🤔 Var står det att man måste transportera en häst i grimma?

Eftersom jag upptäckte att det var delad bom fram så mellanväggen inte gick att ta ur så blev valet att åka smalt och bundet.
Stod som ett ljus i 6 timmar och klev lugnt av sedan 🙂