Polisanmäla??
För några månader sen la jag ut en annons på min häst. Efter en lång tid var det en tjej som ringde och som var intresserad av henne. Hon var 15 år och bodde på egen gård. Vi pratade lite i telefon och sen sa hon att hon skulle diskutera med sin mamma. De bestämde sig för att de ville ha henne på foder, men de kunde tyvärr inte hämta då de varken hade bil eller transport. De undrade om vi kunde skjutsa henne mot transport + bensinpengar. Jag sa först att vi inte kunde, men eftersom hon tydligen inte hade någon möjlighet alls att hämta henne så övertalade jag min pappa att köra dit henne då det var akut att få iväg henne. Dock hade de inte sett henne i verkligheten och jag hade ju knappt pratat om min häst. De ville inte komma och kolla för det är så långt att köra (cirka 400 km härifrån). Men hon verkade så trevlig och det kändes som att det var det perfekta hemmet till min häst så vi åkte och skjutsade dit henne. Väl framme verkade hon jättetrevlig. Hon hade en kompis med sig och hon verkade också trevlig. Dock var det ingen vuxen i stallet. Jag såg hennes mamma komma utanför stallet och hon pratade med tjejen och gick sedan iväg igen. Jag tyckte det var lite skumt men tänkte att hon kanske inte var så hästintresserad. När vi skulle skriva på kontrakt ville jag att hennes mamma skulle skriva på men då sa hon att hennes mamma redan hade åkt iväg. Så där står vi i stallet och ingen kan skriva på kontraktet. Eftersom min pappa hade bråttom så sa vi att hon skulle skriva på kontraktet sålänge, och sen fick hennes mamma skriva på hennes kontrakt, ta en kopia och skicka den till oss.
En vecka senare fick jag reda på via sms att det inte var den tjejen som hade hand om min häst. Det var tydligen kompisen som var med som skulle ta hand om henne och rida henne. Tjejen jag hade pratat med hade fixat det som överraskning åt hennes kompis….
Tyckte det var lite falskt gjort mot mig, men tänkte att det viktigaste var att min häst hade det bra, oavsett vem av tjejerna som tog hand om henne.
Idag fick jag ett sms ''Hej! Jag sitter på fosterhem så du behöver hämta din häst akut''…..
Så där sitter jag på lektion i skolan och får fullständigt panik. Vi har för det första ingen bil eller transport då de inte gick igenom besiktningen. Och för det andra har vi ingen stallplats längre. Tjejen var tydligen efterlyst förra veckan då hon hade rymt.
Sa åt henne att hon fick se till att skjutsa hit min häst men det totalvägrar hon. Nu har jag efter att ha haft panik och letat hela dagen fått tag i en bil och snart förhoppningsvis även transport. Imorgon tänker pappa åka och hämta hem min häst. Hon får stå i hagen sålänge tills vi hittar någon annan.
Min mamma ringde hennes mamma, som tyckte det idiotiskt att jag hade lämnat min häst till ett barn. Vet inte om hon ens visste om att min häst fanns i deras stall?
Nu till mina frågor:
Kontraktet är inte lagligt påskrivet; Har vi nån rätt att anmäla henne på nåt sätt?
Hon betalade aldrig bensinpengar; har vi rätt att fortfarande kräva det? Hon sa att hon skulle betala så fort hon fick pengar innan vi skjutsade dit henne.
Vad finns det att göra? Förutom att bensinpengarna gick på 3000 kr som vi inte kommer få tillbaka? så tycker jag det var riktigt dålig stil av henne.
Hmm jag kan dock tänka mig att det är troligare att hon och hennes familj kan anmäla dig/er, då ni accepterade ett kontrakt påskrivet av ett barn.
Nej, fordran på bensinpengar förfaller då den aldrig var laglig från början.
Det finns en viss möjlighet att anmäla för bedrägeri, dock fodrar detta uppsåt att skada, vilket vi ej vet att det föreligger vid händelsens tillfälle.
BrB 9 kap 1§ "Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år."
Jag tror att du kommer att ha svårt att få igenom något, dock kan du ringa polisen (114 14) och rådfråga.
Däremot tror jag att du lärt dig en viktig läxa, avtala alltid med vuxna människor.
#1 Tjejen skrev endast under som fodervärd, inte som målsman. Vi accepterade med andra ord inte kontraktet då vi kom överens om att hennes mamma skulle skriva på och hon sedan skulle posta det till oss. Kontraktet var alltså inte underskrivet.
Klart jag lärt mig en läxa. Men vad skulle andra gjort i en sån situation? Åkt tillbaka med hästen i 8 timmar för att hennes mamma åkte iväg? Vi lämnade henne där i god tro och kom ju överens om att de skulle skicka kontraktet till oss.
moonii; du får inte avtala med underåriga, vem som skriver på papper eller inte spelar ingen roll. Muntliga avtal är lika bindnade som skriftliga (det är en skillnad i bevisvärdering däremot), så du skulle ha talat med en vuxen innan du åkte dit.
Jag skulle aldrig åka 40 mil med en häst till någon jag aldrig träffat, definitivt inte om personen var under 18 år och därför inte kunde bindas ens juridiskt av sitt avtal om nu det skulle hjälpa…
God tro vet jag inte riktigt vad det har med saken att göra?

