Nån som är bra på bommar?
Jag har hittat en instruktör som jag gillar, jag tycker att han är bra. Men ibland säger han saker som jag tycker låter väldigt underligt. Jag rider mest Trail (westernridning) för honom och där är det mycket bom-arbete.
Min häst är väldigt bra på att gå över bommar. Ger jag honom fria tyglar så slår han i princip aldrig i, han lyfter fint på ryggen, sjunker med huvudet och jobbar fint och balanserat med benen över bommarna.Slår han i är det oftast för att jag hamnat lite fel eller tappat balansen.
Men den här instruktören säger att jag ska hålla i hästen och parera bommarna och rida an mot dom. Han motiverar det med att jag ska kunna bestämma varje steg hos hästen för att kunna förutse när det kommer att gå fel och då kunna rätta till det så vi slipper islag. Grejen är att jag är värdelös på att rida an, har liksom inte hållit på med hoppning och bommar innan så jag rider ju an "fel" hela tiden. Och då innebär det att jag ber min häst att krascha/slå i bommarna hela tiden. Vilket känns konstigt. Det känns som om jag "förstör" min häst som ju är så duktig på att lyfta på fötterna och själv parera bommarna.
Frågan är hur jag ska göra? Ska jag låta hästen (som ju är ung fortfarande) gå över bommar efter eget huvud? Så kan jag ju lära mig att rida an på en annan häst, en äldre som kanske inte tar illa vid sig av att jag styr hästen att gå rakt på bommen. Eller ska jag göra som instruktören säger och rida an och riskera att vi slår i eftersom jag inte kan parera korrekt än? Och på så vis lära mig ihop med hästen?
Medarbetare på westernridning.ifokus

Jag tycker att man ska lära hästen att fixa själv så mycket det går. Om den redan går bra över bommar så varför få den att slå i? Det låter ju helkonstigt. Som att man skulle hålla in eller driva en duktig hopphäst för mycket så att den river istället för att låta den hoppa som den vill om den redan gör det bra? En unghäst blir lätt förstörd om man gör fel.
Skynda långsamt så går det fortare.
Instämmer fullständigt med #1, hopphästar som fixar det själva ska man inte störa mer än absolut nödvändigt och tycker att samma tanke gäller för dig och din häst.
Med vänliga hälsningar
Chess
Ja, jag har fått förklaringen att min häst redan kan gå över bommar på lång tygel så att nu är nästa steg att lära honom att gå över bommar även på kort tygel. Eftersom det i tävlingssituation kan krävas i många situationer att hästen kan gå över bommen även med kontakt. Vi jobbar just nu med att få kontakt med bettet utan att han blir grinig, att han ska våga ta bettet.
Det gick mycket bättre idag än det gjort innan. Men samtidigt är jag ändå lite rädd att han ska lära sig att slå i. Men instruktören säger att han måste lära sig att inte slå i även om jag har kontakt och menar på att hästen inte gillar att slå i så det kommer att bli bättre.
Urs det är så svårt det här… Med hur man ska välja att göra saker och ting.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#3 Börja med att få honom bekväm med att ta kontakten med bettet UTAN bommar - när han väl är bekväm med det så kan du börja med att rida över bommar med stöd på bettet. 👍
Varför ska man göra ngt som han fixar bra på ett dåligt sätt bara för att han inte vill/kan ta en bra kontakt med bettet ännu…?
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!