#3 en god regel är att alltid prata och komma överens med den som kommer stå på kontraktet innan ni levererar hästen.

Tror faktiskt att du helt enkelt bara får bita i det sura äpplet och inse ditt misstag. Ni gjorde fel allihop och nu har ni lärt er nåt på det. Bara till att gå vidare med livet.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Och kanske ska du vara glad att det bara var fodervärdskap. Hade du köpt eller sålt häst och handlat med en minderårig så kunde du i värsta fall blivit av med både häst och pengar. Så gör ALDRIG affärer om du inte vet att den du handlar med är myndig.
Skönt att hästen iallafall inte for ialla och hoppas att du snart hittar en ny, bra och pålitlig fodervärd.
Lycka till!

och begär alltid reseersättningen i förväg om du levererar hästen!
Det känns ju lite konstigt att du lämnade hästen hos någon man aldrig har träffat, 8 timmar bort till ett barn..så tror tyvärr du får lära dig en läxa och bita i det sura äpplet som sagt.. :(
~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

Tror också att du får stå för kostnaderna och bita i det sura äpplet.
Hur andra skulle göra? Skulle såklart aldrig köra iväg en häst till ngn jag inte träffat innan och som inte provridit. Kan man inte ta sig mödan att komma till stallet där hästen står för provridning har man inget med mina hästar att göra. För övrigt skulle jag aldrig komma överens med en minderårig…
Jag läste ditt inlägg för ett tag sedan men valde att inte skriva något då jag var alldeles för upprörd för att lita på att jag inte skulle skriva något dumt. Mina åsikter kommer nog att svida en del, men jag tror att du behöver läsa dom ändå.
Personligen skulle jag aldrig låta någon jag inte känner vara ensam med min häst. Om vederbörande skulle få någon sorts ansvar för min häst (såsom skötare, medryttare eller fodervärd) och dessutom är minderårig skulle jag inte lämna dem ensamma innan jag lärt känna föräldern, gått igenom med båda vilka villkor som gäller och fått kontrakt påskrivet. Och under förutsättning att vederbörande bevisat sig sköta och rida min häst på ett tillfredsställande sätt.
Hade jag trits allt stått i dina skor där på stallplanen med en aldrig så engagerad tonåring skulle jag ändå vänt och åkt hem och börjat leta akut stallplats om mamman inte gick att nå. Om den person som du ytterst lämnar över ansvaet för din ponny till inte ens är intresserad nog att stanna och titta på ponnyn, träffa dig och skriva på avtalet, hur kan du då förvänta dig att hon ska ta ansvar om det händer din ponny något? Hur kan du vara säker på att hon betalar stall- och hovslagarkostnader?
Precis vad som helst hade kunnat hända med din ponny, och personer som varit vida mer noggranna än du när de lämnat bort sin häst har fått dom misshandlade, vanskötta, slaktade eller så har de bara försvunnit. Jag kan inte vara den enda som läst om vilka hemskheter hästar råkat ut för när de lämnats på foder eller sålts som sällskapshästar. Tänk om tjejen inte klarat av din häst och skadats allvarligt eller tom dött? Vad tror du hade hänt med din häst då? Vad tror du hade hänt om tjejen inte talat om för dig att hon hade hamnat på fosterhem?
Så svälj din ilska över ett barns omogna handlande (barn är per definition omogna, det är därför man sluter avtal med en vuxen), lär dig din läxa och tacka din hårt arbetande vakande stjärna att det gick så pass bra som det gjorde. Du har fått tillbaka din häst utan problem, hon lever, är inte skadad eller vanskött och du har fått en ny chans att göra det hela på rätt sätt, som det ska göras. Och det är inte alla som får den chansen, så ta vara på den och lär av ditt misstag, för nästa gång har du troligtvis inte samma tur. Den här gången kostade det dig 3000kr och lite logistiska problem, det hade lika gärna kunnat kosta dig din häst.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

#11 hear hear!
Jag har aldrig läst något liknande någonsin. Håller med #11.
* Man kan inte göra affärer/skriva kontrakt/göra överrenskommelser med barn.
* Man kollar upp allt och göra allt färdigt innan man levererar hästen. För hästens skull är det viktigt att allt fungerar med de nya fodervärdarna och vice versa.
* Om man kommer till ett okänt ställe och ska lämna sin häst och det "luktar skumt", då tar man givetvis med hästen hem igen.
* Om man i efterhand upptäcker att man blivit lurad och någon annan tar hand om hästen, accepterar man inte det utan hämtar hem sin häst direkt. Vem vet vad mer man blivit lurad på?
* Om man lånar ut sin häst på foder måste man räkna med att den kan komma tillbaks och behöver alltså ha en stallplats till den. Annars är alternativet att sälja den = man vet att den inte kan komma tillbaks om något händer.
* Att kräva bensinpengar mm i efterhand tycker jag är att kräva för mycket. Tycker du ska vara oerhört glad över att din häst lever och inte blev skadad!
Jag tycker du får skylla dig själv. Du borde snarare bli anmäld för hur du behandlat din häst. Hur kunde du åka och lämna din häst, till någon du inte kände, och dessutom be ett barn skriva på pappret? Allvarligt talat!!!?
Jag tycker du får skylla dig själv. Du borde snarare bli anmäld för hur du behandlat din häst. Hur kunde du åka och lämna din häst, till någon du inte kände, och dessutom be ett barn skriva på pappret? Allvarligt talat!!!?
Har varit i liknande sits men vi var båda myndiga och sträckan mellan mig och fodervärd var inte lika lång.Men när jag gjorde polisanmälan så är de väldigt "måna" om giltigt kontrakt,vilket ni inte har.Så att polisanmäla är i ditt fall lönlöst. Tänk efter före nästa utlåning,sälj,eller köp. Alltid avtal mellan myndiga personer gäller!Och träffa personen INNAN du lånar ut en häst.

Gammal tråd. Men ändå värt att tänka på att detta verkar vara en deal mellan TVÅ omyndiga personer … Hoppas det löste sig
Hade jag varit du, hade jag :
* Begärt vid första samtalet via telefon att få prata med tjejens föräldrar. Mamman eller pappan.
* Antagligen åkt dit SJÄLV först, utan häst, kollat in gården och tittat att det är ett bra ställe att lämna din häst på fåder på - både stallmässigt och träffa fodervärdarna öga mot öga.
* Kanske tagit med hästen dit en gång/hämtat upp tjejen för att låta henne titta på hästen och provrida innan ni bestämmer mera.
* Undersökt fler möjligheter innan jag låtit denna tjej ta min häst på foder, kollat läget och sett om det fanns flera intresserade - inte ta den första bästa som låter bra!
Det är lätt att vara efterklok, men detta lät skumt från början till slut och det borde kanske ringt en varningsklocka i ditt huvud redan från början?
• SaraFag • Medarbetare på adopterade.ifokus •